Vervangen mapsensor
- jaapje
- Audi A2 clublid
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Geen idee, gewoon een stukje rijden en dan leert de ecu het zelf wel toch?
Was dat de reden van het inhouden bij diverse snelheden? Dan ben je er mooi vanaf gekomen
.......
Als je nu , de eerste km ,een verhoogd brandstof gebruik hebt dat is normaal. Je foutcode 's zijn gewist en dan moet het even zijn weg weer zoeken.
Was dat de reden van het inhouden bij diverse snelheden? Dan ben je er mooi vanaf gekomen

Als je nu , de eerste km ,een verhoogd brandstof gebruik hebt dat is normaal. Je foutcode 's zijn gewist en dan moet het even zijn weg weer zoeken.
- bjmeengs
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Dag Jaapje. Dank voor je reactie. Jan heeft er 3 weken geleden een nieuwe mapsensor ingemonteerd. Volgens zijn monteur hoeft de auto niet opnieuw ingelezen te worden.
Het inhouden/ stotteren bleef hij doen. Heb de auto na een VAG garage gebracht . Moet eerlijk zijn, werd de auto al een beetje zat. Rijdt voor geen meter.
Garage heeft er na gekeken en mee gereden. Constateerde het zelfde als ik. Auto is opnieuw ingelezen om te kijken of er toch foutmeldingen zijn. Niet.
Na rijden ,tot nu toe perfect. Hopen dat het zo blijft.
Benzine verbruik zat ik met mijn 17 inch S-lines bij 5 keer tanken op 1:16.8
Is toch netjes.!
Het inhouden/ stotteren bleef hij doen. Heb de auto na een VAG garage gebracht . Moet eerlijk zijn, werd de auto al een beetje zat. Rijdt voor geen meter.
Garage heeft er na gekeken en mee gereden. Constateerde het zelfde als ik. Auto is opnieuw ingelezen om te kijken of er toch foutmeldingen zijn. Niet.
Na rijden ,tot nu toe perfect. Hopen dat het zo blijft.
Benzine verbruik zat ik met mijn 17 inch S-lines bij 5 keer tanken op 1:16.8
Is toch netjes.!
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
Ik begrijp het verhaal niet echt goed. Begrijp dat er een nieuwe MAP-sensor gemonteerd is, en
is aangegeven dat deze zich vanzelf inleert tijdens het rijden?
Dan is het niet vreemd dat de auto eerst nog niet echt lekker rijdt.
Vervolgens heeft de VAG-dealer de auto uitgelezen, en heeft geconstateerd dat er geen foutmeldingen (meer) zijn en blijkt de auto nu wel goed te rijden?
Ik kan zelf de term "inlezen" niet goed plaatsen ...
Verbruik is overigens netjes, heb ik (doe veel kortere ritten) nooit weten te halen ...
is aangegeven dat deze zich vanzelf inleert tijdens het rijden?
Dan is het niet vreemd dat de auto eerst nog niet echt lekker rijdt.
Vervolgens heeft de VAG-dealer de auto uitgelezen, en heeft geconstateerd dat er geen foutmeldingen (meer) zijn en blijkt de auto nu wel goed te rijden?
Ik kan zelf de term "inlezen" niet goed plaatsen ...
Verbruik is overigens netjes, heb ik (doe veel kortere ritten) nooit weten te halen ...
- bjmeengs
- Audi A2 clublid
Hoi Peter. Snap jou reactie wel / niet, maar dat geeft niet. Ik ben zelf A technisch en misschien vertaal ik dingen/ zaken niet goed.
Zoals ik eerder heb aangegeven,mis naar een management storing het gashuisklep en EGR schoongemaakt. Motor liep voor die tijd prima. Na schoonmaken het stotteren en haperen tijdens rijden ( inhouden ). Dit is wat ik voel tijdens het rijden.
Zoals mij dan verteld wordt, moet hij weer uitgelezen worden. Probleem niet over en wordt er hier op het forum zelfs aangegeven, dat dit vaker voorkomt naar uitlezen. Kan te maken hebben met ( dacht dat men dit tandheugel noemt). Vergeef me, als ik de verkeerde benaming hiervan noem.
Had geen storing meer, maar auto liep niet goed. En dan. Monteur van Jan gaf aan, dat dit aan de mapsensor kon liggen. Deze heeft Jan vervangen. Hoefde vervolgens, zoals monteur aangaf niet weer uitgelezen te worden. Problemen bleven. Ja, wat moet je dan. Om te voorkomen, dat je alleen maar van alles gaat vervangen, heb ik besloten om iemand anders te zoeken, om er na te kijken. Zonder iemand anders tekort te doen, maar naar 4 maanden wil je toch een keer verbetering.
Ben toen bij deze VAG garage terecht gekomen .
Heeft hem helemaal nagelopen.
