Geen verlichting
- Walter
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
beste mede leden.
vanhet weekend wilde in snachts gaan rijden toen beide koplampen het niet deden. reserve lampen erin gedaan en nog niks. gekeken naar zekeringen en die waren nog oke. toen maar met groot licht rijden. voor medicatie moest ik wel naar huis toe.
kreeg te horen dat pin 3 en 7 direct door te verbinden helpt. maar dat was het ook niet
heeft een van jullie nog een idee? ow achterlichten doen het wel.
alvast bedankt Walter
vanhet weekend wilde in snachts gaan rijden toen beide koplampen het niet deden. reserve lampen erin gedaan en nog niks. gekeken naar zekeringen en die waren nog oke. toen maar met groot licht rijden. voor medicatie moest ik wel naar huis toe.
kreeg te horen dat pin 3 en 7 direct door te verbinden helpt. maar dat was het ook niet
heeft een van jullie nog een idee? ow achterlichten doen het wel.
alvast bedankt Walter
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Als beide koplampen tegelijk ermee ophouden, denk ik niet aan lampjes vervangen... Tegelijk doorgebrand is wel heel erg toevallig, dus ik zoek het dichterbij de accu. Als de achterlichten wel werken, is de lichtschakelaar waarschijnlijk in orde (en jouw doorverbinding bracht daarom geen verbetering). Mijn eerste verdenking is daarom een relais.
Ik weet zo niet waar het koplamprelais zit, maar dat weet iemand anders wellicht...
Ik weet zo niet waar het koplamprelais zit, maar dat weet iemand anders wellicht...
- Spinazie
- Audi A2 clublid
Het koplamp relais zou naast het zekeringenblok moeten zitten, waarschijnlijk moet je daarbij de bekleding onder het stuur verwijderen.
Hier een plaatje, als het goed is is het relais met nummer 370.
Hier een plaatje, als het goed is is het relais met nummer 370.
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
De schakelaar zou op deze 2 manieren kunnen aansluiten pin 3 hebben sommige de drl 's eraan .. dus nut van 7 en 3 aansluiten geef geen effect als schakelaar stuk is hoor lijkt mij of ik vergis mij of moet er een drl dimkastje er tussen . zitten.
Maar branden je achterlichten wel op dimlicht stand ?
om schakelaar te checken
door
eerst pin 7 (dimlicht) met + 12v via de contactslot op pin 1 dan overbrug je dimlicht schakelaar je lampen meteen bij starten dimlicht moet gaan branden
branden die dimlichten nu wel dan is schakelaar defect.
Je zou het nogmaals kunnen checken het relais stuk is door
pin 7 (dimlicht ) met continue + 12 v op pin 15 op de schakelaar...je dimlicht moet dan wel branden zo niet is er wat anders mis in bedrading naar de dimlicht lampen of de controle module die bij uitval lamp lampje oplicht van lampje defect laat oplichten ertussen onder dashboard zit.. .
Maar branden je achterlichten wel op dimlicht stand ?
om schakelaar te checken
door
eerst pin 7 (dimlicht) met + 12v via de contactslot op pin 1 dan overbrug je dimlicht schakelaar je lampen meteen bij starten dimlicht moet gaan branden
branden die dimlichten nu wel dan is schakelaar defect.
Je zou het nogmaals kunnen checken het relais stuk is door
pin 7 (dimlicht ) met continue + 12 v op pin 15 op de schakelaar...je dimlicht moet dan wel branden zo niet is er wat anders mis in bedrading naar de dimlicht lampen of de controle module die bij uitval lamp lampje oplicht van lampje defect laat oplichten ertussen onder dashboard zit.. .
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
522.300.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

