EPC + motormanagement lampje

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
trebbor77
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

14 mei 2018, 22:27 0 x

Hoi mensen,

Vorige week maandag mijn A2 opgehaald. Zoals afgesproken de distributieriem en waterpomp netjes vervangen door de garage. Op de terugweg wel het abs lampje , het gele lampje met driehoekje en uitroepteken en rood rondje met uitroep teken dat brandde op de terugweg. Na herstart auto gelukkig geen last meer van gehad.

Afgelopen week 2x dat mijn auto wat moeilijker startte en vanmorgen wilde deze helemaal niet meer starten, zie ook mijn andere "welke accu" toppic. Vanavond auto aan de startkabel gehangen en toen deed hij het gelijk weer. Vreemde was wel dat de motor startte maar dat er bij het indrukken van het gaspedaal niets gebeurde. Na het uitzetten en opnieuw starten zat er wel vermogen in het gaspedaal.

Daarna even rondje gereden om de accu bij te laten waarbij ook het gele EPC lampje brandde. Net auto weer gestart wat hij gelijk deed maar wederom geen vermogen op het gaspedaal (er gebeurt dus niets als je deze indrukt). Na opnieuw starten dan wel weer vermogen op het gaspedaal. Naast EPC lampje brandt nu ook het motormanagement lampje.

Heb het forum al een beetje doorgenomen en lees dat het vaker voorkomt. Alleen begin ik me nu wel een beetje zorgen te maken alles bij elkaar. Ik dacht eigenlijk dat het de accu zou zijn en heb voor morgenochtend ook een afspraak gemaakt deze te laten vervangen. Zal vragen of ze hem ook even willen uitlezen.

Mochten er ideeen zijn over wat dit zou kunnen zijn, hoor ik het graag!
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

15 mei 2018, 12:15 0 x

Deze problemen zouden zo maar door een slechte accu of dynamo of een combinatie van die 2 kunnen komen.
Een te lage boordspanning veroorzaakt hele vreemde foutmeldingen en gedragingen, hebben er hier op het forum wel meer last van gehad.
Ron47
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

15 mei 2018, 12:28 0 x

Hele maal met Rolf eens.
Vaak alleen maar het koolborstelsetje in de spanningsregelaar op de dynamo. Kwestie van een paar tientjes. Dus eerst goed meten en uitlezen en gericht vervangen anders gaat het in de honderden euro's lopen.
Succes.
trebbor77
Audi A2 clublid

15 mei 2018, 14:16 0 x

Bedankt voor de reacties! Ik was even bang voor een "groot" probleem maar zo te lezen valt dat dus erg mee?!

Vanmorgen wilde de auto wederom niet uit zichzelf starten en dus middels startkabel weer aan de praat gebracht. Voor vervangen de accu laten meten en die was zwak. Na vervanging startte de auto gelijk maar bleven de EPC en het motormanagement lampje wel branden.

Net in mijn pauze nog een keer gekeken en na starten motor brandde geen enkel lampje meer. Wel branden beiden lampjes nog bij het omdraaien vh contact zonder de auto te starten.

Zelf proberen dingen uit te lezen via een chineze obd wifi adapter die niet helemaal lekker lijkt te werken. Het ene moment leest hij geen foutmeldingen en tot 2x toe wel, zie foto.
Bijlagen
Screenshot_20180515-123122.png
Screenshot_20180515-123122.png (841.07 KiB) 5954 keer bekeken
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

15 mei 2018, 14:21 0 x

Zou hem even uit laten lezen met VCDS/ VAGCOM.
Niemand in de buurt die dat heeft?
trebbor77
Audi A2 clublid

15 mei 2018, 16:06 0 x

Vrijdag heb ik een afspraak staan met @HansJan , zal hem eens vragen. En anders ga ik even op zoek naar een alternatief om uit te lezen., thx.
Plaats reactie