remschrijven + blokken & distributieriem
- trebbor77
- Audi A2 clublid
- Berichten: 418
- Lid geworden op: 20 sep 2017, 14:25
- Locatie: Barneveld
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Goedemorgen mensen,
Binnenkort moet mijn auto gekeurd worden. Ik heb hem in september 2017 aangeschaft met iets meer dan 200000 km op de teller en inmiddels staat deze op ongeveer 212000.
1 vd dingen die ik wil laten doen is het laten vervangen (via een vriend) van mijn remschijven + blokken achter omdat deze erg roestig zijn. Als ik op internet kijk, zie ik zeer verfschillende prijzen voor remschrijven en volgens mij heb ik ook wel eens gelezen dat er bewerkte remschrijven zijn die niet kunnen roesten. Welke zouden jullie adviseren en waar deze te kopen?
Daarnaast zou ik het wel leuk vinden als de remblokken een mooie rode kleur hebben. Is dit standaard te koop of moet je dit altijd zelf (laten) doen? Welke zouden jullie hiervoor adviseren?
In het onderhoudsboekje zie ik dat in 2014 bij 160000 de distributieriem vervangen is. Wat zullen de kosten ongeveer zijn om deze te laten vervangen? En is het raadzaam om het nu te laten doen of kan ik nog wel een jaartje wachten tot de volgende keuring ( = + 24.0000 km ongeveer)?
gr Robbert
Binnenkort moet mijn auto gekeurd worden. Ik heb hem in september 2017 aangeschaft met iets meer dan 200000 km op de teller en inmiddels staat deze op ongeveer 212000.
1 vd dingen die ik wil laten doen is het laten vervangen (via een vriend) van mijn remschijven + blokken achter omdat deze erg roestig zijn. Als ik op internet kijk, zie ik zeer verfschillende prijzen voor remschrijven en volgens mij heb ik ook wel eens gelezen dat er bewerkte remschrijven zijn die niet kunnen roesten. Welke zouden jullie adviseren en waar deze te kopen?
Daarnaast zou ik het wel leuk vinden als de remblokken een mooie rode kleur hebben. Is dit standaard te koop of moet je dit altijd zelf (laten) doen? Welke zouden jullie hiervoor adviseren?
In het onderhoudsboekje zie ik dat in 2014 bij 160000 de distributieriem vervangen is. Wat zullen de kosten ongeveer zijn om deze te laten vervangen? En is het raadzaam om het nu te laten doen of kan ik nog wel een jaartje wachten tot de volgende keuring ( = + 24.0000 km ongeveer)?
gr Robbert
- kobus1978
- Audi A2 cluborganisatie
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
- Locatie: Almere
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Hoi Robert,
Ben geen expert maar wat betreft de distributieriem kan je nog wel even wachten. Als ik het mij goed herinner is het advies voor de A2, vervangen bij 90dkm, kan je dus iig nog 40dkm mee voort.
Gr,
Koos
Ben geen expert maar wat betreft de distributieriem kan je nog wel even wachten. Als ik het mij goed herinner is het advies voor de A2, vervangen bij 90dkm, kan je dus iig nog 40dkm mee voort.
Gr,
Koos
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2710
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Heb jij een bijzondere 1.4 A2 met schijven achter? Standaard zitten daar trommels... Alleen de versies met BAD (1.6 FSI) en ATL (90 pk diesel) motor hebben schijven achter.
Moderne remschijven hebben vaak een coating die roesten voorkomt.
Rode remklauwen (de remblokken zijn nooit gekleurd) vergt vervanging - de bestaande remklauwen demonteren en overspuiten houdt meestal niet erg lang wegens de hoge temperaturen. Als de klauwen toch aan vervanging toe zijn, is het te overwegen. Anders is het wel een forse uitgave voor een mooi kleurtje...
Wat betreft de distributieriemen: reken op € 400 voor vervanging (incl. waterpomp en multiriem). Maar ik zou hem rustig nog een jaar laten zitten. Zowel qua km's als qua leeftijd kan ie nog prima mee.
Moderne remschijven hebben vaak een coating die roesten voorkomt.
Rode remklauwen (de remblokken zijn nooit gekleurd) vergt vervanging - de bestaande remklauwen demonteren en overspuiten houdt meestal niet erg lang wegens de hoge temperaturen. Als de klauwen toch aan vervanging toe zijn, is het te overwegen. Anders is het wel een forse uitgave voor een mooi kleurtje...
Wat betreft de distributieriemen: reken op € 400 voor vervanging (incl. waterpomp en multiriem). Maar ik zou hem rustig nog een jaar laten zitten. Zowel qua km's als qua leeftijd kan ie nog prima mee.
- chipsoer
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: 15 mei 2009, 19:15
- Locatie: Roermond
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ben het volkomen met de uitspraken van bovenstaande heren eens, echter na vorig jaar een rondje gebeld te hebben voor het vervangen van distributieriem inclusief waterpomp is €400,00 niet riëel. Voor een AUA of BBY motor moet je vanaf €500,00 tellen.
- DED@2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
- Locatie: Zoetermeer
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Hoe handig ben je zelf? Als je twee rechterhanden hebt, zou ik zeggen haal de klauwen los en demonteer ze geheel en laat ze poedercoaten. Dat houdt wel en geeft een mooie afwerking naar mijn ervaring. Ik heb het ook zo gedaan.
Verder zal de dealer idd +500€ rekenen, maar dat hoeft het niet te kosten. Neem anders even contact op met een van de sponsoren, die zullen vast gunstiger uitvallen. Succes met de apk, tis maar een moment opname
Verder zal de dealer idd +500€ rekenen, maar dat hoeft het niet te kosten. Neem anders even contact op met een van de sponsoren, die zullen vast gunstiger uitvallen. Succes met de apk, tis maar een moment opname

- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6369
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
In dit draadje beschreef ik het proces van het vervangen van de remschijven en blokken, maar zie dat het beeldmateriaal verloren is gegaan:
viewtopic.php?t=2898
Ik heb de Zimmermann schijven en blokken gemonteerd en die bevallen uitstekend. Prijs/kwaliteit verhouding idem. Je kunt de remklauwen laten poedercoaten, maar dan ben je ze even kwijt. Je kunt ook met hittebestendige Hammerite aan de slag, daar zijn goede resultaten mee behaald. Het is maar net wat je wil. Ook zijn er lieden die de kunststof Brembo covers hebben geplaatst, het is maar net hoever je wilt gaan.
De trommelremmel achter zou ik ook behandelen met Hammerite. Verwijderen, geheel ontdoen van roest en dan twee lagen aanbrengen. Ik ga de mijne ook doen dit voorjaar, potje zilver staat al klaar. En als me dat niet bevalt worden ze weer matzwart
Ik betaalde voor de distri €400, maar jij kunt nog prima 2 jaar vooruit: eens per 10 jaar of 100.000km.
viewtopic.php?t=2898
Ik heb de Zimmermann schijven en blokken gemonteerd en die bevallen uitstekend. Prijs/kwaliteit verhouding idem. Je kunt de remklauwen laten poedercoaten, maar dan ben je ze even kwijt. Je kunt ook met hittebestendige Hammerite aan de slag, daar zijn goede resultaten mee behaald. Het is maar net wat je wil. Ook zijn er lieden die de kunststof Brembo covers hebben geplaatst, het is maar net hoever je wilt gaan.

De trommelremmel achter zou ik ook behandelen met Hammerite. Verwijderen, geheel ontdoen van roest en dan twee lagen aanbrengen. Ik ga de mijne ook doen dit voorjaar, potje zilver staat al klaar. En als me dat niet bevalt worden ze weer matzwart

Ik betaalde voor de distri €400, maar jij kunt nog prima 2 jaar vooruit: eens per 10 jaar of 100.000km.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6369
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
@Spinazie die heb ik zeker allemaal bewaard en zal ik weer in het topic plaatsen. Stonden bij Imageshack, maar die veranderden de voorwaarden en toen was alles "foetsie-bah". 

Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16