- Peter_Maathuis
- Moderator
De achterlichten werken en het grootlicht werkt. Ik dacht even aan de knipperlichthendel, waarmee je grootlicht inschakelt, maar die heeft geen effect op het dimlicht.
Naast het relais kan, zoals Rolf (@Audifansedert1971) ook al suggereert, de lichtschakelaar de boosdoener zijn. Doormeten met een universeelmeter geeft uitsluitsel: pen 7 (56) van de schakelaar moet spanning leveren voor de dimlichten en krijgt die van pen 1 (Xz = 15 = +12V bij ingeschakeld contact). Als je de schakelaar in de stand dim-/grootlicht zet, moet de weerstand tussen pen 1 en 7 ongeveer 0 zijn.
Weerstand oneindig: schakelaar defect. Weerstand 0: relais / controle-unit voor defecte lampen uitwisselen.
Je probleem is al veelvuldig beschreven bij de buren: https://wiki.a2-freun.de/wiki/index.php/Lichtschalter
De lichtschakelaar is eenvoudig te vervangen en (in de uitvoering zonder mistlampen) goedkoop te vinden (bij veel leden die later mistlampen hebben ingebouwd, zoals ik ;-)
P.S. @Walter, als je je profiel aanvult en je woonplaats vermeldt, kun je indien nodig wellicht hulp van iemand uit de buurt inroepen.
Naast het relais kan, zoals Rolf (@Audifansedert1971) ook al suggereert, de lichtschakelaar de boosdoener zijn. Doormeten met een universeelmeter geeft uitsluitsel: pen 7 (56) van de schakelaar moet spanning leveren voor de dimlichten en krijgt die van pen 1 (Xz = 15 = +12V bij ingeschakeld contact). Als je de schakelaar in de stand dim-/grootlicht zet, moet de weerstand tussen pen 1 en 7 ongeveer 0 zijn.
Weerstand oneindig: schakelaar defect. Weerstand 0: relais / controle-unit voor defecte lampen uitwisselen.
Je probleem is al veelvuldig beschreven bij de buren: https://wiki.a2-freun.de/wiki/index.php/Lichtschalter
De lichtschakelaar is eenvoudig te vervangen en (in de uitvoering zonder mistlampen) goedkoop te vinden (bij veel leden die later mistlampen hebben ingebouwd, zoals ik ;-)
P.S. @Walter, als je je profiel aanvult en je woonplaats vermeldt, kun je indien nodig wellicht hulp van iemand uit de buurt inroepen.
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
Vermoedelijk Zwolle, zag daar iemand rijden die vermoedelijk Walter was....
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- Gideon
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Ik durf met 95% zekerheid te zeggen dat de lichtschakelaar wel de boosdoener is. Je zou een andere lichtschakelaar kunnen zoeken, een andere optie is een nieuwe bestellen van een Golf IV. Die kosten namelijk bijna niks, je moet dan het achterste deel (achter de printplaat met ledjes) overzetten op je eigen schakelaar.
Mocht je meer over laatstgenoemde methode willen weten, laat maar weten, dan leg ik de werkwijze hier even uit.
Mocht je meer over laatstgenoemde methode willen weten, laat maar weten, dan leg ik de werkwijze hier even uit.
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Walter n.a.v je pb bericht gisteren ..
Je de oorzaak gevonden had...
een Defecte lichtschakelaar....
mocht je deze defecte schakelaar willen vervangen kun je ook meteen upgraden naar coming home /LH met mooie mat chrome schakelaar en licht sensor.
Op forum hebben enkelen al het geïnstalleerd zoek op ' coming home".
Als je goed zoekt vindt je ze vast voor minder euro's.
De schakelaar kun je los ook aanschaffen rond 16- 25 euro met de juiste grote connector aansluiting.
Coming home LH sensor:
https://m.ebay.nl/itm/112573366952?_mwB ... noapp=true
Alternatief Schakelaar :
https://m.nl.aliexpress.com/item/327909 ... tle-Sharan
Succes
Je de oorzaak gevonden had...
een Defecte lichtschakelaar....
mocht je deze defecte schakelaar willen vervangen kun je ook meteen upgraden naar coming home /LH met mooie mat chrome schakelaar en licht sensor.
Op forum hebben enkelen al het geïnstalleerd zoek op ' coming home".
Als je goed zoekt vindt je ze vast voor minder euro's.
De schakelaar kun je los ook aanschaffen rond 16- 25 euro met de juiste grote connector aansluiting.
Coming home LH sensor:
https://m.ebay.nl/itm/112573366952?_mwB ... noapp=true
Alternatief Schakelaar :
https://m.nl.aliexpress.com/item/327909 ... tle-Sharan
Succes
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
522.300.km, juli '13 161.600.km
A2 1.4 BBY '02,

- Walter
was idd de schakelaar. weet niet waarom, maar die is behoorlijk gesmolten.
wil deze gewoon vervangen met een standaard schakelaar.
wil deze gewoon vervangen met een standaard schakelaar.
- Bijlagen
-
- 113146a7-8a6f-457d-800f-1a6d77ffe83a.jpg (93.76 KiB) 4813 keer bekeken
- Walter

ik heb wel allerlei foto's gemaakt over hoe je de schakelaar uit elkaar moet halen. zal ik kijken of ik er een How to van kan maken. De schakelaar functioneert nu wel weer. De boel een beetje verbogen. Toch ga ik hem vervangen.
Groet Walter