Geen warme lucht en temperatuurmeter werkt niet

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
trabzonlu
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

05 feb 2018, 04:28 0 x

hallo,
mijn a2 heeft een waterlek probleem, en het auto blaast niet warm als ik met de auto hard rijd.
als ik op neutraal gas geeft tot 2000 toeren word het langzaam wat heter. en als ik op hoge toer rijd bijvoorbeeld 2 vitesse en de toerenteller is hoger dan 2500 word het dan ook heet. de thermostaat meter staat altijd op 60 grade. ik heb het thermostaat vervangen. kan het zijn dat ik een thermostaat van 60 graden heb gezet, plaats van max 90 graden. wat kan de oorzaak zijn, ik ben er kots beu van.

heeft iemand enkel iedee wat het probleem kan zijn.

alvast bedankt ;)
Spinazie
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

05 feb 2018, 15:00 1 x

Welkom op het forum!

Ik heb je bericht afgesplitst van het oude draadje omdat het een nieuwe probleem betreft, zo blijft het wat overzichtelijker.

Begrijp ik het goed dat er dus geen warme lucht door de roosters naar binnenkomt na een tijdje rijden?

En verlies je ook koelvloeistof of niet?

De temperatuurmeter die op 60 graden blijft hangen is waarschijnlijk de temperatuursensor, deze sneuvelt wel vaker en is makkelijk te vangen. Zoek even op temperatuursensor, dan kom je wel wat meer informatie tegen.
trabzonlu

05 feb 2018, 15:06 0 x

Jawel inderdaad auto verliest koelvloeistof. En na een tijdje rijden blaast het koude lucht van de roosters. Bedankt voor uw aandacht
Spinazie
Audi A2 clublid

05 feb 2018, 16:06 0 x

Je zult moeten achterhalen waar het lek voor de koelvloeistof zit, en vervolgens repareren. Kan iets simpels zijn als een lek slangetje maar ook bijvoorbeeld een koppakking. De warmte van je motor komt via je blower binnen, en wordt getransporteerd door (je raadt het niet) je koelvloeistof. Met een laag koelvloeistof niveau kan ik me dus voorstellen dat je verwarming het niet meer doet. Ook je motor vind weinig koelvloeistof niet fijn.
trabzonlu

05 feb 2018, 16:22 0 x

Maar het auto geeft wel voldoende warmte binnen van de rooster als het op neutral is. En als ik rustig rij met de auto geeft ook voldoende warmte nogtans word het echt heel heet 😂

Kan de oorzaak van joint cullase zijn.

De water is niet gemengd met water en heb geen witte rook van uit de uitlaat
En de olie is zoals het moet.

Maar als ik de dopke van de water reservoir opent terwijl het heet is, is er druk en de water kookt een beetje
stefan74

05 feb 2018, 16:33 0 x

Weet je zeker dat de auto koelvloeistof verliest? of is het verbruik?
Wel vreemd dat de auto met -dan waarschijnlijk te weinig koelvloeistof- zo koud blijft.
trabzonlu

07 feb 2018, 15:21 0 x

Hey stefan,

Jawel ik ben zeker dat het koelvloeistof verliest. Want smorgens vroeg moet ik het altijd bijvullen. Er is een klein lekkage maar ik Kan het niet vinden 😂
Peter_Maathuis
Moderator

07 feb 2018, 23:09 0 x

Ik zou om te beginnen met VCDS (of app Torque op je smartphone en een ELM327 dongle in de OBD-connector) de motortemperatuur (laten) uitlezen - zoals al eerder opgemerkt, heeft de auto een dubbele temperatuursensor: een voor het instrumentenpaneel en een voor de motorbesturing (ECU).
Die sensor vervangen lijkt in elk geval nuttig en dat is een klusje dat ik hier https://audi-a2.nl/viewtopic.php?f=17&t=6297 al eens heb beschreven.

Als de motor na een flinke rit (meer dan 20 km) niet warmer wordt dan 60 graden is dat niet goed voor de motor, maar je zou dan toch warme lucht uit de roosters moeten krijgen. Na circa 5 km geeft mijn Torque-app 50..60 graden aan en dan begint de verwarming merkbaar te werken. Na 10 km is de motortemperatuur ca 80 graden en staat de aanwijzing op het instrumentenpaneel op 90.

Er hoort een 92 graden thermostaat in de auto te zitten.

Leg 's avonds eens een stuk karton onder de motorruimte - lekkages zijn dan 's morgens beter te zien. Als je koelvloeistof niet onder de auto terecht komt, verlies je het in de motor. Een klein lek in de koppakking zal niet onmiddellijk als witte wolken zichtbaar zijn. Een compressiemeting kan meer informatie geven.
DED@2
Audi A2 clublid

09 feb 2018, 19:12 0 x

Tot zover eens met bovengenoemde voorstellen en suggesties. Per toeval kwam Lukas gisteren achter een waterpomp lekkage. Deze zal bij normaal gebruik zich alleen openbaren door een (te) laag KVS niveau. Mij was het nooit opgevallen. Ik ging ervan uit dat het gewoon verbruik was. Tot gisteren de verse druppels kwamen via het blok naar beneden. Normaal gesproken worden die opgevangen door de bodemplaat en verdampen. Misschien een nieuwe suggestie om daar eens verder naar te kijken. Mijn diatributiewissel en waterpomp staan binnenkort dus op de planning. De auto wordt wel warm, alleen langzamer dan normaal en de ene keer warmer dan de andere keer.
Succes, mvg Duncan
Plaats reactie