Foutcode P0191 + afslaan.

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1162
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

04 feb 2018, 00:01 0 x

Goed dat je terug bent JJR,
Minder mooi dat het probleem nog niet gevonden is.
Het klinkt wel een beetje als te weinig benzine toevoer, maar verder kom k ook niet.
Ik had nog wel een klein dingetje wat je even zou kunnen kontroleren:
Er zit zo'n koolstof filtertje aan de rechterkant van de auto boven de veerpoot, bedoeld om benzine dampen af te zuigen uit de benzinetank. Dat wordt bediend door een electrisch klepje midden op de motor en dan naar het inlaatspruitstuk.
Als je dat slangetje nu eens afdicht zodat de motor daar geen ( valse) lucht meer kan zuigen ... Als er dan iets verandert....Kan je weer verder puzzelen
Gebruikersavatar
JJR
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 jun 2017, 22:38
Locatie: Haarlem
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

04 feb 2018, 00:54 0 x

stefan74 schreef:
03 feb 2018, 14:53
Als ik het filmpje zo zie lijkt het wel een vacuum lek, maar dan heb je constant problemen denk ik, en niet zo af en toe.
Zou dat ook een warm koud verschil verklaren? Dat is het rare eraan...
Gebruikersavatar
JJR
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 jun 2017, 22:38
Locatie: Haarlem
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

04 feb 2018, 00:56 0 x

jaapje schreef:
04 feb 2018, 00:01
Goed dat je terug bent JJR,
Minder mooi dat het probleem nog niet gevonden is.
Het klinkt wel een beetje als te weinig benzine toevoer, maar verder kom k ook niet.
Ik had nog wel een klein dingetje wat je even zou kunnen kontroleren:
Er zit zo'n koolstof filtertje aan de rechterkant van de auto boven de veerpoot, bedoeld om benzine dampen af te zuigen uit de benzinetank. Dat wordt bediend door een electrisch klepje midden op de motor en dan naar het inlaatspruitstuk.
Als je dat slangetje nu eens afdicht zodat de motor daar geen ( valse) lucht meer kan zuigen ... Als er dan iets verandert....Kan je weer verder puzzelen
Ga ik ook even naar kijken! Dank voor het meedenken. Het is trouwens echt een PITA om een hoge druk brandstofpomp te vinden. Heeft iemand er nog een liggen?
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid
Berichten: 2325
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

04 feb 2018, 13:24 0 x

Wel eens de nokkenas en /of krukassensor vervangen of connectoren of bedrading gecheckt?


Bij warme motoren kun je deze problemen krijgen.

De ecu krijgt onjuiste info en kan timing /inspuithoeveelheid erdoor wijzigen .

En als deze sensoren aan hun einde žijn hoef je dus nog geen foutcode hebben..


Ook Massapunten gecheckt de ecu etc onjuist werkt ?

De penbobine zijn dus die had je vervangen , niet de bedrading die eraan hangt?

Filtertje die in het benzinedrukregelaar vuil aan spruitstuk hangt ?

Een haperende injector bij warme motor

Succes met je Fsi, ik weet dat het niet simpel is gezien niet elke Audi dealer eruit komt,gezien de ervaring FSi mijn zus .

Niet elke Audi dealer monteur heeft ervaring in het repareren van een Fsi 1.6 met zijn specifieke problemen.

Het heeft ook te maken je een monteur of specialist treft die ook in die beginperiode van de A2 op de markt kwam daar werkzaam was.


