Kraakje interieur, wie herkent dit? (Met audio)

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
ronald.bos
Motortype: (nog) geen Audi A2

22 jun 2018, 15:38 0 x

Nu de basis van m'n A2tje de goede kant opgaat, wordt het tijd voor minder prangende zaken.

Zoals: een kraakje, hoorbaar als ik optrek/afrem. Het lijkt onder het dashboard vandaan te komen, maar als ik mijn hoofd naar beneden breng lijkt het eerder onder de vloer vandaan te komen.

Als de auto goed warm is verdwijnt het. Als ik de voorkant op en neer duw hoor ik het niet (althans niet aan de buitenkant, nog niet geprobeerd terwijl iemand er in zit).

Ik lees op diverse plekken dat de oorzaak kan zijn versleten rubbers, ofwel van de draagarmen, ofwel van de stabilisatorstangen.

Ik heb de achterste rubbers van de draagarmen (voorwielen) flink ingespoten met siliconenspray, maar dat hielp niet, en het lijkt zelfs alsof het gekraak daarna erger was.

Herkent iemand dit geluid? Opgenomen terwijl ik vanuit stilstand een paar keer de koppeling laat opkomen en weer loslaat.
https://www.dropbox.com/s/cxrdbsl9c7svs ... kje_a2.mp3
JJR
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

22 jun 2018, 16:34 0 x

Ik zet in op de stabilisatorstang rubbers.... is het ook in bochten aanwezig?
ronald.bos

22 jun 2018, 17:30 0 x

Weet ik niet. Ik let komende dagen even goed op bij het rijden, daarna laat ik wat weten.

Het treedt in ieder geval op bij rechtuit optrekken vanuit stilstand, zelfs al is dat maar een heel klein 'zetje' door de koppeling heel even op te laten komen.
JJR schreef:
22 jun 2018, 16:34
Ik zet in op de stabilisatorstang rubbers.... is het ook in bochten aanwezig?
jaapje
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

22 jun 2018, 17:35 1 x

Flexibel stukje van de uitlaat oud en stram?
Vanwege verschil warm/ koud?
ronald.bos

18 okt 2018, 08:01 1 x

Opgelost!

Vorige keer bij Lucas ontdekten we dat het kraakje te horen was bij het bewegen van het motorblok. Het leek bij de doorvoer van de versnellingskabels door het schutbord vandaan te komen.

Thuis de middenconsole opengemaakt en wat bleek: het piepende/krakende geluid kwam van het stuk witte tape dat om een van de kabels heen zit, zie de foto.
IMG_20181012_151021.jpg
IMG_20181012_151021.jpg (692.95 KiB) 2199 keer bekeken
Dit stuk tape zit tegen een kunststof onderdeel (kachel?) geklemd, en bij genoeg beweging van het motorblok 'schuurt' het daarlangs, wat het geluid veroorzaakte.

Ik heb een stukje plastic (zo'n doorzichtig raampje wat soms in kartonnen verpakkingen zit) er tussen geschoven, nu is het geluid weg. Ik wilde eerst teflon folie gebruiken, maar daar is tegenwoordig wat lastiger aan te komen.

Weer wat geleerd!
Plaats reactie