Wegenbelasting
- kobus1978
- Audi A2 cluborganisatie
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Hoi A2ers,
Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat de ene 1.2 minder wegenbelasting betaald dan de ander.
Mijn vermoeden is dat dat te maken heeft met de grote van de brandstoftank, 20 liter tegenover 34 liter.
Kan iemand dat beamen of heeft het een andere reden?
MVG,
Koos
Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat de ene 1.2 minder wegenbelasting betaald dan de ander.
Mijn vermoeden is dat dat te maken heeft met de grote van de brandstoftank, 20 liter tegenover 34 liter.
Kan iemand dat beamen of heeft het een andere reden?
MVG,
Koos
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
- kobus1978
Misschien moet ik het anders formuleren;
Hoe komt het dat het lediggewicht van de 1.2 verschilt waardoor er een ander wegenbelasting tarief betaald word.
Ik ben 1.2's tegen gekomen die tussen de 751kg/850kg wegen en andere 851kg/950kg waardoor er dus een ander tarief geld.
Zoals ik dus al eerder heb gevraagd, heeft dat te maken met het verschil in inhoud van de brandstoftank?
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
- Peter_Maathuis
- Moderator
Er zijn verschillen in gewicht, afhankelijk van de uitrusting (bijv. wel of geen airco).
Bij import worden fouten gemaakt. Mijn eerste A2 (2001 1.4 benzine) stond als 970 kg op kenteken - ik ben naar de RDW geweest om daar 870 kg van te maken. Kostte € 27 en dat was in 3 maanden terugverdiend
Als je meent dat het gewicht van jouw A2 incorrect is, kun je een COC opvragen, waarin het gewicht staat zoals de fabriek dat heeft opgegeven.
Ook kun je zoeken naar vergelijkbare auto's (met hetzelfde typegoedkeuringsnummer) die bij de RDW minder kilo's geregistreerd hebben.
Bij import worden fouten gemaakt. Mijn eerste A2 (2001 1.4 benzine) stond als 970 kg op kenteken - ik ben naar de RDW geweest om daar 870 kg van te maken. Kostte € 27 en dat was in 3 maanden terugverdiend

Als je meent dat het gewicht van jouw A2 incorrect is, kun je een COC opvragen, waarin het gewicht staat zoals de fabriek dat heeft opgegeven.
Ook kun je zoeken naar vergelijkbare auto's (met hetzelfde typegoedkeuringsnummer) die bij de RDW minder kilo's geregistreerd hebben.
- kobus1978
Heeft dus puur met de opties te maken.
Goed antwoord, het is mij nu duidelijk.
Goed antwoord, het is mij nu duidelijk.
Ik zal iedereen uit de droom helpen.
De standaard A2, die in NL zijn gekocht hebben het juiste "gewicht" ingeschaald door RDW.
De importmodellen, worden wel eens fout ingeschaald door RWD, waardoor ze in een klasse hoger belanden.
Ik meen dat de CVO daar iets mee te maken kan hebben.
De standaard A2, die in NL zijn gekocht hebben het juiste "gewicht" ingeschaald door RDW.
De importmodellen, worden wel eens fout ingeschaald door RWD, waardoor ze in een klasse hoger belanden.
- kobus1978
Hoi Johan,Johan 3L schreef: ↑18 jan 2018, 19:57Ik zal iedereen uit de droom helpen.
Heb net even het lediggewicht van NL A2 gecheckt en dat is 830 kg, volgens jou zou dus elke A2 op de NL weg als het goed is dat moeten wegen?
- kobus1978
Doelde hier ook specifiek op de 1.2 TDI 3L, had ik er even bij moeten vermelden. 

- Rein
- Audi A2 clublid
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Onafhankelijk van de motorisering zijn er verschillen in gewicht door inschaling door de RDW bij import auto's. Kan dan zo maar lonen om dit te onderzoeken cq gewicht door RDW aan te laten passen.