Waarschijnlijk probleem met motor, kan advies gebruiken
- AlexA2
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Hi allemaal,
Ik ben nieuw op het forum, heb me net al even voorgesteld:
https://audi-a2.nl/viewtopic.php?f=4&t= ... 606#p67606
Helaas kwam ik pas na aankoop van m'n A2 achter het bestaan van de club en het forum. Na hier het een en ander gelezen te hebben had ik misschien toch niet voor een 1.6 fsi gekozen.
Ik ben enorm blij met de auto maar er is iet wat me toch een beetje zorgen maakt.
Eerst en wat info:
A2 1.6 fsi
139.000 km
2002
In 2016 uit duidsland geïmporteerd.
Bij aankoop heeft mijn vader de bezichtiging en testrit gedaan omdat ik niet beschikbaar was en hij toch meer verstand van auto's heeft. Ik vertrouwde op zijn oordeel dat alles in orde leek voor een auto van deze leeftijd.
Na dat ik hem heb opgehaald leek alles idd in orde maar maar na een tijdje vielen me toch wat dingetjes op. Ik heb zelf weinig verstand van auto's dus ben vandaag weer even met mijn vader gaan rijden.
Hij denkt dat hij niet altijd op de volle 4 cilinders draai.
Hij lijkt wat kracht te missen.
Op lage toeren schokt hij redelijk duidelijk.
Stationair schommelt de toerenteller.
Ik hoor graag of er meer info nodig is.
Heeft hier iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen en wat er aan te doen is.
Ik zou erg graag bij de meeting dit weekend willen zijn maar weet niet of het verstandig is om in deze toestand hele tours te gaan maken.
Of denken jullie dat het geen kwaad zou kunnen en dat er daar juist mensen zouden kunnen zijn die beter advies kunnen geven.
Sorry voor het lange verhaal, hoop dat iemand me opweg kan helpen.
Ik ben nieuw op het forum, heb me net al even voorgesteld:
https://audi-a2.nl/viewtopic.php?f=4&t= ... 606#p67606
Helaas kwam ik pas na aankoop van m'n A2 achter het bestaan van de club en het forum. Na hier het een en ander gelezen te hebben had ik misschien toch niet voor een 1.6 fsi gekozen.
Ik ben enorm blij met de auto maar er is iet wat me toch een beetje zorgen maakt.
Eerst en wat info:
A2 1.6 fsi
139.000 km
2002
In 2016 uit duidsland geïmporteerd.
Bij aankoop heeft mijn vader de bezichtiging en testrit gedaan omdat ik niet beschikbaar was en hij toch meer verstand van auto's heeft. Ik vertrouwde op zijn oordeel dat alles in orde leek voor een auto van deze leeftijd.
Na dat ik hem heb opgehaald leek alles idd in orde maar maar na een tijdje vielen me toch wat dingetjes op. Ik heb zelf weinig verstand van auto's dus ben vandaag weer even met mijn vader gaan rijden.
Hij denkt dat hij niet altijd op de volle 4 cilinders draai.
Hij lijkt wat kracht te missen.
Op lage toeren schokt hij redelijk duidelijk.
Stationair schommelt de toerenteller.
Ik hoor graag of er meer info nodig is.
Heeft hier iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen en wat er aan te doen is.
Ik zou erg graag bij de meeting dit weekend willen zijn maar weet niet of het verstandig is om in deze toestand hele tours te gaan maken.
Of denken jullie dat het geen kwaad zou kunnen en dat er daar juist mensen zouden kunnen zijn die beter advies kunnen geven.
Sorry voor het lange verhaal, hoop dat iemand me opweg kan helpen.
- rolf
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Laat eerst de ECU maar eens uitlezen of er foutmeldingen aanwezig zijn.
Kan bij elke garage wel gedaan worden of 1 van de forumleden contacten of dat mogelijk is.
https://batchgeo.com/map/3f8a95818845c1 ... 7bb189dc98
Kan bij elke garage wel gedaan worden of 1 van de forumleden contacten of dat mogelijk is.
https://batchgeo.com/map/3f8a95818845c1 ... 7bb189dc98
- wil
- Motortype: Weet ik niet
Klinkt heel herkenbaar.
