Welke A2 als caravantrekker?

Advies, tips en vragen over de aanschaf van een A2.
Kever
Motortype: (nog) geen Audi A2

13 feb 2018, 18:06 0 x

Ik heb een vrij specifieke vraag over de aanschaf van een A2.
Eerst m'n eisenpakket.
- m'n auto moet echt betrouwbaar, bedrijfszeker zijn, want het wordt mijn daily driver. Ik rijd ongeveer 25.000 km per jaar.
- ik ben zelf geen sleutelaar dus met pech ben ik al gauw aangewezen op een garage of ANWB-wegenwacht.
- m'n auto moet in staat zijn een kleine, lichte caravan te trekken (vintage Eriba Pan uit 1977, hefdak, eigen gewicht ongeveer 500 kg). Ook in landen met bergen en hellingen!
- als het een diesel is, mag m'n auto niet ouder zijn dan 1 januari 2005 (vanwege parkeervergunning en milieuzone's).

In eerste instantie lijkt dit een appeltje-eitje-verhaal: koop gewoon een 1.4 TDI uit het laatste bouwjaar. Dan heb je lekker veel koppel: max 195 Nm bij 2200 toeren
Dat zou ik ook het liefste doen. Maar ik aarzel: diesel in de (Rand)stad wordt om begrijpelijke redenen een steeds moeilijker verhaal. Daardoor weet je ook niet wat er binnenkort weer gaat veranderen in de regelgeving.
Second best zou dan een 1.6 FSI zijn. Maar ook daar aarzel ik: ik lees vrij veel over 'issues' met die motor, heb me laten vertellen dat er veel gecompliceerde elektronica en sensoren in zitten. Ook vind ik dat voor het max. koppel wel een hoog toerental nodig is: 155 Nm bij 4500 toeren.
Dus blijft dan de 1.4 over. Naar verluidt een betrouwbare motor, misschien wat olieverbruik, meer wel bedrijfszeker.
Alleen: dat koppel is wel erg laag: max. 126 Nm bij 3800 toeren.

Nu mijn vragen:
1. Heeft iemand van jullie ervaring met een trekken van een wat zwaardere aanhangwagen of lichtere caravan met een 1.4 of 1.6 FSI?
2. Klopt het dat de bedrijfszekerheid van een 1.6 FSI minder is vergeleken met een 1.4 benzine of 1.4 TDI?
3. Als je denkt: überhaupt niet aan beginnen, een A2 als caravan-trekker, zeg het dan gerust, met onderbouwing.
3. Wellicht nog aanvullende tips?

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en antwoorden.
audiJan

13 feb 2018, 19:25 1 x

Ik rij zelf een 1.4 helemaal vol bepakt in en op de auto incl dakkoffer en achter de auto een motor bmw R1150RT 255 kg , aanhanger 150 kg.
Officieel mag de auto 1000kg trekken maar dat is ver over de grens.
Oke je moet gewoon meer schakelen maar ik kon overal.
Wat zijn je verwachtingen de 1.4 brengt je overal maar niet in de 5 en 4

Ik red me er prima mee is meer vermogen makkelijker antwoord ja is het nodig nee.
Kever

13 feb 2018, 19:36 0 x

@ AudiJan

Dank voor je antwoord, klinkt hoopgevend. Rijd je er ook hellingen mee in het buitenland?
Johan 3L

13 feb 2018, 19:55 0 x

één model "mag" het zeker niet: de 1.2 TDI, ofwel de 3L uitvoering.
Die is niet goedgekeurd door RDW.
Er wordt wel een trekhaak voor geleverd, maar mag alleen als fietsendrager.

Los daarvan zijn er wel lieden die een caravan achter de 3L hangen.
audiJan

13 feb 2018, 19:57 1 x

ik ben er mee naar Italie gereden rechenpas en spanje pyreneen

Je moet wel rekening houden dat je een stuk langzamer bent ff gas geven is het niet.
heuvel op 80 terug in zijn 4 heuvel af weer naar 5 soms ff naar 3 .
Maar goed ik kom er .
Mijn 206 1.6 is veel beter daar heb ik geen ruimte in en maakt meer lawaai.

Ik zie het zelf zo vroeger waren de auto's ook niet snel en hadden nog minder vermogen.
Kever

13 feb 2018, 20:12 0 x

@ Johan 3L
Ja, dat wist ik, geen caravan achter een 1.2 TDI

@ audiJan
Op zich ben ik dat helemaal met je eens: je hoeft niet perse snel te zijn. Mijn Mercedes 190 D was dat ook niet.
Wat ik wel vervelend vind is wanneer je combinatie continu een obstakel wordt voor vrachtwagens die jou dan weer moeten inhalen. Het mooiste zou zijn als je net in die stroom mastodonten mee kunt komen.
Een caravan pakt denk ik meer rijwind dan een dakkoffer + aanhanger met motor. Lijkt me trouwens een stoere combi om te zien!
Spinazie
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

13 feb 2018, 22:05 1 x

"Vroeger" gingen ze de passen over in een afgeladen eend. Er is wat geduld voor nodig, maar uiteindelijk kom je er wel.

