Constant schel snerend geluid (vooral achterbank links, luister opname)
- IbisA2
- Audi A2 clublid
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Beste forumgenoten.
Kort geleden hebben we onze Audi A2 1.4 benzine particulier verkocht. Inmiddels rijden we een 2005 A2 TDI (90pk) met maar liefst 346.000 km. Auto rijdt fijn maar we hebben een probleem:
Bij stilstaan of rijden is er bijna voortdurend een <b>scherp hoog (piepend) geluid</b> op de achtergrond, vooral <b>links achterin hoorbaar</b>. Gas geven en koppelen doet het geluid iets toe of soms wegnemen. Herkent iemand het geluid/probleem?
https://youtu.be/-N8Clbp6_vM
De garage vermoedde iets met gaskabels die over de lengte van de auto lopen!?!?. De distributie set is recentelijk vervangen.
Alvast dank voor jullie reactie!
Kort geleden hebben we onze Audi A2 1.4 benzine particulier verkocht. Inmiddels rijden we een 2005 A2 TDI (90pk) met maar liefst 346.000 km. Auto rijdt fijn maar we hebben een probleem:
Bij stilstaan of rijden is er bijna voortdurend een <b>scherp hoog (piepend) geluid</b> op de achtergrond, vooral <b>links achterin hoorbaar</b>. Gas geven en koppelen doet het geluid iets toe of soms wegnemen. Herkent iemand het geluid/probleem?
https://youtu.be/-N8Clbp6_vM
De garage vermoedde iets met gaskabels die over de lengte van de auto lopen!?!?. De distributie set is recentelijk vervangen.
Alvast dank voor jullie reactie!
- Peter_Maathuis
- Moderator
Het lijkt mij meer iets dat draait dan als iets dat rammelt.
Die garage van je heeft of geen verstand van auto's of je hebt hem niet goed verstaan. In het eerste geval kun je daar beter wegblijven. Sommige auto's hebben één gaskabel, die van gaspedaal naar motorruimte loopt en niet onder de auto komt. De A2 heeft geen gaskabel maar "drive-by-wire" - je gaspedaal is een regelbare weerstand (zoals de volume-regeling in een oude radio) en de motorbesturing krijgt de stand elektrisch door en bepaalt dan hoeveel en wanneer er brandstof nodig is.
Het geluid reageert op het gaspedaal / motortoerental (ik denk aan dynamo, aircopomp, waterpomp), dus luister eens met iemand die iets snapt van motoren zonder de motorkap erop - dan is het vast snel duidelijk.
Die garage van je heeft of geen verstand van auto's of je hebt hem niet goed verstaan. In het eerste geval kun je daar beter wegblijven. Sommige auto's hebben één gaskabel, die van gaspedaal naar motorruimte loopt en niet onder de auto komt. De A2 heeft geen gaskabel maar "drive-by-wire" - je gaspedaal is een regelbare weerstand (zoals de volume-regeling in een oude radio) en de motorbesturing krijgt de stand elektrisch door en bepaalt dan hoeveel en wanneer er brandstof nodig is.
Het geluid reageert op het gaspedaal / motortoerental (ik denk aan dynamo, aircopomp, waterpomp), dus luister eens met iemand die iets snapt van motoren zonder de motorkap erop - dan is het vast snel duidelijk.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
-
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
Ik heb zo'n geluid ook wel eens gehad. Het bleek de regelplep tezien die in het oliefilter zit. Die stond te oscilleren. Nieuw filter gemonteerd en het geluid is weg.
ik wil wel een keer luisteren als je langs kunt of wilt komen.
ik wil wel een keer luisteren als je langs kunt of wilt komen.
- Audi_gekkie
Links achterin? Klinkt als een geluid uit de achterspeaker?
- Audi_gekkie
Een Pompe Düse diesel heeft geen brandstofpomp.
Brandstof wordt opgepompt door de pompverstuivers en opvoerpomp/tandempomp.
Brandstof wordt opgepompt door de pompverstuivers en opvoerpomp/tandempomp.
- rolf
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Weet je dat zeker?
M'n passat heeft een PD motor maar daar zit toch echt een tankpomp in, en als die stuk is houdt de hele motor er op een gegeven moment mee op en is je tandempomp overleden door te hard werken.
EDIT: Heb het ff nagekeken, de A2 TDi heeft inderdaad geen tankpomp zover ik kan zien, alles wordt door de tandempomp gedaan.
M'n passat heeft een PD motor maar daar zit toch echt een tankpomp in, en als die stuk is houdt de hele motor er op een gegeven moment mee op en is je tandempomp overleden door te hard werken.
EDIT: Heb het ff nagekeken, de A2 TDi heeft inderdaad geen tankpomp zover ik kan zien, alles wordt door de tandempomp gedaan.
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
Ik had ook zo'n geluid via de linker achter speaker .
Zelf dacht ik ook aan storende dynamo etc of de extra versterker achterin een massa probleem was voor de achterspeakers.
Bij mij bleek het een storende koplampstelmotortje van rechtsvoor te wezen die af en toe werkte.
Koop9 gaf dat mij als advies de stelmotor te vervangen nadat ik hem dat probleem vertelde het van gieren in speakers achterin.
Verstel je koplamp eens naar beneden soms kan het geluidje wisselend onderbroken worden bij gestarte stationair draaiende motor .
Doe de motor uit.
Demonteer koplamp en trek alleen van het stelmotortje het wittte stekkertje los.
Doe dimlicht aan.
Start de motor en luister dan eens hoor je het nog?
Doe motor uit en trek dan ook de andere koplampstelmotor wiite stekkertje los.
Verdwijnt het geluid dan weet je dat die dus stuk is.
Maakt het niks uit?
Weet niet zeker of ook dit geluid door andere electrische stelmotoren zoals van ventilatie systeem veroorzaakt worden ?
Vraag dan koop9 dan om advies.
Niet elke vag monteur weet de oorzaak ervan.
Dit niet zo vaak voorkomt of opgemerkt wordt door eigenaren vanwege ze geen achterspeakers hebben of geen goed gehoor hebben.
Succes
Rolf
Almere
Zelf dacht ik ook aan storende dynamo etc of de extra versterker achterin een massa probleem was voor de achterspeakers.
Bij mij bleek het een storende koplampstelmotortje van rechtsvoor te wezen die af en toe werkte.
Koop9 gaf dat mij als advies de stelmotor te vervangen nadat ik hem dat probleem vertelde het van gieren in speakers achterin.
Verstel je koplamp eens naar beneden soms kan het geluidje wisselend onderbroken worden bij gestarte stationair draaiende motor .
Doe de motor uit.
Demonteer koplamp en trek alleen van het stelmotortje het wittte stekkertje los.
Doe dimlicht aan.
Start de motor en luister dan eens hoor je het nog?
Doe motor uit en trek dan ook de andere koplampstelmotor wiite stekkertje los.
Verdwijnt het geluid dan weet je dat die dus stuk is.
Maakt het niks uit?
Weet niet zeker of ook dit geluid door andere electrische stelmotoren zoals van ventilatie systeem veroorzaakt worden ?
Vraag dan koop9 dan om advies.
Niet elke vag monteur weet de oorzaak ervan.
Dit niet zo vaak voorkomt of opgemerkt wordt door eigenaren vanwege ze geen achterspeakers hebben of geen goed gehoor hebben.

