Motorcode BAD

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
jaapje
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

06 okt 2017, 15:49 1 x

De 1.6 fsi met 157000 km op de teller liep als een zonnetje maar stationair met airco aan erg onregelmatig. Zonder airco aan ook niet echt mooi soepel. Boven de 1100 omw/ min was dit over.

Auto naar de garage gebracht voor een onderhoudsbeurt ( remschijven en blokken) waarbij toen ook de bougies en de penbobines en luchtfilter en brandstoffilter vervangen zijn. Dit gaf geen verbetering.

Via Jan Eenink naar een audi deskundige en aan de computer. Misfire op 1 en 3. Het vermoeden was dat de injectors vervuild waren, en het advies was injector cleaner toe te voegen aan de benzine. Stoppen met Ron 98 van de goedkope pomp en over naar Shell V-power, is wel Ron95 maar heeft ook een injector schoonmaak middel. Na een paar tanken leeg gereden te hebben en nogmaals injector cleaner geen enkel merkbaar verschil. Ook geen merkbaar vermogens verlies door de Ron 95.

Auto weer terug naar de garage ( geen merk maar wel veel VAG in onderhoud). Nieuwe injectors, nieuw schichtladungsbetriebkleppenblokje, slangen van de vacuum bediening en een onderdruksensor. Gasklephuis en EGR klep waren schoon. Al met al heel wat onderdelen en tijd en nog GEEN verbetering, misfire op 1 en 3.

Toen was ik wel klaar met dat lukrake vervangen, de garage wou de kop gaan demonteren vanwege vermoeden van vervuilde of lekke kleppen. Daar was ik niet voor want de motor liep goed boven de 1100 omw/ min , compressie was goed,geen olieverbruik en geen koelwaterproblemen. Toch wordt je wel flauw van dat motormanagement lampje wat dan weer aan gaat. Ik had zelf het vermoeden dat de EGR klep iets te scheutig om ging met verbrandingsgassen.

Dus heb ik een blindplaatje in de aanvoer gezet die niet helemaal blind was. Een 8 mm gaatje zou voldoende zijn om de motorECU om de tuin te leiden, had ik ergens gelezen:

Afbeelding
Dat was niet zo, na 2 dagen motorlampje aan. Zoiets als onvldoende EGR werking. Ook was er weinig verbetering merkbaar. Wel iets hakerig in stadsverkeer. Dus blindplaatje maar weer weg, geen resultaat.

Nu had ik ooit op het A2 forum iets gelezen over een massa verbinding en een verwijzing naar het engelse A2 forum maar dat kon ik niet meer vinden. Zoeken op het A2OC vond ik een bericht uit 2010:

Afbeelding
Het kwam er op neer dat de massa aansluiting van de penbobines een overgangs weerstand had, dus massakabeltje schoongemaakt en nog een extra massa kabel gelegd naar de versnellngsbaksteun boutjes. Dit omdat de startmotor massa kabel ook nog wel eens mankementen kan vertonen.

Afbeelding
Het resultaat was dat de motor gelijk goed loopt en na het wissen van de foutcodes zijn deze ook niet meer terug gekomen!
Dus fsi rijders, niet te snel naar de garage, het kan ook iets kleins zijn!

NB: De oude injectors heb ik nog dus als er iemand om verlegen zit moet hij maar mailen, ze zijn niet getest.
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

06 okt 2017, 16:25 0 x

Kijk, dit is zinvolle informatie! Dit is er eentje voor een HowTo in de Aankooptips.

Verder op verzoek je post geoptimaliseerd en de andere verwijderd. Tevreden? B)
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
jaapje
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

06 okt 2017, 16:35 0 x

Bedankt Hansjan, zo is het prima
mx-man
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

06 okt 2017, 16:53 0 x

Ga ik bij mijn 1.4 ook even testen. Zelfde klachten.... hou jullie op de hoogte
HansJan
Moderator

06 okt 2017, 19:25 0 x

Verwerkt in https://audi-a2.nl/index.php?p=/discuss ... -dit-eerst, onder kopje 1.6 FSI.<span> </span>

Wanneer @mx-man dezelfde klachten met de 1.4 oplost, wordt het een generieke tip.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid

06 okt 2017, 19:41 1 x

@Jaapje,

Mooi dat de storing verholpen zou zijn.
Het zou ook handig zijn als de allereerste keer dat je probormen had de foutmeldingen zou kunnen vermelden.

Want dan heeft een ander Fsi rijder idee of hij zoiets vergelijkbaars heeft.

Vaak zijn het factoren die met elkaar te maken hebben of versterkt wordt.

Maar binnen alle Fsi 's zijn er veel verschillende storingen.
Zinloos vervangen komt helaas al te vaak voor.
En niet alleen bij niet dealers maar ook bij Audi dealers.

Veel plezier nog met je Audi A2.
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :blush: 522.300.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
HansJan
Moderator

02 sep 2023, 09:42 0 x

Goed 6 jaar later ...

Stationair onrustig. Zoeken naar info op het forum. Zelfde probleem, zelfde motor, zelfde auto, alleen andere eigenaar :mrgreen:

Massapunten_blok_FSI.jpg
Massapunten waren geoxideerd, weer gereinigd.
Massapunten_blok_FSI.jpg (395.27 KiB) 432 keer bekeken

Helaas leverde het reinigen niets op. Het exacte relaas zal ik nog delen, maar de oude FSI van @jaapje is van de sloop gered en ondergaat nu een revisie. Motor loopt weer met wat storingen die we hopelijk spoedig het hoofd gaan bieden, maar daarover later meer.

Goed dat je dit destijds hebt vastgelegd @jaapje đź‘Ť
Plaats reactie