Welke A2 als caravantrekker?

Advies, tips en vragen over de aanschaf van een A2.
Kever
Motortype: (nog) geen Audi A2

20 feb 2018, 21:55 0 x

Opnieuw bedankt weer voor de reacties en tips.

HansJan, hartelijk bedankt voor het zoeken en sturen van de link naar A2.freun.de over rijden met Wohnwagen. Leuk om te lezen en inderdaad ook weer een positieve ervaring over rijden met een flinke caravan achter een 1.4 benzine, inclusief rit door de bergen. En daarnaast ook ervaringen met een 1.4 TDI.
Ik leer in elk geval dat een A2 een prima span kan vormen met een caravan, zeker met de betrekkelijke kleine Eriba Pan die wij hebben.

Wat de motor betreft, alle ervaringen en meningen zijn mij als A2-leek even welkom. De strekking waar de voorkeur qua trekkracht is duidelijk, maar het hoeft niet perse en een heel zwart-wit antwoord op te leveren. Het is ook een afweging tussen de toekomst van diesel ten opzichte van een benzine (met of zonder LPG) waarvoor de toekomst wat zonniger lijkt.
IIVQ

20 feb 2018, 23:01 1 x

Ik heb een 1.4, en als ik op vakantie ga naar Frankrijk krijg je net na Luik de E25 omhoog, de Condroz op.
Het stijgt daar met 6.7%, dat haal ik (in mijn eentje in de auto en met niet enorm veel spullen bij me) niet in z'n 5. Dus om dat met een sleurhut te doen... Dat is dan wel een van de steilere snelwegen die ik ken.

Over de milieucertificaten: De 1.4 is Euro-IV, in Duitsland krijg je de groene sticker, maar de Fransen kijken naar de "Euro"-aanduiding op het kentekenbewijs en die staat er in het Nederlands niet op. Je krijgt dus een oranje 3 ipv een gele 2.
Dat maakt nu nog weinig verschil voor de meeste vakantiebestemmingen - alleen bij grote smog kom je niet door Grenoble heen.
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

22 feb 2018, 09:08 2 x

Het bljjft een personnelijke beslissing.

En het plaatsen van roetfilter op de diesels is toch ook een alternatief ??

Wij leven in een tijd met regeltjes die per land verschillen.

Zo ook blijkbaar veiligheid voor ieder persoon norm anders is zo ook de mijne de eisen bij mij hoger liggen op veiligheid nr 1 is.

En daarmee bedoel ik dat het trekken met een wagen met kleine wielbasis met weinig koppel , wel riskanter of ook te beheersen bij uitwijk manoevre ,dan een wagen met grotere massa /lengte vooral de grotere wielbasis met veel koppel.

Dit is toch wel voor ieder begrijpelijk hoe met de wagen de eerste 100.000 km mee om gegaan is tijdens koude start opwarm periode ?

Van een diesel ga je vanuit deze vaak veel km ters per dag gereden heeft
Maar bij lage km standen met een diesel in al die jaren kan dit nadelig zijn de koppeling , remmen eerder onderhevig zijn aan slijtage....en verstopte egr klep etc.

En bij benzine met lage km standen is dit veel vaker het geval gezien de vele problemen ik op forum voorbij zie gaan dus vervuilde egr en inlaattrajekt,olieverbruik en misfires

Als je met een benzine met gering koppel met belading met sleurhut een helling net 80 gaat halen in zijn. 3 of 4 dan kun je verwachten dat blokkie sneller op is..de temperaturen in de bergen oplopen zo ook van de olie...

Kijk bij net aanschaf van 2e handse auto kun je niet van uitgaan je deze je vakantie zonder problempjes gaat halen..

Je neemt natuurlijk voorzorg maat regelen de wagen te voorzien van groot onderhoud en eventueel nieuwe veren dempers , extra hulp veren en vernieuwd rem systeem.

Ook de radiator koelsysteem en ook die van airco moet goed bekeken worden op de lammellen wel allemaal intakt zijn en niet vergaan of beschadigd is etc.

Preventief de versnellingsbak olie verversen voor de reis.
De druk test op koelsysteem niet te vergeten.

De distributieset met pomp bekeken moet worden of deze deze wel gedaan is.

Meer kun je niet doen om een fijne vakantie te genieten...

Alsnog succes met je beslissing...denk er goed over na..

Groeten van een km vreter met een benzine binnenkort 330.000 km...
Daar beslist echt geen sleurhut achter komt.....😊
Kever

23 feb 2018, 18:22 0 x

Bedankt voor het meedenken en de tips.

