Meerdere foutmeldingen

Diagnose apparatuur en software zoals VAG-COM.
Plaats reactie
NIels
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

12 okt 2016, 20:15 0 x

Hoi allen,

Ik ben sinds 2 maanden eigenaar van een Audi A2. Erg leuk autootje maar ondertussen ben ik al tegen een aantal problemen aangelopen.
Zo'n 2 weken geleden gingen ineens de ABS en EPC lampen branden met 3 harde piepen. Contact uit en aan, en de melding is verdwenen. Sindsdien is deze melding 2x eerder voorgekomen. Na wat googlen kwam ik erachter dat dit mogelijk te wijten is aan een foutieve remlichtschakelaar.
Van de week was ik aan het rijden en toen ging plots het motormanagment lampje branden. Om niet meteen mijn geld kapot te slaan aan diagnoses bij de Audi dealer heb ik voor een paar tientjes zelf diagnoseapparatuur aangeschaft. 

Hieruit kwamen de volgende foutcodes:
17559 - Het brandstofmengsel zou te arm zijn (?)01314 - Iets met de ECU (?)00812 - "Switch for Brake Recognition (F83) faulty" (?)

Nu las ik dat 00812 blijkbaar niet gerelateerd is aan de remlichtschakelaar, maar dat ik het ergens anders moet zoeken?
De 01314 melding kan ontstaan zijn doordat er andere sensoren foutmeldingen geven las ik online.
En 17559 zou te wijten zijn aan mogelijk een defecte luchtsensor?

Ik vind het erg merkwaardig dat na 2 maanden en 3500km plots alle 3 deze foutmeldingen zich voort doen. Ze lijken op het eerste gezicht niets met elkaar te maken te hebben. De auto rijdt verder prima, er is aan niets te merken dat er zich fouten voordoen.
Kan iemand mij adviseren hierin, mogelijk dat iemand dit of de combinatie van codes eerder is tegengekomen? Is het nuttig om allereerst de remlichtschakelaar te vervangen omdat die misschien een kettingreactie van foutmeldingen veroorzaakt?
Audi_gekkie

12 okt 2016, 21:11 0 x

Welkom Niels,

Allereerst je foutcodes opslaan en wegschrijven naar een logbestand. Het kan zijn dat oude foutcodes niet gewist zijn, terwijl het probleem inmiddels is opgelost. Vervolgens de foutcodes wissen en rijden totdat je weer meldingen in je dashboard krijgt.

Weer opnieuw uitlezen en foutcodes beoordelen.
Bekijk deze foutcodes op gerritspeek.nl . HIer staan ook eventuele oplossingen.

Succes.
NIels

09 nov 2016, 13:56 0 x

De remlichtschakelaar bleek niet goed op zijn plek te zitten. Nadat ik deze goed heb geplaatst en alle foutcodes heb gewist heb ik sindsdien geen foutmeldingen meer gehad.

Dus mogelijk dat de remlichtschakelaar een soort kettingreactie heeft veroorzaakt waardoor andere foutmeldingen zijn ontstaan. Ik rijd in ieder geval bijna een maand weer probleemloos.
Audi_gekkie

09 nov 2016, 19:44 0 x

Waren het geen oude foutmeldingen zoals ik eerder aangaf?
NIels

24 mar 2017, 09:33 0 x

Nog even een update.

Na mijn laatste bericht zijn toch weer de foutmeldingen gekomen. Niet veel later ontdekte ik dat er nog de originele accu in zat en dat die echt tegen het eind van zijn kunnen was. Na langere tijd stilstaan kreeg hij de auto bijna niet aan de praat.

Daarop heb ik de accu vervangen en sindsdien heeft zich ook geen foutmelding meer voorgedaan. Ik vermoed dus dat de oorzaak een lage accuspanning was.
Peter_Maathuis
Moderator
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 mar 2017, 12:27 0 x

Ja, een zwakke accu kan rare foutmeldingen genereren.
Maar ik zou ook de dynamo in de gaten houden - een lage accuspanning is alleen relevant tijdens het starten. Is je boordspanning bij draaiende motor wel correct 14..14,5 Volt?
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
Plaats reactie