De A2 dokter ofwel Lukas zou je ook kunnen helpen.
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1162
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

04 feb 2018, 19:15 0 x

Ja en dan blijkt weer dat die foutcode van vagcom een soort raad spelletje is, het zou mooi zijn als er aangegeven wordt wat er loos is. Dat zou een stuk schelen in die sensor vervangen en dan die ook maar , o helpt niet dan die maar., en dan ben je net zo bezig als de audi garage!
Ik zie meer heil in proefondervindelijk vaststellen.
Als voorbeeld: als je het vermoeden hebt dat de nokkenas sensor een verkeerd signaal geeft wat kan komen door dat de nokkenas verstelling niet goed werkt wegens weinig oliedruk, probeer je het met dikkere smeerolie, die aanwijzingen zijn er wel omdat boven de 1000 omw er geen probleem is. het is een voorbeeld hoor ,
Maar het klinkt niet goed als die motor zo haperig loopt bij 300 omw,.
Gebruikersavatar
JJR
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 jun 2017, 22:38
Locatie: Haarlem
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

04 feb 2018, 23:03 0 x

jaapje schreef:
04 feb 2018, 19:15
Ja en dan blijkt weer dat die foutcode van vagcom een soort raad spelletje is, het zou mooi zijn als er aangegeven wordt wat er loos is. Dat zou een stuk schelen in die sensor vervangen en dan die ook maar , o helpt niet dan die maar., en dan ben je net zo bezig als de audi garage!
Ik zie meer heil in proefondervindelijk vaststellen.
Als voorbeeld: als je het vermoeden hebt dat de nokkenas sensor een verkeerd signaal geeft wat kan komen door dat de nokkenas verstelling niet goed werkt wegens weinig oliedruk, probeer je het met dikkere smeerolie, die aanwijzingen zijn er wel omdat boven de 1000 omw er geen probleem is. het is een voorbeeld hoor ,
Maar het klinkt niet goed als die motor zo haperig loopt bij 300 omw,.
het is zeker een raadspelletje!
Gebruikersavatar
JJR
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 jun 2017, 22:38
Locatie: Haarlem
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

04 feb 2018, 23:07 0 x

AudiFanSedert1971 schreef:
04 feb 2018, 13:24
Wel eens de nokkenas en /of krukassensor vervangen of connectoren of bedrading gecheckt?

Bij warme motoren kun je deze problemen krijgen.

De ecu krijgt onjuiste info en kan timing /inspuithoeveelheid erdoor wijzigen .

En als deze sensoren aan hun einde žijn hoef je dus nog geen foutcode hebben..

Ook Massapunten gecheckt de ecu etc onjuist werkt ?

De penbobine zijn dus die had je vervangen , niet de bedrading die eraan hangt?

Filtertje die in het benzinedrukregelaar vuil aan spruitstuk hangt ?

Een haperende injector bij warme motor


Niet elke Audi dealer monteur heeft ervaring in het repareren van een Fsi 1.6 met zijn specifieke problemen.

De A2 dokter ofwel Lukas zou je ook kunnen helpen.
ik heb de nokkenas sensor nog niet vervangen. Hij is wel 1 keer opkomen zetten als foutcode maar dat was nadat ik 10 keer hem warm had geprobeerd te starten en hij dus zo op en neer stotterde door de toeren heen. Denk dus dat het daardoor rare metingen registreerde. filters in de motorruimte kan ik nog checken, wellicht ook even de hoge druk pomp loshalen om te kijken of dat helpt ( beetje met een hamer erop slaan principe). Een haperende injector zou bij het warm worden problemen moeten geven en dus ook als ik de auto niet herstart. Denk dus niet dat dat hem is. bedradingen heb ik visueel allemaal geïnspecteerd en geen defecten gevonden. Niets van de bedrading is nog vervangen door mij.

Ik heb vandaag weer 400 kilometer gereden zonder enige problemen, 200km heen, middagje bezig en weer 200km terug. Geen enkel probleem gehad. Heb hem dan ook niet warm herstart, het blijft raar!
Gebruikersavatar
JJR
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 jun 2017, 22:38
Locatie: Haarlem
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

11 feb 2018, 09:19 2 x

De 25e ga ik op de koffie bij @luukske om samen eens te kijken naar het probleem! Hopelijk kan ik hierna weer gerust herstarten en probleemloos rijden :P.
Gebruikersavatar
JJR
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 jun 2017, 22:38
Locatie: Haarlem
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

