1.4 AUA motor vervangen, Polo/Seat motor OK? Waar op letten?

Algemene discussie over de A2
chipsoer
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

20 apr 2018, 11:44 0 x

Meen dat de AUA alleen maar de voorste lambdasonde heeft. Ga voor de NGK 1825. Plug en play en 15 minuten werk.
Ik zie veel meer in het updaten van de motor ECU, maar dat is hier al vaker besproken.
ronald.bos
Motortype: (nog) geen Audi A2

26 apr 2018, 18:56 0 x

Stuurpomp is vervangen, maar gedrag is hetzelfde. Als je aan de pomp voelt, voel je om de paar seconden een zetje/stuiptrekking van een fractie van een seconde.

Bij goed nameten van de bedrading blijkt er een spanningsval te zijn over een van de voedingsdraden die van de accu naar voren loopt. Instabiele spanning zou wel eens de symptomen die ik eerder noemde kunnen verklaren: uitval stuurbekrachtiging, af en toe het ASR/ABS lampje dat flikkert.

School gaat er rustig aan verder klussen, ik ben benieuwd waar we uit gaan komen.
ronald.bos

18 mei 2018, 22:53 0 x

Probleem stuurpomp opgelost, bleek vocht te zijn in de ruimte onder de vloer aan de bestuurderszijde (waar een computer zit en een zekering naar ik begreep).
Nog wel de vraag hoe dit vocht hier kan komen. Heeft iemand dit wel eens gehad en wat was toen de oplossing?

Ik heb de auto intussen weer thuis staan en voorlopig gaat hij niet meer weg :)
Spinazie
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

19 mei 2018, 11:40 0 x

Mooi dat het probleem achterhaald is!
ronald.bos schreef:
18 mei 2018, 22:53
Nog wel de vraag hoe dit vocht hier kan komen.
Het zou me je eerder geposte probleem te maken kunnen hebben: viewtopic.php?f=14&t=6777

De computer en zekeringen zitten op het laagste punt van de auto in het "geheime vak" onder de voetenmat van de bestuurder , dus als je ergens een lekkage hebt is er een goede kans dat het water in deze ruimte ophoopt.

Oorzaken kunnen zijn een niet goed gezette voorruit, een lekkend OSS, wellicht verstopte afwatering van de paravanplaat, lekke deurrubbers..
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

19 mei 2018, 15:22 0 x

Weer zo'n probleem waarvan de oorzaak uiteindelijk zo simpel is.

Als ik nou zeeën aan tijd had dan leek het mij een ontzettende uitdaging om alle problemen en oplossingen in een flowchart oid te verwerken. Dat zou handig zijn!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
ronald.bos

21 mei 2018, 20:33 0 x

En... laatste puntje, 'System too Lean', ook opgelost dankzij Lucas (alias A2 dokter). De carter ontluchtingsslang bleek bij terugbouw vervangende motor niet goed gelegd te zijn waardoor hij afgeknepen werd. Na verleggen van de slang is de storing niet meer opgetreden en rijdt de auto volgens mij ook weer soepeler, maar dat kan inbeelding zijn.

Kortom: vervanging motor is boven verwachting geslaagd, nieuwe AUA motor loop heel mooi rustig en met de reparaties aan de voorpartij loopt alles nu ook een stuk rustiger en soepeler. Ik zoef nu over de snelweg! Volgende halte: cruise control inbouwen :)

(Oude motorblok is overigens met het oud ijzer meegegaan, als ik dit forum beter had gevolgd had ik kunnen inschatten dat die nog van pas had kunnen komen. Voortaan gooi ik niets meer weg zonder het hier op z'n minst even aangeboden te hebben voor de liefhebber...)
ronald.bos

21 mei 2018, 21:22 0 x

Aller aller laatste puntje... het flikkerende ASR lampje. Bleek een gare stekker te zijn, hebben ze vastgelijmd. Vandaag toch weer even last van, maar ik weet in ieder geval waar het aan ligt en wat er moet gebeuren mocht het probleem toch weer oppoppen.
ronald.bos

23 mei 2018, 19:06 0 x

Nope. Motorlampje brandt toch weer. MBO had het vermoeden dat het wel eens de lambda sensor zou kunnen zijn (voorste).

Weet iemand of het mogelijk is deze schoon te maken? Of kan die alleen vervangen worden?
En hoe stel je met VAGCOM de diagnose dat het deze sensor zou kunnen zijn?
ronald.bos

28 mei 2018, 22:04 0 x

Vandaag zat de VAG-KKL kabel in de bus. Met VCDS Lite en de juiste instellingen (baud rate = 9600, kw2 = 12) is het gelukt om de 'readiness' van de motor uit te lezen (zie plaatje), en dit is het resultaat na 30 minuten rondgereden te hebben. Is dit lang genoeg om alles 'complete' te hebben? Als dat namelijk zo is, dan is een van de lambda sensoren de verdachte.
Bijlagen
motorcodes.png
motorcodes.png (10.54 KiB) 3824 keer bekeken
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

29 mei 2018, 09:14 0 x

Lambda sondes schoonmaken werkt in de meeste gevallen niet, gewoon een verse er in.
Mooi dat ie weer gaat! :thumbmin:
Plaats reactie