blikken moer op voorwielnaaf
- Seven
- Audi A2 clublid
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Gisteren hoorde ik een rammeltje bij een van de wielen. Na controle bleek bij het rechter voorwiel een blikken moer van de centrale as los te zijn. Hij was helemaal losgekomen en rammelde achter de wielkap. Vanmorgen even laten checken bij de garage, waar men mij vertelde dat dit eigenlijk een soort beschermkap van het as uiteinde was. De borgveertjes van de moer werden wat uitgebogen en de moer weer vastgezet. Is dit inderdaad slechts een beschermkapje? Ik heb ergens een bericht van koop9 gezien, waarin stond dat deze moeren vervangen moesten worden.
- chipsoer
- Audi A2 clublid
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Sorry dat ik het moet zeggen, wat een snert garage !!! Deze dienen altijd bij demontage vernieuwd te worden. Zelfs een universele garage HOORT dit te weten. Dan zijn ze al een keer eerder losgeweest, want deze moer loopt niet vanzelf los.Seven schreef:
Gisteren hoorde ik een rammeltje bij een van de wielen. Na controle bleek bij het rechter voorwiel een blikken moer van de centrale as los te zijn. Hij was helemaal losgekomen en rammelde achter de wielkap. Vanmorgen even laten checken bij de garage, waar men mij vertelde dat dit eigenlijk een soort beschermkap van het as uiteinde was. De borgveertjes van de moer werden wat uitgebogen en de moer weer vastgezet. Is dit inderdaad slechts een beschermkapje? Ik heb ergens een bericht van koop9 gezien, waarin stond dat deze moeren vervangen moesten worden.
- DED@2
- Audi A2 clublid
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Beste Seven, kan je misschien een foto posten? Je geeft aan blikken moer/ beschermkap. Wanneer de aandrijfas door een blikken moer geborgd moet worden , klopt er iets niet. Wat bijvoorbeeld idd gebruikt wordt is een blikken borgkap ter bescherming. Ik sla eigenlijk aan op je tekst, misschien dat je het anders bedoelde. Succes.
Audi A2 ATL ‘04 - Akoya Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Silver CS Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Kristallblau under construction
Audi A2 AUA ‘01 - Ebonyschwarz Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Silver CS Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Kristallblau under construction
Audi A2 AUA ‘01 - Ebonyschwarz Pimped
- Seven
- Audi A2 clublid
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Beste DED@2, ik bedoel inderdaad de blikken borgkap. Ik wist eerlijk gezegd niet hoe dit ding heette. Ik zal morgen even een foto maken, maar dan is hij al weer op zijn plaats. Je ziet dan alleen de zeskant inbus.
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
.
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
523.200.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- koop9
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Chipsoer heeft gelijk.
En de nieuwe massieve moer moet met 120 Nm aangedraaid worden, (dop 36 12kant) dus niet met lucht gereedschap!! Die voorbeelden heb ik genoeg gezien en dan bestaat de kans dat je de homokineet kapot trekt... de astap breekt dan af van de kogelkooi, meestal niet meteen maar na een tijdje rijden gaat dit dan fout.
Let op!! Bij de 3L is en blijft het wel een blik moertje en die moet met 30 Nm vast.
Voor alle modellen geld; na los halen vervangen!!
En de nieuwe massieve moer moet met 120 Nm aangedraaid worden, (dop 36 12kant) dus niet met lucht gereedschap!! Die voorbeelden heb ik genoeg gezien en dan bestaat de kans dat je de homokineet kapot trekt... de astap breekt dan af van de kogelkooi, meestal niet meteen maar na een tijdje rijden gaat dit dan fout.
Let op!! Bij de 3L is en blijft het wel een blik moertje en die moet met 30 Nm vast.
Voor alle modellen geld; na los halen vervangen!!
- koop9
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Moeren alleen losdraaien als het wiel los van de grond staat anders kan de keering van je wiellager los komen loopt het vet er uit met rijden.
Nieuwe moer er met de hand op draaien en dan vast draaien met sleutel tot hij ¨aan¨ zit, daarna auto laten zakken en moer met 120Nm aandraaien. .
Door de moer word het lager namelijk samengedrukt met een bepaalde voorspanning, draai je de moer los dan zit er gelijk speling op het lager, als de auto dan er op rust word dit nog meer en dan kan dus die keering los komen.
Nieuwe moer er met de hand op draaien en dan vast draaien met sleutel tot hij ¨aan¨ zit, daarna auto laten zakken en moer met 120Nm aandraaien. .
Door de moer word het lager namelijk samengedrukt met een bepaalde voorspanning, draai je de moer los dan zit er gelijk speling op het lager, als de auto dan er op rust word dit nog meer en dan kan dus die keering los komen.