Stuurbekrachtiging en verlichting haperen

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
dunkieman
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

14 mei 2018, 21:06 0 x

Beste,

Sinds kort in het bezit van een Audi A2 1.4 benzine uit 2002. De laatste weken krijg ik steeds de melding dat de elektrische stuurbekrachtiging niet naar behoren werkt (de melding met als icoon het stuurtje op de monitor). Ik merk dan ook dat, zeker als ik langzaam rijdt, de stuurbekrachtiging wegvalt. Daarbij kwam de melding eerst altijd pas na een halfuurtje in de auto te hebben gereden, maar de laatste week steeds als ik 'm opstartte al.

Hierbij heb ik er last van dat alle verlichting, zowel in de auto als buiten de auto, hapert: de intensiteit van het licht verandert en schommelt de hele tijd. Zijn dit twee aparte problemen?

Mensen in mijn omgeving zeggen me dat het misschien aan de dynamo van de auto kan liggen. Wat denken jullie ervan?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Duncan :)
Spinazie
Audi A2 clublid

14 mei 2018, 21:19 0 x

Welkom op het forum!
dunkieman schreef:
14 mei 2018, 21:06
Mensen in mijn omgeving zeggen me dat het misschien aan de dynamo van de auto kan liggen. Wat denken jullie ervan?
Dat kan. Het kan ook een slecht aardepunt zijn (even zoekfunctie gebruiken om te zien waar ze zitten), deze kun je zelf gratis nalopen en schoonmaken. Of wellicht toch de accu.
CvP
Motortype: (nog) geen Audi A2

15 mei 2018, 12:54 0 x

Wellicht ook ff naar oliepeil van stuurbekrachtiging kijken?
ronald.bos
Motortype: (nog) geen Audi A2

15 mei 2018, 13:33 0 x

Meten is weten. Ik heb twee keer problemen gehad met de stuurbekrachtiging, beide keren als gevolg van problemen met de elektra:
- 1e keer was de dynamo stuk waardoor de accuspanning langzaam inzakte, waardoor uiteindelijk van alles ging haperen, o.a. de stuurbekrachtiging;
- 2e keer was er sprake van vocht in een van de vakken in de grond voor de voorstoelen, waardoor er stroom weglekte.

Zeker omdat bij jou ook de verlichting in intensiteit varieert zou ik het zoeken in problemen met de stroomvoorziening; en de kans lijkt me groot dat het niet een specifiek probleem met de stuurbekrachtiging is, want de verlichting varieert ook in intensiteit.
jaapje
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

15 mei 2018, 18:55 0 x

Op het duitse forum kan ik niet vinden waar de massakabel van de stuurbekrachtiging zit , maar het ligt voor de hand dat deze gecombineerd is met de massa van de linker koplamp.De rechter zou dan gewoon blijven branden? Klopt dat?
Maar even de koplamp links er uit en dan zie je dit:
image.png
image.png (417.1 KiB) 3106 keer bekeken
ki
Succes!
stefan74

16 mei 2018, 20:25 0 x

Dit is een VAG probleem, ook veel fabias, polo's en ibiza's hebben hier last van.
Kan inderdaad een massa probleem zijn , maar het is eigenlijk bijna altijd een defecte Stuurhoeksensor (de G250)

Vaak word eerst de dynamo vervangen maar dat lost niks op.
Oudere polo's fabia's etc. kunnen sowieso een zoemende stuurbekrachtiging hebben, als het zoemen begint gaan ook je koplampen een heel klein beetje zwakker branden, maar dan werkt de stuurbekrachting dus nog wel zoals het hoort.
Ze kunnen er oud mee worden. (ik heb de mijne zo gekocht )
De pomp trekt dan iets teveel Ampere, kan dus door de stuurhoeksensor komen, of als je pech hebt de pomp zelf. (belachelijk duur onderdeel)
Kan ook het stuurhuis zijn. (ook niet goedkoop)
Zelfs nieuwere VAG auto's hebben nog steeds dit euvel , siroccos staan er om bekend.

https://youtu.be/m5uF-rP9Uzg?t=248
Plaats reactie