Diesel is zoals je genoemd hebt eigenlijk de beste optie (je kunt ze ook nog chippen, @Peter_Maathuis vliegt de berg op met z'n sleurhut), maar inderdaad zijn er wat onzekerheden. Wat het over 2 jaar en verder doet is koffiedik kijken helaas. Overigens hebben de diesels uit 2005 een BHC of ATL motor, en die vallen in euro klasse IV. Daar mag je in Duitsland bijvoorbeeld alle binnensteden mee in.

Misschien is er een forumlid met een benzine bij je in de buurt waar je je caravan achter kunt hangen, en een proefritje mee kunt maken?
Kever

17 feb 2018, 12:29 0 x

Bedankt voor de antwoorden tot nu toe.
Dat helpt me al wat verder, wat betreft de 1.4.
Tot nu toe zegt niemand: niet aan beginnen. Een dergelijk geluid las ik wel op een ouder draadje.
Tot nu toe nog geen ervaringen gehoord van iemand met een 1.6 FSI.
Misschien is vraag 2 een beetje taboe :| , hier?

Ik herhaal nog even mijn vragen uit m'n eerste verhaal bovenaan; alvast dank voor het meedenken.
1. Heeft iemand van jullie ervaring met een trekken van een wat zwaardere aanhangwagen of lichtere caravan met een 1.4 of 1.6 FSI?
2. Klopt het dat de bedrijfszekerheid van een 1.6 FSI minder is vergeleken met een 1.4 benzine of 1.4 TDI?
3. Als je denkt: überhaupt niet aan beginnen, een A2 als caravan-trekker, zeg het dan gerust, met onderbouwing.
4. Wellicht nog aanvullende tips?
jaapje
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

17 feb 2018, 23:13 1 x

Ten eerste zou ik bij de aankoop even op kenteken kijken wat er bij trekgewicht vermeld staat. Staat daar 000 dan krijg je bij het monteren van de trekhaak met 2 dingen te maken. De balk waar de trekhaak aanzit heeft dan standaard geen verstevigingen, die moet je zelf aanbrengen. En ten tweede moet je zien dat er bij RDW 1000 kg op je kenteken bij geschreven wordt.
Voor wat betreft de fsi, wij hebben er 1 zonder trekhaak maar gezien het karakter van de motor lijkt het mij geen probleem om daar 500 kg mee te trekken. 1 e en 2 e versnelling zijn vrij kort en vanaf 1800 omw wil de fsi er best aan trekken. Wel is het zo dat als je onder de 3000 omw blijft de motor in een modus blijft waarin hij byzonder zuinig is. ( gem 1:17)Dat zal je wel verspelen als je gaat trekken met als gevolg een wat hoger brandstof gebruik .
Maar je rijdt ook niet altijd met de caravan toch?
Je moest eigenlijk eerst maar eens met een fsi rijden, het is wat moeilijk uit te leggen het is een motor die er best aan sleuren wil maar ook veel toeren draait in 5 ( 3500 omw bij 120 op de teller)en daardoor op de snelweg wel een beetje geluid maakt.
Voor wat betreft de ( on) betrouwbaarheid van de fsi kan ik niet veel zeggen, hij doet het prima bij ons maar er zit wel veel electronica aan dat wel. Of dat je beslissiing moet beinvloeden weet ik niet, aan de 1,4 benzine en de diesel zit ook het nodige aan sensoren en electrische gaskleppen en egr regelingen.
Voor ons was het pittige karakter van de motor wel een positief punt in de aankoop beslissing, het is geen saaie auto, he blijft leuk om er mee te rijden!
Succes met kiezen.
Spinazie
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

18 feb 2018, 11:31 0 x

Wat betreft punt 2, de FSI is complexer dan de gewone 1.4. Er zit een hogedruk brandstofsysteem op met extra (dure) onderdelen, en de motor draait heter waardoor koelslangen sneller slijten. Het geheel is wat complexer dus er kunnen simpelweg meer dingen kapot. Zie ook de draadjes hieronder. Het is uiteindelijk een afweging die je zelf moet maken, bij elke auto kan wel iets kapot, bij een FSI is de kans ietswat groter. De FSI gebruikt volgens mij ook alleen RON98 brandstoffen, maar dat moet je nog even nakijken.

viewtopic.php?f=14&t=5700
viewtopic.php?t=6942

De 1.4 is een relatief simpele motor die behalve (in sommige gevallen) olieverbruik niet veel problemen kent. Dat gezegd hebbende, de FSI is aanzienlijk pittiger en schijnt dus leuker te rijden zoals jaapje al zei :cool: Ik hoop verder dat iemand langskomt met benzine caravan-ervaring om ervaringen te delen, al zullen die wel dun bezaaid zijn.
Plaats reactie