Geeft aan hem uitgelezen te hebben. Zal nog eens vragen of daar nog wat bijzonders in gebeurt, maar tot nu toe loopt motor goed. Zeg het maar.
Vandaar mijn vraag of iemand anders ervaring heeft met het vervangen van mapsensor en het beter lopen van de motor daarna.
Hoop dat ik het nu wat beter heb omgeschreven.
Zoals ik eerder heb aangegeven,mis naar een management storing het gashuisklep en EGR schoongemaakt. Motor liep voor die tijd prima. Na schoonmaken het stotteren en haperen tijdens rijden ( inhouden ). Dit is wat ik voel tijdens het rijden.
Zoals mij dan verteld wordt, moet hij weer uitgelezen worden. Probleem niet over en wordt er hier op het forum zelfs aangegeven, dat dit vaker voorkomt naar uitlezen. Kan te maken hebben met ( dacht dat men dit tandheugel noemt). Vergeef me, als ik de verkeerde benaming hiervan noem.
Had geen storing meer, maar auto liep niet goed. En dan. Monteur van Jan gaf aan, dat dit aan de mapsensor kon liggen. Deze heeft Jan vervangen. Hoefde vervolgens, zoals monteur aangaf niet weer uitgelezen te worden. Problemen bleven. Ja, wat moet je dan. Om te voorkomen, dat je alleen maar van alles gaat vervangen, heb ik besloten om iemand anders te zoeken, om er na te kijken. Zonder iemand anders tekort te doen, maar naar 4 maanden wil je toch een keer verbetering.
Ben toen bij deze VAG garage terecht gekomen .
Heeft hem helemaal nagelopen.
Geeft aan hem uitgelezen te hebben. Zal nog eens vragen of daar nog wat bijzonders in gebeurt, maar tot nu toe loopt motor goed. Zeg het maar.
Vandaar mijn vraag of iemand anders ervaring heeft met het vervangen van mapsensor en het beter lopen van de motor daarna.
Hoop dat ik het nu wat beter heb omgeschreven.
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
(Tijdens ik mijn tekst postte reageerde je al....)
Je hebt in verschillende post op het forum problemen met je A2 .
Niet voor mij (ons) bevorderlijk jou probleem te begrijpen met je A2 .
Hebben er meerdere monteurs aan je wagen gesleuteld ,wat niet erg bevorderlijk is .
De ene monteur checkt wat de ander ook al gedaan heeft of juist weer niet .visa versa .etc.
Dit ook extra kosten gaat genereren.
Hoe en wat ze gedaan hebben en welke foutcodes ze gewist hebben?
Kun je in 1 post nogmaals alles vermelden wat de reden was waarom je de gasklep en egr kleppen gereinigd had ?
1.Km stand .
Veel korte ritten minder dan 50 km dagelijks ? Ja/nee
2.
Is brandstof filter vervangen ja/nee Km stand?
3.
Bougies & luchtfilter vervangen ja/nee km stand ?
4.
Had je foutcodes en welke zijn dit..
In welke volgorde en na reinigen ?
5.
A.Op welke manier is dit gedaan ?
Gasklep huis ondergedompeld tijdens reinigen ? Ja/nee?
B.Controle op de speling op gasklep ja/nee ?
C.Niet te ruw met gasklep omgegaan ?
D.
Zijn alle pakkingen vervangen door nieuwe incl. de ronde ring gashuis?
ja /nee ?
E.
is ook het buisje die aan egr klep zit gereinigd en het gaatje voet gasklep huis wel vrij van vuil?
6.. Zijn er ook andere onderdelen vervangen in periode je de a2 aankocht?
7.
. Zijn er ook reinigers gebruikt via de brandstof en welke waren dit ?
8. Wanneer is distributie vervangen ?
A. Zo ja wanneer met km stand ?
B. Staat timing wel goed gecheckt door monteur ?
ja /nee ?
Je hebt in verschillende post op het forum problemen met je A2 .
Niet voor mij (ons) bevorderlijk jou probleem te begrijpen met je A2 .
Hebben er meerdere monteurs aan je wagen gesleuteld ,wat niet erg bevorderlijk is .
De ene monteur checkt wat de ander ook al gedaan heeft of juist weer niet .visa versa .etc.
Dit ook extra kosten gaat genereren.
Hoe en wat ze gedaan hebben en welke foutcodes ze gewist hebben?
Kun je in 1 post nogmaals alles vermelden wat de reden was waarom je de gasklep en egr kleppen gereinigd had ?
1.Km stand .
Veel korte ritten minder dan 50 km dagelijks ? Ja/nee
2.
Is brandstof filter vervangen ja/nee Km stand?
3.
Bougies & luchtfilter vervangen ja/nee km stand ?
4.
Had je foutcodes en welke zijn dit..
In welke volgorde en na reinigen ?
5.