Zoek eens hier op de site naar
Motorcode BAD.
viewtopic.php?f=14&t=7457&p=64198&hilit ... BAD#p64198
Zoek eens hier op de site naar
Motorcode BAD.
viewtopic.php?f=14&t=7457&p=64198&hilit ... BAD#p64198
- AlexA2
@will thanks ik zal er idd even goed in duiken had al gezien dat er een hoop over problemen met de 1.6 te vinden is. Ik hoop dat het iets eenvoudig blijkt te zijn. En dat ik er achter kan komen wat dat is zonder eerste de halve motor te motor vervangen 
@rolf ik zal idd even een berichtje sturen naar een paar leden van de kaart in de buurt van Den Haag, tenzij er al vrijwilligers zijn.

@rolf ik zal idd even een berichtje sturen naar een paar leden van de kaart in de buurt van Den Haag, tenzij er al vrijwilligers zijn.

- HansJan
- Moderator
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Hoi Alex, ook al gaat deze motor gepaard met de ongelukkige aanduiding BAD, toch zijn alle problemen op te lossen. Het is alleen niet te voorspellen welke investeringen daarmee gemoeid gaan.
Ik neem aan dat je met de klacht niet terug kunt naar het (Bovag?) garagebedrijf waar je de auto hebt gekocht? Als je naar de meeting komt dan zijn er voldoende leden met een reader waarmee storingen uitgelezen kunnen worden.
Veel voorkomend probleem zijn de penbobines, maar verstopte EGR kan ook leiden tot onregelmatige loop. Kortom, uitlezen en vervolgplan trekken!
Ik neem aan dat je met de klacht niet terug kunt naar het (Bovag?) garagebedrijf waar je de auto hebt gekocht? Als je naar de meeting komt dan zijn er voldoende leden met een reader waarmee storingen uitgelezen kunnen worden.
Veel voorkomend probleem zijn de penbobines, maar verstopte EGR kan ook leiden tot onregelmatige loop. Kortom, uitlezen en vervolgplan trekken!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- ArcSissy
Welkom op het A2 Forum Alex,
Ook ik ben sinds het begin van het jaar in bezit van een 1.6 FSI en ook mijn AluKügel heeft een aantal van de door jou beschreven gedragingen.
Middels onderzoek en testen heb ik voor een aantal van de problemen moeten constateren dat de VAG-COM diagnoses vaak niet de correct oorzaak aangeeft.
Ik vermoed dat het bij mij veel meer met het elektrische systeem te maken heeft (aarding of gebrek hieraan).
Mocht je hier eens een boompje over willen opzetten, ik woon ook in het Haagse, ben in bezit van een werkende VCDS en heb al wat ervaring met de A2 op gedaan.
Wellicht dat je hiermee je voordeel kan doen.
Groet,
ArcSissy
Ook ik ben sinds het begin van het jaar in bezit van een 1.6 FSI en ook mijn AluKügel heeft een aantal van de door jou beschreven gedragingen.
Middels onderzoek en testen heb ik voor een aantal van de problemen moeten constateren dat de VAG-COM diagnoses vaak niet de correct oorzaak aangeeft.
Ik vermoed dat het bij mij veel meer met het elektrische systeem te maken heeft (aarding of gebrek hieraan).
Mocht je hier eens een boompje over willen opzetten, ik woon ook in het Haagse, ben in bezit van een werkende VCDS en heb al wat ervaring met de A2 op gedaan.
Wellicht dat je hiermee je voordeel kan doen.
Groet,
ArcSissy
Einzigartigen Schwarz Ausgabe
- AlexA2
Hi Arcsissy, dat zou geweldig zijn. Ik stuur je zo even een pm zodat we iets afkunnen spreken.
@hansjan bedankt voor je reactie. Ik heb hem van een particulier dus kan er niet echt mee terug.
Ik zou erg graag naar de meeting komen. Is het misschien mogelijk om na de tour aan te sluiten om kennes met iedereen te maken. Het lijkt me niet verstandig om hem onnodig te belasten. Maar de kans om zoveel A2 kenners bijelkaar te treffen wil ook niet mislopen.
