De nieuwe aanwinst...

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

22 feb 2017, 17:24 0 x

Dat is heel netjes voor een 90pk TDI.
Gebruikersavatar
luukske
Berichten: 1343
Lid geworden op: 06 jun 2012, 02:21
Locatie: Tilburg
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

22 feb 2017, 21:03 0 x

Beter 80 in 4 rijden.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2710
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

22 feb 2017, 22:26 0 x

Ja, 80 in 4 rijdt comfortabeler, maar dan komen er (op de autosnelweg) steeds vrachtwagens voorbij... Dan liever 90 in 5 en af en toe zelf een vrachtwagen inhalen en ... sneller thuis.

Ik hoop dat de tuning iets meer koppel onder de 2000 tpm gaat opleveren, want zelfs met solo-auto steunt en kreunt ie als ik vanaf 70 km/u in 5 wil versnellen. Maar ja, dat is kennelijk het karakter van deze motor...
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

22 feb 2017, 22:36 0 x

Ik rij altijd in 5 bij 80. Zit dan op 1800t/pm en dan 400t/pm onder maximale koppel. Wat is er op tegen om ff snel terug te schakelen?

70 in de 5 is de grens om terug te gaan naar 4.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2710
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

04 mar 2017, 13:56 0 x

Helaas is het VAGtechniek niet gelukt de turbo schoon te maken. Het is een KKK-turbo en het zou 9 uur werk zijn om die aan te pakken. Ik was overigens niet heel erg verbaasd, want ik had al gelezen dat alleen al het uit- en inbouwen van de turbo bij de ATL-motor een k...klus is, waar al gauw 2 x 3 uur in gaat zitten.

Toen besloten te kijken hoe ver we kunnen komen met de turbo in de huidige toestand, dus tuning erin zetten, zien hoe de proefrit gaat en, indien succesvol, op de rollenbank het resultaat vastleggen.

Uurtje later: weer helaas. Tijdens de proefrit trad noodloop op wegens te hoge turbodruk. Dus tuning er weer uit :'( 

Dus voorlopig leren leven met 94 pk / 250 Nm. Dat gaat wel lukken: als ik 130 km/u (GPS) rijd en plankgas doortrek naar 165 km/u, krijg ik geen noodloop. Ook met doortrekken tot 4.500 tpm in de 3e versnelling kan ik geen noodloop oproepen. En de turbodruk (boost) komt volgens mijn Torque-app niet boven de 1,3 bar (overdruk, dus 2,3 bar absoluut).
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid
Berichten: 2325
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

04 mar 2017, 14:07 0 x

Jammer niet gelukt deze goed te kunnen reinigen de letters van de KKK turbo staan waarschijnlijk voor
Kl... K.. Klus. :p

Maar toch nog voldoende vermogen....
Succes verder
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :blush: 523.200.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.180.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2710
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

15 apr 2017, 11:58 0 x

Ik dacht dat mijn A2 wel ongeveer optimaal was uitgerust, totdat ik (met dank aan @HansJan) erachter kwam dat boordcomputer/FIS vrij gemakkelijk te regelen is.

Uitgezocht welk instrumentenpaneel er eigenlijk in hoort: <a rel="nofollow" target="_blank" href="https://wiki.a2-freun.de/wiki/index.php/Kombiinstrument" title="Link: https://wiki.a2-freun.de/wiki/index.php ... trument</a>

In Duitsland via kleinanzeigen het correcte (...931B) instrumentenpaneel gevonden en bij Morris in Wijk bij Duurstede laten inbouwen (nieuwe ruitenwisserhendel, kabelboompje voor de extra connector, paneel koppelen aan de ECU, km-stand corrigeren, sleutels inleren). Dat doet ie snel en professioneel in een uur!
Afbeelding
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2710
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

06 nov 2017, 13:31 0 x

Het afgelopen half jaar is er weinig schokkends gebeurd.

Op vakantie met caravan naar Zuid-Spanje (ca 5.300 km) ging probleemloos, terwijl de motor toch wel af en toe flink moest werken: volgens de Torque app (permanent geïnstalleerd op een oude smartphone, zie hieronder) een "load" van 100% bij turboboost van 1,3 bar en ook na wat langer zeulen trad geen noodloop op. Meeste hellingen in 4 (80..85 km/u), heel zelden terug naar 3 (65..70 km/u), even een koelvloeistoftemperatuur gezien van 107 graden (dan begint de meter op het dashboard eindelijk te bewegen naar de 100). Op de vlakke weg was 90..100 km/u geen enkel probleem. Brandstofverbruik: 1 op 14 (solo rijd ik ca 1 op 21).

Afbeelding

Ik heb voor de vakantie de linker bekerhouder vervangen door een blind plaatje met 2 USB-aansluitingen. Daar zitten de smartphone en de tomtom dus op.

Wat kleine puntjes: op een gegeven moment zakte het raam rechtsachter spontaan een paar cm met windgeruis tot gevolg. Tijdens de vakantie heb ik de ruit met duct-tape op zijn plaats gehouden...
Na de vakantie: portierbekleding er af, aluminium plaat eraf en zie daar - van de witte plastic houder (waar de ruit aan vast zit) is wat afgebroken en de staalkabel zat daar niet meer aan vast. Dan wordt de ruit niet meer op zijn plaats gehouden door de staalkabel naar de motor...
Opgelost door in de geleider (onderaan) een gat van 10mm te boren, de plastic houder voor het gat te schuiven en de kabelverdikking eveneens. Dan de kabelverdikking op zijn plaats gedrukt en door het gat de nodige twee-componentenlijm gewurmd en zo de plastic houder gevuld en de verdikking vastgelijmd. Dagje laten uitharden en alles werkt weer als vanouds.

Mijn pdc hield een tijdje terug op te werken. Uitgelezen met VCDS en "links binnen" was de boosdoener. De dealer vraagt €125 voor een sensor, dat is me te gek. Dus via eBay een nieuwe sensor van € 5 laten komen en een van € 10, maar die doen het geen van beide goed. Een dezer dagen ga ik een gebruikte van de sloop scoren en eens zien of die beter werkt.

Al met al in het afgelopen jaar 17.000 km toegevoegd aan de 240.000 waarmee ik de auto kocht en nog steeds zeer tevreden met deze A2.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1162
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

06 nov 2017, 14:23 0 x

Het originele temperatuur metertje heeft bij ons ook een Zeer sterke voorkeur voor 90graden, ga je m dan uitlezen via de service aansluiting dan blijkt de thermostaat bij 108 graden te openen bij onze fsi ....flink warm!
Wel een mooie display zo ,vooral als de motor flink moet werken!
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2710
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

06 nov 2017, 16:16 0 x

Ja, de FSI heeft een erg hoge werktemperatuur - bij de diesel opent de thermostaat bij nominaal 92 graden en Torque toont bij rustig rijden meestal een temperatuur van 90 tot 95 graden.

Als je met caravan op de cruise control rijdt (om te voorkomen dat je ongemerkt te hard gaat), is het prettig de motorbelasting, de werkelijke motortemperatuur en de turbodruk continu in beeld te hebben. Voor een paar tientjes heb je zo'n wat oudere smartphone en die ligt dus altijd in de A2.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
Plaats reactie