Succes
Rolf
Almere
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
523.200.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
Sommige diesels kunnen ook een elektrisch pompje en aansluiting bij tankmodule voor de webasto standkachel hebben.
Weer andere de latere versie's een extra elektrische module in de koelwater interieur voorverwarming radiator met koelwater slangen eraan en dikke kabel eraan voor stroomvoorziening de extra elektrische verwarmingselement van paar honderd watt zo'n 300 w dacht ik of meer .
Dus elk elektrische motortje (een haperende elektrische voor,achter -ramen) zou zomaar een storing kunnen genereren aan bekabeling boordnet.
Bij mij dus oorzaak het "onbekende"" het haperende koplamp stelmotortje. die koop9 toen had liggen ...
Weer andere de latere versie's een extra elektrische module in de koelwater interieur voorverwarming radiator met koelwater slangen eraan en dikke kabel eraan voor stroomvoorziening de extra elektrische verwarmingselement van paar honderd watt zo'n 300 w dacht ik of meer .
Dus elk elektrische motortje (een haperende elektrische voor,achter -ramen) zou zomaar een storing kunnen genereren aan bekabeling boordnet.
Bij mij dus oorzaak het "onbekende"" het haperende koplamp stelmotortje. die koop9 toen had liggen ...

"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
523.200.km, juli '13 161.600.km
A2 1.4 BBY '02,

- IbisA2
- Audi A2 clublid
Om meer duidelijkheid te scheppen ga ik vanavond eerst onderzoeken of het geluid uit de speaker komt. Daar had ik eerlijk gezegd niet aan gedacht (lijkt van niet). Tevens heb ik koop9 een sms-sje gestuurt (; Verder veel bruikbare feedback (in verschillende richtingen). In dat kader heb ik Koop9 even een sms-je gestuurd.
Ron47 dank voor je aanbod! Kom ik graag even op terug.
Ron47 dank voor je aanbod! Kom ik graag even op terug.