@hansjan bedankt voor je reactie. Ik heb hem van een particulier dus kan er niet echt mee terug.
Ik zou erg graag naar de meeting komen. Is het misschien mogelijk om na de tour aan te sluiten om kennes met iedereen te maken. Het lijkt me niet verstandig om hem onnodig te belasten. Maar de kans om zoveel A2 kenners bijelkaar te treffen wil ook niet mislopen.
- jaapje
- Audi A2 clublid
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Hoi AlexA2,
Voor je je vader gaat aanspreken en je zo bij het familie diner zit,
Heb je al uitgesloten dat de haperingen voort komen uit een verkeerde benzine soort?
Onze a2 doet het prima op shell v-power maar eigenlijk moet er ron 98 in.
De gangbare gewone benzine is ron 95.
Daarmee gaat de motor over op een licht belastbare mode, dat kan het schokkerige gedrag bij lage toerentallen verklaren.
De 1.6 fsi heeft een pingelsensor die ingrijpt als de motor te zwaar belast wordt ( met de verkeerde soort benzine)
Je kan het testen door eens lekker in 3 of 4 door te trekken tot pakweg 5500 omw , gaat ie er als de brandweer vandoor alsof het een turbo motor is dan is het goed.
Is halverwege ( rond 4000omw) de fut er uit dan wordt het tijd om wat anders te tanken.
Het uitlezen van de foutcodes zou ik zeker doen als je de kans hebt,maar ik heb niks gelezen over het gele motor lampje dus het kan ook meevallen.
Met het wissen van de foutcodes zou ik wel even voorzichtig zijn ,
Om 2 redenen , een audi deskundige wil graag alle foutcodes zien en de motor heeft ongeveer 100 km nodig om weer tot de juiste motor afstellingen tekomen mbt de uitlaatgas waarde' s
Succes!
Voor je je vader gaat aanspreken en je zo bij het familie diner zit,
Heb je al uitgesloten dat de haperingen voort komen uit een verkeerde benzine soort?
Onze a2 doet het prima op shell v-power maar eigenlijk moet er ron 98 in.
De gangbare gewone benzine is ron 95.
Daarmee gaat de motor over op een licht belastbare mode, dat kan het schokkerige gedrag bij lage toerentallen verklaren.
De 1.6 fsi heeft een pingelsensor die ingrijpt als de motor te zwaar belast wordt ( met de verkeerde soort benzine)
Je kan het testen door eens lekker in 3 of 4 door te trekken tot pakweg 5500 omw , gaat ie er als de brandweer vandoor alsof het een turbo motor is dan is het goed.
Is halverwege ( rond 4000omw) de fut er uit dan wordt het tijd om wat anders te tanken.
Het uitlezen van de foutcodes zou ik zeker doen als je de kans hebt,maar ik heb niks gelezen over het gele motor lampje dus het kan ook meevallen.
Met het wissen van de foutcodes zou ik wel even voorzichtig zijn ,
Om 2 redenen , een audi deskundige wil graag alle foutcodes zien en de motor heeft ongeveer 100 km nodig om weer tot de juiste motor afstellingen tekomen mbt de uitlaatgas waarde' s
Succes!
- AlexA2
Thanks Jaapje, zou mooi zijn als het zo eenvoudig op te lossen is.
Heb hem inderdaad volgegooid met 95.
En motor lampje brand niet.
Heb nog een halve tank, kan het kwaad te mixen met 98?
Ik zal hem vanavond op weg naar arcsissy even in de toeren door trekken.
Heb hem inderdaad volgegooid met 95.
En motor lampje brand niet.
Heb nog een halve tank, kan het kwaad te mixen met 98?
Ik zal hem vanavond op weg naar arcsissy even in de toeren door trekken.
- jaapje
- Audi A2 clublid
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

Mengen kan geen kwaad, je krijgt met half om half nog niet helemaal het goede resultaat denk ik maar er zal wel iets merkbaar zijn. Bij voorkeur een goed merk zoals Total excelliun 98.
Leuk om met Arc sissy even een wedstrijdje te doen??