Car Automation

Projecten, modificaties en accessoires.
Plaats reactie
trebbor77
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

29 sep 2017, 08:32 0 x

Goedemorgen mensen,
Voor diegene die een bluetooth apparaat/carkit in de auto hebben is het vrij makkelijk om heel veel dingen te automatiseren. Is niet echt een specifiek Audi A2 item maar omdat het wel super makkelijk is, wil ik het toch graag met jullie delen. 

Natuurlijk kan je alles handmatig opstarten op je telefoon maar naast dat het niet praktisch is, is het ook nog eens gevaarlijk tijdens het autorijden. Met een bluetooth carkit heb je al een "trigger" in je auto waardoor je telefoon allerlei dingen automatisch kan doen zodra je in stapt en er verbinding wordt gemaakt met de auto. Eigenlijk heb je dan ook helemaal geen moderne of uitgebreide stereo/navigatie en andere losse apparaten meer nodig.

Even een voorbeeld hoe ik het heb ingesteld momenteel: Ik stap de auto in, Google Auto start op waardoor ik gelijk kan navigeren of muziek kan luisteren. Naast bediening met de hand kan ik het ook met mijn stem bedienen. Ik zeg bijv. "navigeer naar werk" en Google Maps start waarbij ik ook gelijk te zien en horen krijg of er files zijn. Ook kan ik zien wat het weer is. Daarnaast heb ik een parkeer app (parkkings) geïnstalleerd die automatisch min locatie opslaat zodra ik mijn auto uit zet zodat ik ook altijd weer mijn auto terug kan vinden.

Je kan het in principe net zo uitgebreid maken als je zelf wilt. Een app als Google Auto is simpel in te stellen en voldoet prima voor de basis dingen. Voor degene die een klein beetje handig zijn en zo veel mogelijk willen automatiseren en naar hun hand willen zitten zijn er apps als Tasker. Hiermee kan je echt alles automatisch laten doen. Bijvoorbeeld dat je wifi uit is zodra je in de auto stapt om batterij te sparen en dat je volume verhoogd wordt enz.

Op internet / youtube is er genoeg over te vinden en als jullie een beetje op weg willen geholpen worden dan help ik graag!

gr Robbert 
Spinazie
Audi A2 clublid

29 sep 2017, 09:44 0 x

Goede informatie! Ik heb hier ook wel kort naar gekeken, maar nog niet de tijd gehad om het echt goed uit te zoeken.
Google auto is helaas niet beschikbaar op mijn telefoon (Officieel volgens mij niet niet beschikbaar in Nederland, en mijn telefoon is niet geroot). Tasker is voor mij denk ik overkill, en kost ook nog drie euro wat niet veel is, maar werpt toch weer een mentale barriere op ;)
Zijn er nog andere apps die er gebruikt worden?
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

29 sep 2017, 12:34 0 x

Zinvolle info Robbert! Ik gebruik sinds kort Atooma en hierdoor starten mijn WiFi hotspot, Waze en Spotify automatisch op bij BT connectie mits batterijcapaciteit hoger dan 50%. Sluiten weer af wanneer BT verbinding verbroken wordt. Werkt als een dolle.

Afbeelding

Tasker heb ik nog niet geprobeerd, maar klinkt ook als een goede kandidaat om veel te automatiseren!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
trebbor77
Audi A2 clublid

29 sep 2017, 14:16 0 x

@Spinazie Google Auto is officieel hier niet verkrijgbaar en dus ook niet te downloaden in de playstore. Als je op internet zoekt op " google auto apk" dan kan je hem zo downloaden. Even naar je zelf mailen en openen op je toestel (of bijv. opslaan in dropbox) en je kan het zo intstalleren en gebruiken. Werkt verder prima!
Andere soortgelijke apps zijn bijv. Carcashdroid of Car Home ultra. Volgens mij is er van beiden een gratis en betaalde variant. Dit soort apps zorgen er voor dat je tel makkelijk te gebruiken is in de auto en kunnen zo ingesteld worden dat ze automatisch opstarten bij het verbinding maken met je carkit.
Kijk maar eens op youtube dan kan je een beetje zien wat ze doen en kunnen.

Takser en soortgelijike apps zoals Atooma zoals @HansJan hierboven meldt automatiseren dus heel veel dingen die je normaal gesproken handmatig moet doen. Lijkt heel lastig maar als je de basis een beetje snapt is het voor de meesten wel te doen. Dit kan je niet alleen in je auto gebruiken maar eigenlijk altijd en overal
mooie oplossing @HansJan :)
Plaats reactie