A.Op welke manier is dit gedaan ?
Gasklep huis ondergedompeld tijdens reinigen ? Ja/nee?
B.Controle op de speling op gasklep ja/nee ?
C.Niet te ruw met gasklep omgegaan ?
D.
Zijn alle pakkingen vervangen door nieuwe incl. de ronde ring gashuis?
ja /nee ?
E.
is ook het buisje die aan egr klep zit gereinigd en het gaatje voet gasklep huis wel vrij van vuil?
6.. Zijn er ook andere onderdelen vervangen in periode je de a2 aankocht?
7.
. Zijn er ook reinigers gebruikt via de brandstof en welke waren dit ?
8. Wanneer is distributie vervangen ?
A. Zo ja wanneer met km stand ?
B. Staat timing wel goed gecheckt door monteur ?
ja /nee ?
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
523.200.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- bjmeengs
- Audi A2 clublid
Dank voor je bericht. Ik ga proberen je antwoord te geven op de vragen. Wil wel gelijk zeggen dat ik niemand tekort wil doen of een wijzende vinger.
Heb mijn auto gekocht in februari . Had hierbij gelijk al een management storings melding.
Hij is uitgelezen en toen bleek het de EGR te zijn. Is goed schoongemaakt.
Melding bleef. Toen is door Jan het gashuisklep goed gereinigd. Tot dit moment liep de auto nog goed. Verder waren er ook geen lekken van valse lucht ergens.
Na deze 2 reinigingen van EGR en Gashuisklep begon de auto dat haperen te krijgen. Jan heeft toen advies gevraagd bij zijn monteur en deze gaf aan dat hij de mapsensor moest gaan vervangen als volgende optie.
Tot zover is dit alles netjes gebeurd. Maar problemen bleven. Toen heeft Jan netjes aan mij aangegeven om er een monteur na te laten kijken. Jan heeft dit alles als service gedaan. Netjes toch.
Heb toen zelf de keuze gemaakt om een garage dichterbij te zoeken om vervolg aan het probleem te geven. Ook dit is netjes door VAG garage uitgevoerd.
Verder heeft de auto altijd netjes zijn longlive beurten gehad. Laatste kleine beurt was vorige jaar oktober. Er zit longlive olie 5W-30 op.
Distributieriem is bij km stand 123000 vervangen en heb er nu 170000 op staan. 5 jaar geleden vervangen.
Wat foutcodes betreft, dat weet ik niet. Bij Jan weet ik, dat dit te maken had met EGR.
Maar het positieve van deze is wel ,dat de mooie Colourstorm vanaf gisteren goed loopt en hoop ik er toch lang van te kunnen genieten.
Heb mijn auto gekocht in februari . Had hierbij gelijk al een management storings melding.
Hij is uitgelezen en toen bleek het de EGR te zijn. Is goed schoongemaakt.
Melding bleef. Toen is door Jan het gashuisklep goed gereinigd. Tot dit moment liep de auto nog goed. Verder waren er ook geen lekken van valse lucht ergens.
Na deze 2 reinigingen van EGR en Gashuisklep begon de auto dat haperen te krijgen. Jan heeft toen advies gevraagd bij zijn monteur en deze gaf aan dat hij de mapsensor moest gaan vervangen als volgende optie.
Tot zover is dit alles netjes gebeurd. Maar problemen bleven. Toen heeft Jan netjes aan mij aangegeven om er een monteur na te laten kijken. Jan heeft dit alles als service gedaan. Netjes toch.
Heb toen zelf de keuze gemaakt om een garage dichterbij te zoeken om vervolg aan het probleem te geven. Ook dit is netjes door VAG garage uitgevoerd.
Verder heeft de auto altijd netjes zijn longlive beurten gehad. Laatste kleine beurt was vorige jaar oktober. Er zit longlive olie 5W-30 op.
Distributieriem is bij km stand 123000 vervangen en heb er nu 170000 op staan. 5 jaar geleden vervangen.
Wat foutcodes betreft, dat weet ik niet. Bij Jan weet ik, dat dit te maken had met EGR.
Maar het positieve van deze is wel ,dat de mooie Colourstorm vanaf gisteren goed loopt en hoop ik er toch lang van te kunnen genieten.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
Als ik het verhaal nogmaals zo eens lees heb ik het idee dat de MAP-sensor zich na een aantal km's zichzelf heeft ingeleerd en heeft de VAG-dealer dit blijkbaar ook geconstateerd.bjmeengs schreef: ↑17 jun 2018, 12:37Dank voor je bericht. Ik ga proberen je antwoord te geven op de vragen. Wil wel gelijk zeggen dat ik niemand tekort wil doen of een wijzende vinger.
...
...
Lekker rijden en verder nergens druk meer om maken ...

- HansJan
- Moderator
Weer een zorg en overweging minder @bjmeengs

Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16