ABS troubles
- ronald.bos
- Motortype: (nog) geen Audi A2
De auto heeft na vervanging van de motor in Groningen ik denk 1 tank goed gereden, daarna begonnen de ABS problemen en ASR problemen.
Symptomen:
- Fout is gereset; na wegrijden na een paar meter de bekende drie piepen, rem symbooljes gaan knipperen en blijven knipperen
- Bij optrekken flikkert het ASR lampje soms en houdt 'ie in
Uitgelezen foutcode:
00283 - ABS Wheel Speed Sensor; Front Left (G47)
35-10 - - - Intermittent
Vragen:
1. Hoe bepaal ik of de sensor zelf nog goed is? (doormeten / multimeter)
2. Waar komt de bedrading van de ABS sensor linksvoor uit zodat ik de bedrading kan doormeten op evt. draadbreuk?
Symptomen:
- Fout is gereset; na wegrijden na een paar meter de bekende drie piepen, rem symbooljes gaan knipperen en blijven knipperen
- Bij optrekken flikkert het ASR lampje soms en houdt 'ie in
Uitgelezen foutcode:
00283 - ABS Wheel Speed Sensor; Front Left (G47)
35-10 - - - Intermittent
Vragen:
1. Hoe bepaal ik of de sensor zelf nog goed is? (doormeten / multimeter)
2. Waar komt de bedrading van de ABS sensor linksvoor uit zodat ik de bedrading kan doormeten op evt. draadbreuk?
- ronald.bos
Zojuist het wiel even eraf gehaald en de kabel bekeken. De connectors van de kabel zijn erg gaar, dus ik ga in ieder geval kijken of ik de kabel kan vervangen. Edit: partnummer is hier te vinden: https://www.realoem.me/Audi/RDW/A2/2001 ... 7/927000#4
Hoe lastig is het om de sensor zelf te vervangen? Anders neem ik die meteen mee. Is er voorkeur voor een bepaald merk?
Hoe lastig is het om de sensor zelf te vervangen? Anders neem ik die meteen mee. Is er voorkeur voor een bepaald merk?
- DED@2
- Audi A2 clublid
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Hallo Ronald,
Afgaande op jouw foutcode is de ABS sensor gaar en gaat vanzelf helemaal kapot. Ik heb dit meerdere keren aan de hand gehad bij meerdere voertuigen. Gewoon de ABS sensor vervangen is het meest eenvoudige. Wat bedoel je met de stekker is gaar? Wanneer je de draadboom nr.4 van de tekening bedoeld, zou je deze kunnen vervangen. Maar ik zou eerst de sensor vervangen en daarna verder zoeken. Er kan altijd wel een draadtrekken optreden, maar dan moet daar wel een aanleiding toe zijn.
Ben benieuwd. Succes!
Afgaande op jouw foutcode is de ABS sensor gaar en gaat vanzelf helemaal kapot. Ik heb dit meerdere keren aan de hand gehad bij meerdere voertuigen. Gewoon de ABS sensor vervangen is het meest eenvoudige. Wat bedoel je met de stekker is gaar? Wanneer je de draadboom nr.4 van de tekening bedoeld, zou je deze kunnen vervangen. Maar ik zou eerst de sensor vervangen en daarna verder zoeken. Er kan altijd wel een draadtrekken optreden, maar dan moet daar wel een aanleiding toe zijn.
Ben benieuwd. Succes!
- ronald.bos
Dit bedoel ik met de stekker is gaar

Omdat de borging van de stekker defect was hebben ze die met kit vastgezet.
Aangezien het vervangen van de draad me nogal een karwei lijkt, ga ik eerst eens kijken in hoeverre de stekker te repareren valt. Wordt vervolgd...
- Bijlagen
-
- IMG_20180607_203114.jpg (784.72 KiB) 4799 keer bekeken
- HansJan
- Moderator
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ben de laatste tijd ook geconfronteerd met gare stekkers. Blijkbaar weet niet iedereen hoe deze te lossen en gaat dan met grof geweld de stekker te lijf. Waardoor ze stuk gaan en nooit meer vastgezet kunnen worden.
En het is zo simpel: stekker naar voren duwen (het is maar een fractie), heveltje indrukken en dan naar achteren trekken. Het naar voren duwen is een truuk om het heveltje goed te kunnen indrukken. Stekkers die vaker zijn gelost gaan over het algemeen genomen eenvoudiger los.
Succes met herstel!
En het is zo simpel: stekker naar voren duwen (het is maar een fractie), heveltje indrukken en dan naar achteren trekken. Het naar voren duwen is een truuk om het heveltje goed te kunnen indrukken. Stekkers die vaker zijn gelost gaan over het algemeen genomen eenvoudiger los.
Succes met herstel!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- BlauweA2
Ook bij mij zijn de “ABS troubles” begonnen:
De eerste keer (een week geleden) schok ik mij rot.
Na stoppen en opnieuw starten is de melding verdwenen...
Nu ben ik dus helemaal niet technisch aangelegd, ik ga mij dus eens bezinnen hoe dit aan te pakken.
Tips zijn van harte welkom!
De eerste keer (een week geleden) schok ik mij rot.
Na stoppen en opnieuw starten is de melding verdwenen...
Nu ben ik dus helemaal niet technisch aangelegd, ik ga mij dus eens bezinnen hoe dit aan te pakken.
Tips zijn van harte welkom!
For those with an eye for the finer detail, I salute you.
- ronald.bos
Beginnen met uitlezen inderdaad, dat geeft in mijn ervaring een goede indicatie van waar je het moet zoeken. In mijn geval bijvoorbeeld gaf het uitlezen een 'intermittent' op de linker ABS sensor, wat werd bevestigd door wat onderzoek: een slechte connector is de oorzaak in mijn geval.
Heb je VCDS ter beschikking of is er iemand in de buurt die het heeft? Ik heb zelf voor dit soort gevallen een goedkope KKL USB kabel gekocht, die werkt met VCDS Lite. Het is een beetje behelpen maar voor weinig geld (€25) weet je al een stuk meer dan zonder kabel.
- BlauweA2
Ok,
Kan iemand dit "uitlezen" misschien voor mij doen (ik woon in Midden-Limburg)?
Ook ben ik best bereid zo'n uitlees apparaat aan te schaffen (als de prijs tenminste niet al te gek is), welke bevelen jullie aan (liefst een los apparaat waarbij ik niet met een laptop hoef te slepen)?
Alvast bedankt!
Kan iemand dit "uitlezen" misschien voor mij doen (ik woon in Midden-Limburg)?
Ook ben ik best bereid zo'n uitlees apparaat aan te schaffen (als de prijs tenminste niet al te gek is), welke bevelen jullie aan (liefst een los apparaat waarbij ik niet met een laptop hoef te slepen)?
Alvast bedankt!
For those with an eye for the finer detail, I salute you.