25 feb 2018, 21:33 0 x

JJR schreef:
11 feb 2018, 09:19
De 25e ga ik op de koffie bij @luukske om samen eens te kijken naar het probleem! Hopelijk kan ik hierna weer gerust herstarten en probleemloos rijden :P.
Zo! Dat was een flink lastige dag! Eerst al de rit naar Luukske toe. Het begon met zwak starten bij een koude motor die 10 dagen lekker had kunnen kou lijden. Eenmaal in Waalwijk aangekomen kon de auto niet warm herstart worden en liep hij stationair erg onregelmatig met veel misfires over alle cilinders. extra stroom erop van de prachtige 1.4tdi van Luukske mocht ook niet baten daarbij. Eerst de brandstofpomp in de tank nader bekeken ( was al vervangen maar toch even controleren) maar daar bleek het euvel niet te zitten. Uiteindelijk hebben we 2 verschillende hoge drukpompen gemonteerd waarbij de auto niet aansloeg en de hele kerstboom aan waarschuwingslichtjes aanging, uitlezen wees nog steeds niet naar een schuldig onderdeel. Hierna nog gekeken naar de gasklepbehuizing waar wel of niet wat rare geluiden uit zouden komen maar die bleek goed op het gaspedaal te reageren ( enigszins trillerig in sommige standen wel). Ondertussen hadden we de originele hoge druk brandstofpomp weer terug gezet en startte hij wel maar weer alleen met extra gas bij het starten en super onregelmatig. Als je gas geeft doet hij het wel maar loopt hij langzaam terug in de toeren en heeft hij niet altijd brandstof zoals het lijkt. Een ander gaspedaal werd gemonteerd maar dat hielp ook niet. Toen maar weer alles origineel erop, brandstof pomp achter helemaal vervangen incl vlotter en de lambdasonde vervangen voor een ander. Geen effect. ondertussen hadden we bij het uitlezen naast misfires ( toenemend in aantallen over de cilinders hoe verder van de brandstofpomp af en dichter naar de brandstofdrukregelklep toe) ook 2 keer foutcode p1020. dit wijst op een eventueel regel probleem van de brandstofdruk (duh).Nieuwe bobine op cilinder 1 ( met 150+ misfires) en bougie had geen effect. Oftewel concluderend echt een brandstof probleem!

Ik heb de A2 in goede handen bij Lukas achter gelaten en die gaat er nog mee verder. Hij grapte al eventueel een andere motor erin te hangen van een prachtige blauwe colorstorm met maar 80.000 op te teller. ( als het een optie is uiteindelijk Lukas vind ik het prima!).

Situatie nu is dat je hem met gas kan starten, dat hij dan super onregelmatig stationair loopt en wil uitvallen. als je gas geeft en dan gaat rijden is vrij weinig aan de hand als je nou eenmaal een positieve gaspedaal positie hebt. laat je gas los dan wil hij met koppeling in uitvallen en met koppeling los in versnelling enigszins stoten en sputteren als je wel/niet gas geeft. Bij vol gas knalt hij nog steeds als de beste.

Lukas dank voor je hulp en we gaan het euvel wel vinden! Anders kijk ik nu al uit naar een andere motor haha. Btw je hebt goede koffie ;)
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1162
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

25 feb 2018, 22:00 0 x

Best een volhardend probleem, zou die brandstofpomp drukregelaar wel goed werken? Of een massa probleem van de ecu of injectors? Zeg het maar. De hogedrukpomp lijkt goed.
Kwam onderstaande van de week toevallig tegen op het Duitse forum, maar dat is meer bedoeld om wat uit te sluiten, is alleen lage druk brandstof systeem..........succes!
Bijlagen
2FB9B8E5-10C7-4DAA-93F6-72705892B0F0.png
2FB9B8E5-10C7-4DAA-93F6-72705892B0F0.png (895.52 KiB) 4138 keer bekeken
Plaats reactie