Sinds 1,5 weken heb ik een probleem met de A2. Het begon met een keer haperend starten. Ik draaide vlug de sleutel om bij instappen en het normaal zo vrolijke 1.6je haperde wat na gestart te zijn. Hij sprong qua toeren heen en weer tussen de 300 en 900 toeren per minuut gedurende 10 seconden. Hierna herstelde het fenomeen zich en kon ik gewoon rijden. Echter dit probleem herhaalde zich een aantal keren en werd steeds erger. Hierbij is het zo dat de A2 bij een koude motor wel vaak in 1 keer start en dat bij warme motor het starten moeizaam verliep met het bovengenoemde fenomeen. Wat hielp initieel was het contact omdraaien zonder te starten, 10 seconden te wachten en dan de motor proberen te starten.
Nu is het zo dat de motor nu ook uitvalt na initieel wel te starten en dat ook het motorlampje hierbij ging branden. Ik heb de auto 2 keer uitgelezen en hierbij kwam (ook na de eerste keer de foutcode gewist te hebben) P0191 naar boven als zijnde het probleem.Dit is een foutieve waarde van de brandstofdruksensor in het common rail systeem.
Nu had de A2 al een wat hoger brandstofverbruik dan ik gewend was en haperde hij af en toe met accelereren bij 140 kmh ( ongeveer, andere snelheden soms ook, niet toeren gerelateerd) en bij heuveltje op haperde hij af en toe ook met accelereren.
Ik heb de sensor besteld maar het zelf plaatsen is lastig zonder motorlift. Voordat ik hem wegbreng of @koop9 lief aan kijk en hoop dat hij mij kan helpen ben ik benieuwd naar jullie ideeën omtrent andere mogelijke oorzaken van het probleem. Is het aannemelijk dat de sensor daadwerkelijk kapot is? Is er nog een andere oorzaak die deze foutcode kan veroorzaken? Als de brandstofpomp kapot is ( hoge druk pomp of opvoerpomp) heb je dan ook deze klachten of doet hij dan niks meer? Ik heb bij de visuele inspectie van het blok en brandstof systeem geen problemen kunnen vinden, De gasklep is schoon, EGR is 35.000 km geleden nog schoongemaakt.
( alle filters zijn nog geen 7000 km oud, shell v power zit er in, 2000 km geleden olie + filter, bougies 20.000km oud, bobines zijn recent vervangen/getest)
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën, dank!