Waar zit de verwarmingsklep van de temperatuurregelaar bij een audi a2 1.4 benzine?
Goedemiddag Audi liefhebbers,
Ik ben Mike uit Deventer en heb onlangs een audi a2 voor mijn vrouw gekocht.
Geweldige auto, alleen de verwarming blijft maar op een stand verwarmen, namelijk lauw...
De motor wordt gewoon warm, 90 graden....alleen ik kan de temperatuur niet verstellen...lijkt wel alsof die ergens op is blijven hangen...
Nu heb ik wat gegoogled en volgens mij kan het de kachelradiator zijn die verstopt zit, of een kachelklep die het niet meer doet...
Ik heb met het contact aan geprobeerd om de temperatuur te verstellen...van koud naar warm..maar ik hoor niets elektrisch bewegen...als ik daarentegen de andere knoppen gebruik, om te regelen waar de lucht uit geblazen moet worden, boven of beneden ...dan hoor ik wel dat motortje werken...dus ik ga ervanuit dat het de verwarmingsklep van de temperatuurregelaar is..
alleen nu de vraag, waar zit deze? en hoe kom ik er het makkelijkst bij? dus wat moet ik allemaal demonteren?
Als iemand me dit uit kan leggen zou dat top zijn!
Mvg Mike
Ik ben Mike uit Deventer en heb onlangs een audi a2 voor mijn vrouw gekocht.
Geweldige auto, alleen de verwarming blijft maar op een stand verwarmen, namelijk lauw...
De motor wordt gewoon warm, 90 graden....alleen ik kan de temperatuur niet verstellen...lijkt wel alsof die ergens op is blijven hangen...
Nu heb ik wat gegoogled en volgens mij kan het de kachelradiator zijn die verstopt zit, of een kachelklep die het niet meer doet...
Ik heb met het contact aan geprobeerd om de temperatuur te verstellen...van koud naar warm..maar ik hoor niets elektrisch bewegen...als ik daarentegen de andere knoppen gebruik, om te regelen waar de lucht uit geblazen moet worden, boven of beneden ...dan hoor ik wel dat motortje werken...dus ik ga ervanuit dat het de verwarmingsklep van de temperatuurregelaar is..
alleen nu de vraag, waar zit deze? en hoe kom ik er het makkelijkst bij? dus wat moet ik allemaal demonteren?
Als iemand me dit uit kan leggen zou dat top zijn!
Mvg Mike
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Kijk hier eens...
http://workshop-manuals.com/audi/a2/hea ... ture_flap/
http://workshop-manuals.com/audi/a2/hea ... ture_flap/
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
- Peter_Maathuis
- Moderator
Je moet even de workshop manual iets verder bekijken (daar had ik gisteravond geen tijd voor). Mij staat bij dat de regelklep voor temperatuur links zit, net boven het gaspedaal, achter de bekleding.
Volgens mij twijfel je aan component 9 in dit plaatje
http://workshop-manuals.com/audi/a2/hea ... mpartment/
Je zou overigens ook kunnen beginnen met het uitlezen van foutcodes en een basisinstelling doen voordat je begint te sleutelen. Maar dan heb je VCDS nodig (of iemand in de buurt met VCDS/VAGCOM)
Volgens mij twijfel je aan component 9 in dit plaatje
http://workshop-manuals.com/audi/a2/hea ... mpartment/
Je zou overigens ook kunnen beginnen met het uitlezen van foutcodes en een basisinstelling doen voordat je begint te sleutelen. Maar dan heb je VCDS nodig (of iemand in de buurt met VCDS/VAGCOM)
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
ja inderdaad dat onderdeel is het, heb gezien dat het links zit bij het gaspedaal...alleen ik kon de link niet openen voor het 'removing en installing chapter..
ik weet bijna zeker dat het hieraan ligt dus ik neem de gok
thanks in ieder geval!
ik weet bijna zeker dat het hieraan ligt dus ik neem de gok

thanks in ieder geval!
- Peter_Maathuis
- Moderator
Succes! Laat je tzt even weten hoe het is afgelopen... leren we er allemaal van!
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
Dag Peter,
Een tijdje druk geweest en er werd niet in de audi gereden dus vandaag even naar gekeken, heb de kap bij het gaspedaal weggehaald en zag daar de kachelklep zitten, heb op contact de temperatuur helemaal laag en daarna warm en zag gewoon de tandwielen helemaal bewegen, dat ging gewoon goed..vreemd, dacht dat deze wel vast zou zitten..nou wordt het lastig..:/
Een tijdje druk geweest en er werd niet in de audi gereden dus vandaag even naar gekeken, heb de kap bij het gaspedaal weggehaald en zag daar de kachelklep zitten, heb op contact de temperatuur helemaal laag en daarna warm en zag gewoon de tandwielen helemaal bewegen, dat ging gewoon goed..vreemd, dacht dat deze wel vast zou zitten..nou wordt het lastig..:/
- Peter_Maathuis
- Moderator
Ja, de meest voor de hand liggende oorzaak blijkt het niet te zijn...
Als er in de klep iets is afgebroken, bewegen de tandwielen wel, maar de as en/of klep niet. Hoe dat ding in elkaar zit, weet ik niet.
Misschien kun je bij stationair draaiende, opwarmende motor, de in- en uitgaande slang van de verwarming checken: voelen of de ingaande warm...heet wordt en wat de uitgaande doet.
De kachel moet warm worden voordat de thermostaat opent (en de radiateur warm wordt).
Als er in de klep iets is afgebroken, bewegen de tandwielen wel, maar de as en/of klep niet. Hoe dat ding in elkaar zit, weet ik niet.
Misschien kun je bij stationair draaiende, opwarmende motor, de in- en uitgaande slang van de verwarming checken: voelen of de ingaande warm...heet wordt en wat de uitgaande doet.
De kachel moet warm worden voordat de thermostaat opent (en de radiateur warm wordt).
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk