Diesels uit de binnenstad Arnhem
Veel diesel rijders denken dat het wel meevalt met hun diesel.
Wij waren enkele weken geleden nog in Italie Dolemieten in een hotel langs de weg.
Op een of adere manier bleef de lucht daar hangen .
Na een week weet je het wel die lucht is niet te harden van de diesels die voorbij komen scheuren.
Een frisse lpg ruik je niet
Wij waren enkele weken geleden nog in Italie Dolemieten in een hotel langs de weg.
Op een of adere manier bleef de lucht daar hangen .
Na een week weet je het wel die lucht is niet te harden van de diesels die voorbij komen scheuren.
Een frisse lpg ruik je niet
- rolf
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
@jaapje:
Nee hoor, schop niemand tegen de schenen, diesel is gewoon smerig, net als benzine auto's uit de jaren 60/70/80 waren.
In feite is elke verbrandingsmotor smerig, als je koolwaterstof verbindingen verbrand komt daar echt geen frisse lucht bij vrij. ;-)
De wereld veranderd hard, jullie zien dat in NL misschien niet zo snel maar in de omgeving waar ik woon zie ik per maand meer en meer hybrides en vol elektrische auto's om mij heen.
Bijna 40% van de nieuw verkoop is hybride of EV, diesel stort volledig in.
We hebben er naast de A2 ook een Nissan Leaf en ik kan niet anders zeggen dat dat een hele fijne comfortabel rijdende auto is met aandrijving die vergelijkbaar is met een V6 benzine qua gevoel.
En een stuk goedkoper in gebruik..................zou zeggen, ga eens een proefrit bij een dealer maken om het eens een keer te proberen.
Nee hoor, schop niemand tegen de schenen, diesel is gewoon smerig, net als benzine auto's uit de jaren 60/70/80 waren.
In feite is elke verbrandingsmotor smerig, als je koolwaterstof verbindingen verbrand komt daar echt geen frisse lucht bij vrij. ;-)
De wereld veranderd hard, jullie zien dat in NL misschien niet zo snel maar in de omgeving waar ik woon zie ik per maand meer en meer hybrides en vol elektrische auto's om mij heen.
We hebben er naast de A2 ook een Nissan Leaf en ik kan niet anders zeggen dat dat een hele fijne comfortabel rijdende auto is met aandrijving die vergelijkbaar is met een V6 benzine qua gevoel.
En een stuk goedkoper in gebruik..................zou zeggen, ga eens een proefrit bij een dealer maken om het eens een keer te proberen.
- Jur
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Volgens mij wordt hier niet getwijfeld aan het feit dat Diesels vervuilend zijn. De klacht is dat Nederland op een rare wijze de luchtkwaliteit wil verbeteren. Er is al een Europees systeem om auto's onder te verdelen in vervuilend en niet vervuilend (zie bijv. Duitsland). Waarom zou je alle diesels van voor 2004 weren, terwijl er ook diesels tussen zitten die 'schoner' zijn dan moderne auto's?
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
De discussie is niet of verbrandingsmotoren vervuilend zijn of niet, dat lijdt geen twijfel. Het probleem is dat in NL iedere gemeente symboolpolitiek mag bedrijven met willekeurig bedachte regels, waarvan de effectiviteit op geen enkele wijze is aangetoond.
Als je de luchtkwaliteit wilt verbeteren, moet je voertuigen (vrachtwagens en bussen inbegrepen) indelen naar de mate waarin ze vervuilen (uitstoot per km). Daarbij moet verschillende vervuiling (roet, fijnstof, NOx, CO2) meewegen.
Een wat oudere kleine diesel (A2 1.2 TDI) zou best eens schoner kunnen zijn dan een moderne BMW 530d en is zeker schoner dan een benzine VW Golf uit 1990.
Die indeling in mate van vervuiling is bijv. in Duitsland en Frankrijk al gemaakt - neem zo'n systeem over op nationaal niveau en laat gemeenten zich bezighouden met zaken waar ze wel iets van begrijpen.
Als je de luchtkwaliteit wilt verbeteren, moet je voertuigen (vrachtwagens en bussen inbegrepen) indelen naar de mate waarin ze vervuilen (uitstoot per km). Daarbij moet verschillende vervuiling (roet, fijnstof, NOx, CO2) meewegen.
Een wat oudere kleine diesel (A2 1.2 TDI) zou best eens schoner kunnen zijn dan een moderne BMW 530d en is zeker schoner dan een benzine VW Golf uit 1990.
Die indeling in mate van vervuiling is bijv. in Duitsland en Frankrijk al gemaakt - neem zo'n systeem over op nationaal niveau en laat gemeenten zich bezighouden met zaken waar ze wel iets van begrijpen.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
- rolf
De gemeentes hoeven eigenlijk geen moeite te doen met al die regelgeving, onnodig geld over de balk.
Ze kunnen met dat geld beter hun stad voorzien van een laad infra voor EV's, oplaadpunten op parkeerplaatsen bij winkelcentra, in parkeer garages, sportvelden/hallen etc, etc, daar maak je mensen lekker mee om EV te gaan rijden.
Lucht klaart dan vanzelf op...........
Ze kunnen met dat geld beter hun stad voorzien van een laad infra voor EV's, oplaadpunten op parkeerplaatsen bij winkelcentra, in parkeer garages, sportvelden/hallen etc, etc, daar maak je mensen lekker mee om EV te gaan rijden.
Lucht klaart dan vanzelf op...........
- jaapje
- Audi A2 clublid
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Er was gister een itempje op omroep gelderland waarin de problematiek van de 3 l auto aan de orde kwam en waarin voorgesteld wordt om de groene sticker van dekra als uitgangspunt te nemen of een auto wel of niet een binnenstad in mag.
Dat stukje is te zien als je de link van hansjan indrukt( www omroep gelderland...... Enz)
wel een beetje geduld hebben want er zitten een paar andere onderwerpen vooraf.
Mijn vermoeden is dat hansjan dat "gestimuleerd "heeft zodoende...
Dat stukje is te zien als je de link van hansjan indrukt( www omroep gelderland...... Enz)
wel een beetje geduld hebben want er zitten een paar andere onderwerpen vooraf.
Mijn vermoeden is dat hansjan dat "gestimuleerd "heeft zodoende...
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
In Nederland zie je vooral de zakelijke markt veranderen door de lage fiscale bijtelling op EV's.rolf schreef:
@jaapje:
De particulier moet het vooral hebben van de vaak beperkte aankoopsubsidies van bepaalde gemeenten die hiermee proberen de luchtkwaliteit plaatselijk te verbeteren.
Een kleine EV is globaal 1 1/2 keer zo duur in aanschaf al een vergelijkbare ICE en in Nederland ben je voor het opladen afhankelijk van openbare laadpalen als je geen eigen oprit/garage hebt.
Wat rijbeleving heb je ongetwijfeld gelijk, een ICE zal het wat betreft koppel/trekkracht bij lage toerentallen en stilte altijd afleggen tegen een vergelijkbare EV.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot