Foutcode P0191 + afslaan.

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
JJR
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

06 nov 2017, 15:12 0 x

Ha beste forumleden,

Sinds 1,5 weken heb ik een probleem met de A2. Het begon met een keer haperend starten. Ik draaide vlug de sleutel om bij instappen en het normaal zo vrolijke 1.6je haperde wat na gestart te zijn. Hij sprong qua toeren heen en weer tussen de 300 en 900 toeren per minuut gedurende 10 seconden. Hierna herstelde het fenomeen zich en kon ik gewoon rijden. Echter dit probleem herhaalde zich een aantal keren en werd steeds erger. Hierbij is het zo dat de A2 bij een koude motor wel vaak in 1 keer start en dat bij warme motor het starten moeizaam verliep met het bovengenoemde fenomeen.  Wat hielp initieel was het contact omdraaien zonder te starten, 10 seconden te wachten en dan de motor proberen te starten.
Nu is het zo dat de motor nu ook uitvalt na initieel wel te starten en dat ook het motorlampje hierbij ging branden. Ik heb de auto 2 keer uitgelezen en hierbij kwam (ook na de eerste keer de foutcode gewist te hebben) P0191 naar boven als zijnde het probleem.Dit is een foutieve waarde van de brandstofdruksensor in het common rail systeem.

Nu had de A2 al een wat hoger brandstofverbruik dan ik gewend was en haperde hij af en toe met accelereren bij 140 kmh ( ongeveer, andere snelheden soms ook, niet toeren gerelateerd) en bij heuveltje op haperde hij af en toe ook met accelereren. 

Ik heb de sensor besteld maar het zelf plaatsen is lastig zonder motorlift. Voordat ik hem wegbreng of @koop9  lief aan kijk en hoop dat hij mij kan helpen ben ik benieuwd naar jullie ideeën omtrent andere mogelijke oorzaken van het probleem. Is het aannemelijk dat de sensor daadwerkelijk kapot is? Is er nog een andere oorzaak die deze foutcode kan veroorzaken? Als de brandstofpomp kapot is ( hoge druk pomp of opvoerpomp) heb je dan ook deze klachten of doet hij dan niks meer? Ik heb bij de visuele inspectie van het blok en brandstof systeem geen problemen kunnen vinden, De gasklep is schoon, EGR is 35.000 km geleden nog schoongemaakt.
( alle filters zijn nog geen 7000 km oud, shell v power zit er in, 2000 km geleden olie + filter, bougies 20.000km oud, bobines zijn recent vervangen/getest)

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën, dank!

Afbeelding
1.6 FSI (BAD) | 27-02-2003| Pro Line | Ebonyzwarz pareleffect | Concert II | Mistlampen | CC | Full LED | DRL | Komfortblinker | Zomer: S line 9-spaaks 205/40R17 | Winter: Style + 185/50/15 + TT 8N
jaapje
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

06 nov 2017, 20:08 0 x

Geen deskundige, maar wel een idee.
Door de 10 sekonden te wachten bij het starten had de opvoerpomp de tijd om druk op te bouwen. Ik zou dus bij het begin beginnen en dat is de brandstoftank.
Stap 1 : de auto s' avond goed scheef weg zetten en dan kijken of hij de volgende morgen WEL goed start. indien ja dan heb je water in je tank. Dat kan gemakkelijk voorkomen door onachtzaamheid in het trajekt NAAR de pomp.
Stap 2: ( indien geen verbetering) het brandstoffilter demonteren en vervangen voor een nieuwe. De oude open zagen of knippen. Indien het filter vuil is na die
paar 1000 km kan je er van uit gaan dat je tank vervuild is. Indien schoon :
Stap 3: brandstof opvoerpomp demonteren en testen op werking.
evt vervangen voor een andere ( BM Parts)?
Stap4 : leidingen controleren op lekkage en evt aanzuigen van lucht.
Stap5: tankdop losdraaien om evt slechte beluchting uit te sluiten.
Als er geen verbetering is na deze relatief goedkope onderzoekjes zou ik de hogedruk pomp gaan verdenken.
Maar voor het zover is zou ik even gaan rijden ( met z'n tweeen) en dan met je uitleesapparaat  kijken of die een grafiische voorstelling wil geven van de brandstofdruk NA de hogedruk pomp dan krijg je een idee wanneer de druk wegvalt . 
De hogedruk pomp moet eigenlijk nog niet versleten zijn  bij jouw km stand, en ik zou die nog niet direkt vernieuwen zolang het niet zeker is dat dat de oorzaak is. 
Nou  succes met onderzoeken, wij rijden overigens ook op Shell Vpower zonder vermogens verlies en ingrijpen van de pingel sensor.
remco.elzinga
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 nov 2017, 07:55 0 x

Zou je vcds lite niet (gratis) instaleren? Hiermee krijg je wellicht meer gegevens/feedback.

Die kabels zijn aftermarket te krijgen /origineel (zijn duur).
Imitatie is 7 euro dacht ik.

Startbaud op 9600 zetten als je een bauderror krijgt.
JJR

07 nov 2017, 13:34 0 x

dank beiden voor het meedenken. Ik had zo een kabel uit China laten komen maar ik krijg hem niet aan de praat met bijgeleverde software, toen zo stom geweest om de kabel met officiële software te gebruiken en nu is de kabel nutteloos. Heb dus alleen de autel nog. ik zal nogmaals de brandstoffilter checken en kijken naar de opvoerpomp. Echter verwacht ik toch wel meer foutcodes dan alleen de P0191.....
1.6 FSI (BAD) | 27-02-2003| Pro Line | Ebonyzwarz pareleffect | Concert II | Mistlampen | CC | Full LED | DRL | Komfortblinker | Zomer: S line 9-spaaks 205/40R17 | Winter: Style + 185/50/15 + TT 8N
Spinazie
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 nov 2017, 13:37 0 x

Een aantal andere oorzaken van de foutcode zijn de lezen op de website van Gerrit: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16575.html
JJR

08 nov 2017, 14:21 0 x

Hoi Spinazie, Ik had het gezien. Ik ga er dit weekend weer mee aan de slag!
jaapje
Audi A2 clublid

20 nov 2017, 06:47 0 x

Hoi JJR
Hoe gaat het nu met starten?
Heb je al iets ontdekt?
JJR

28 nov 2017, 17:46 0 x

Hoi! Ik was een weekje op vakantie. Ik heb de auto bij Martin Schilder Haarlem geparkeerd, zij hebben veel getest maar niks kunnen vinden. Wel hebben ze het probleem kunnen reproduceren, maar de vinger nog niet op de zere plek kunnen leggen. Zij zelf hebben ook Koop9 in consult gevraagd en het plan is nu om de sensor toch te vervangen. Hier willen ze wel mooi 4 uur voor rekenen a 126 euro zonder de garantie te kunnen geven dat het dan is opgelost..... Ben nog even aan het nadenken of ik dat ga doen of zelf aan de slag ga. 
jaapje
Audi A2 clublid

29 nov 2017, 09:20 0 x

Nou jammer dat er nog geen echte oorzaak gevonden is!
Zoals je weet ben ik erg tegen lukraak vervangen, als het de sensor niet is, is de volgende lukrake stap de hogedruk pomp denk ik. Dat wordt een duur geintje.

Maar nu je de sensor toch al hebt zou ik die er maar in laten zetten. Niet door Martin Schilder want daar ben je toch 1 van de vele in de eindeloze stroom van lease auto's. En dat tarief!
Door wie dan wel? Zoeken naar een garage die bekend is met fsi- motoren? Koop9 als hij tijd vrij kan maken? Voor jou wel ver weg maar Jan Los in Dedemsvaart staat ook bekend als een goede A2 problemen oplosser.

Zelf zou ik een aansluiting gaan maken na de hogedrukpomp met een drukmetertje zodat je kan zien wat er in de verschillende omstandigheden met de drukopbouw voór de injectors gebeurd . En dan maar hopen dat je daar een conclusie uit kan trekken.
Succes gewenst en ben benieuwd naar de afloop.
JJR

30 nov 2017, 09:59 0 x

precies dat laatste heb ik nu voorgelegd aan de garage of ze dat überhaupt getest hebben. Ik hoor dit vandaag. Ik zit er nu meer op te zinspelen om de brandstofpomp in de tank te vervangen omdat ik na veel gelezen te hebben over de FSI motoren en de problemen toch denk dat het aan de pomp ligt. Het vervangen van de sensor doe ik eventueel ook zelf, Dan maar even een dagje een doe het zelf garage huren.
Plaats reactie