Slecht warm worden motor.
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2710
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Volgens mij zijn dit volstrekt normale (en onschuldige, want kleine) variaties in de inspuithoeveelheden per cilinder (getoond is verschil t.o.v. gemiddeld, daarom is de som van de drie getallen 0).
De verschillen worden door de ECU zo ingesteld om een rustig lopende motor te hebben. De verschillen zijn bij stationair draaien (minimale inspuithoeveelheid) het meest uitgesproken.
Bij grote verschillen (zeg > 2 mg/stroke) zou je fout 01268 kunnen verwachten.
De verschillen worden door de ECU zo ingesteld om een rustig lopende motor te hebben. De verschillen zijn bij stationair draaien (minimale inspuithoeveelheid) het meest uitgesproken.
Bij grote verschillen (zeg > 2 mg/stroke) zou je fout 01268 kunnen verwachten.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Vanavond naar huis was het weer knudde met de temperatuur.
Gelukkig is vrijdag de afspraak voor de distributieriemset met waterpomp en thermostaat =)
Gelukkig is vrijdag de afspraak voor de distributieriemset met waterpomp en thermostaat =)
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2710
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Je zou in VCDS measuring blok groep 13 nog even kunnen bekijken. Als er één cilinder veel minder diesel ingespoten krijgt dan de andere twee, loopt de motor feitelijk op 2 cilinders en zal hij minder warmte produceren dan normaal. Maar in zo'n geval zou ik ook slecht lopen / roken verwachten en niet zozeer een lage motortemperatuur.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
@Peter_Maathuis Tweety vliegt over het wegdek. De ruim 100pk is zeker aanwezig. Maar bedankt voor je opmerking.
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2710
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
En hoe is het nu, met een nieuwe thermostaat?
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Bedankt dat je het vraagt. Vergeten hierop te reageren :o
De buitentemperaturen zijn ook hoger, maar ik merk dat de motor binnen 10km op bedrijfstemperatuur is!
De buitentemperaturen zijn ook hoger, maar ik merk dat de motor binnen 10km op bedrijfstemperatuur is!
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2710
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Da's mooi om te horen!
Voor de motortemperatuur maakt niet zoveel uit of het buiten -5 of +5 is: allebei berekoud als je je bij 90 pas lekker voelt B)
Voor de motortemperatuur maakt niet zoveel uit of het buiten -5 of +5 is: allebei berekoud als je je bij 90 pas lekker voelt B)
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Ik was een beetje optimistisch voor wat betreft die 10km.
Vandaag 4°C à 5°C op een 80km/p.u weg na 15km, zie ik dat de thermostaat open gaat (ca. 87°C) en na 18km is de motor op bedrijfstemperatuur (ca. 90°C).
Bij deze auto nog nooit zo goed kunnen zien dat de thermostaat langzaam open gaat, dus hij was al heel lang stuk.
Bovenstaande is de komende dagen (dezelfde temperatuur) een ijkpunt voor alle 1.4TDI rijders om te beoordelen of de thermostaat goed is.
Vandaag 4°C à 5°C op een 80km/p.u weg na 15km, zie ik dat de thermostaat open gaat (ca. 87°C) en na 18km is de motor op bedrijfstemperatuur (ca. 90°C).
Bij deze auto nog nooit zo goed kunnen zien dat de thermostaat langzaam open gaat, dus hij was al heel lang stuk.

Bovenstaande is de komende dagen (dezelfde temperatuur) een ijkpunt voor alle 1.4TDI rijders om te beoordelen of de thermostaat goed is.