@ IIVQ
Ja, de helling na Luik ken ik. Heb hem al heel wat keren met allerlei motoren op benzine, diesel en LPG gereden, met 4, 5, en 6 cilinders, met en zonder caravan.
Conclusie: je komt er altijd, maar je moet ook altijd terugschakelen, al was het maar om je motor lekker te laten draaien.
Maar ach, in de jaren tachtig nam ik die helling ook al met een VW Kever 1200 Silverbug (34 pk bij 3600 toeren, max. koppel 84 Nm bij 2000 toeren) met twee volwassenen en drie kinderen in de auto en een Alpen Kreuzer aan de haak.
Toen had je nog geen eens een temperatuurmeter (want luchtgekoeld), nu gelukkig wel. Het is vooral van belang die temperatuur in de gaten te houden , de motor genoeg toeren te laten maken en vooral niet vol gas te gaan rijden, maar maximaal 70 á 80%. Al snap ik dat het met een 1.4 TDI een heel stuk gemakkelijker zal gaan.

Wat jij en ook @ AudiFansedert1971 zeggen, is zeker waar: een klein blokje met weinig koppel moet daar harder voor werken. Het komt er dan nog meer op aan met beleid en geduld op weg te gaan. Voor een langere reis (met of zonder aanhanger erachter) moet je van tevoren inderdaad de conditie van de motor, koelsysteem en koppeling checken.

Wat de gewichtsverhouding tussen trekauto en aanhanger betreft, daar heb je zeker een punt. Gelukkig is de Eriba Pan licht (ongeveer 500 kg) en vrij laag (hefdak). Ik heb zwaardere caravans getrokken die met een heel gezin ook zwaarder beladen waren. Hopelijk heb ik net voldoende ervaring heb opgedaan om geen gekke dingen te doen. Maar goed, een lekke band o.i.d. kun je natuurlijk altijd krijgen.
audiJan

23 feb 2018, 18:56 1 x

Ik kan je vertellen dat ik volgas rijd op lpg over de heuvels het blok blijft gewoon heel.
Er word veel over angst gevoel gepraat totaal onterrecht.
Dus zwaar belast in de bergen volgas op lpg en al meer dan 120.000 km het blijft heel punt.

Het is totaal ongegrond dat mensen denken dat het niet kan het is net wat je zegt men word verwend.
Vroeger zag je de campers allemaal net 80 tuffen nu crossen de met 140 over de snelweg.
Men is gewend aan het heden en vergeet het verleden.

Zoals je zegt met 34 pk en lucht koeling alles is mogelijk en te doen :P
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

23 feb 2018, 20:41 1 x

Je moet ook helemaal geen haast hebben als je op vakantie gaat ... :tongueclose :innocent:
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
audiJan

23 feb 2018, 20:49 0 x

Nou daar zeg je wat.

ik bedoel maar eerder reed ik altijd volgas met mijn GSXR600 door de bergen boven en naar beneden De italianen moesten er aan geloven ook dat werd niet geschuwd.
Erg leuk allemaal heb jaren plezier gehad.
Maar ik heb niets gezien mijn knie wel elke bocht .

Dus toen kwam er een BMW altijd vervloekt zon ding
poke poke gaat dat en daar gaat de zijstandaard weer naar benenden ff koekeloeren is veel leuker, dus ook hier minder is dus meer.
IIVQ

26 feb 2018, 22:11 0 x

IIVQ schreef:
20 feb 2018, 23:01
Dat maakt nu nog weinig verschil voor de meeste vakantiebestemmingen - alleen bij grote smog kom je niet door Grenoble heen.
Ik drukte me wat ongelukkig uit.
Even ter verduidelijking:

Met zowel een 3 als een 4 kom je nu nog alle milieuzones binnen. Alleen zonder milieusticker is de zone rond Grenoble, inclusief de A48, verboden gebied bij ernstige smog, en pas als die 5 dagen aanhoudt. Dat is dan wel de poort tot de zuidelijke Franse alpen.
Kever

26 feb 2018, 22:32 0 x

Bedankt voor de aanvulling weer! Leuk, zoveel meningen te lezen. Dit oogt als een actief en prettig forum.
Ben intussen nog steeds aan het dubben, lees m'n flinke verzameling testen uit die tijd van Nederlandse en Duitse autobladen nog eens door. Ik zag ook nog zo'n item hier en op een Duitse website (http://www.audi-a2-museum.de). Ik heb geen haast en laat het jullie zeker weten als ik een knoop heb doorgehakt.
Plaats reactie