Geen verlichting
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ja een nieuwe is nog niet zo gek nog niet...
dit wil je niet meemaken...
dit wil je niet meemaken...
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
522.300.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- Walter
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 07 apr 2015, 17:23
- Locatie: Zwolle
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Neen dit wil ik zeker niet. Dat is ook de angst die ik heb en de schakelaar vervang.
Dan blijft nog wel de vraag open staan: Waardoor kan het zijn dat de schakelaar is gesmolten en wat is de kans dat dit weer gaat gebeuren? dat weet je natuurlijk nooit.
Enige verschil t.o.v. vroeger dat ik altijd Philips plaatste. Deze ook niet veel langen als 4mnd meegingen (bij mijn huidige en vorige A2
), ik nu lampen van de Action gebruik.
ondertussen is er een forumlid die zijn schakelaar voor een schappelijke prijs heeft aangeboden.
Dan blijft nog wel de vraag open staan: Waardoor kan het zijn dat de schakelaar is gesmolten en wat is de kans dat dit weer gaat gebeuren? dat weet je natuurlijk nooit.
Enige verschil t.o.v. vroeger dat ik altijd Philips plaatste. Deze ook niet veel langen als 4mnd meegingen (bij mijn huidige en vorige A2

ondertussen is er een forumlid die zijn schakelaar voor een schappelijke prijs heeft aangeboden.

- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Dat is gewoon slijtage schakelaar van de 2 kontakten o.a. voor dimlicht lampen .
Het verende gedeelte steeds slapper wordt door het vele malen schakelen , dus daardoor soms ook " vonkjes" tussen deze kontakten veroorzaakt (kontaktdender) en warmte genereerde en vervolgens tot er geen kontakt er meer is om je dimlichtverlichting doen branden.
Er zijn meerdere auto bezitters die dit euvel ook meegemaakt hadden .
Het verende gedeelte steeds slapper wordt door het vele malen schakelen , dus daardoor soms ook " vonkjes" tussen deze kontakten veroorzaakt (kontaktdender) en warmte genereerde en vervolgens tot er geen kontakt er meer is om je dimlichtverlichting doen branden.
Er zijn meerdere auto bezitters die dit euvel ook meegemaakt hadden .
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
522.300.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2709
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ik vind het (kennelijk vaak voorkomende verschijnsel van een ingebrande lichtschakelaar) toch heel vreemd. Om te voorkomen dat de schakelaar een grote stroom moet verwerken (10 Ampère voor twee koplampen) en inbrandt door de vonken die daarbij horen, zat er vroeger een relais tussen de lichtschakelaar en de koplampen. De grote stroom loopt alleen door het relais en de lichtschakelaar schakelt alleen de (kleine) stroom om het relais te bekrachtigen.
Hebben wij in de A2 geen koplamp-relais? Heeft de elektronica om een defecte koplamp te signaleren die functie overgenomen? In de schema's in mijn "werkplaatshandboek" (Audi A2 Reparaturanleitung Band 1257 van Bucheli Verlag) zie ik geen koplamprelais...
Hebben wij in de A2 geen koplamp-relais? Heeft de elektronica om een defecte koplamp te signaleren die functie overgenomen? In de schema's in mijn "werkplaatshandboek" (Audi A2 Reparaturanleitung Band 1257 van Bucheli Verlag) zie ik geen koplamprelais...
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2709
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Wouter (spinazie) wees ook al op relais 370, dus dat geloof ik best. Dan is er, neem ik aan, ook nog een relais voor het grootlicht...
Mijn verbazing / onbegrip betreft:
a) het inbranden van de lichtschakelaar (kennelijk bij veel A2's) op het dimlicht-contact; dat is vreemd wanneer dat contact alleen een relais moet bekrachtigen
b) pin 7 op de lichtschakelaar (t.b.v. de dimlichten) is breder uitgevoerd en dus geschikt voor een grotere stroom dan de andere pinnen
c) relais 370 staat niet in mijn schema's; wel een lamp-controle-unit waarvan ik niet wist dat ie in een A2 zit (maar ja, werkplaatshandboeken zijn maar beperkt te vertrouwen als ze niet van de fabriek komen)
Mijn verbazing / onbegrip betreft:
a) het inbranden van de lichtschakelaar (kennelijk bij veel A2's) op het dimlicht-contact; dat is vreemd wanneer dat contact alleen een relais moet bekrachtigen
b) pin 7 op de lichtschakelaar (t.b.v. de dimlichten) is breder uitgevoerd en dus geschikt voor een grotere stroom dan de andere pinnen
c) relais 370 staat niet in mijn schema's; wel een lamp-controle-unit waarvan ik niet wist dat ie in een A2 zit (maar ja, werkplaatshandboeken zijn maar beperkt te vertrouwen als ze niet van de fabriek komen)
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Helaas heb ik geen stroomdiagram...en nu niet de wagen beschikbaar ...
Kan het zijn de vorige eigenaren van deze wagens met problemen met verlichting schakelaars dus een aanstuur ader afgetapt heeft op de schakelaar , die blijkbaar dus een aanstuur ader kan zijn die naar die controle unit of naar een gewoon relais die vervolgens de H7 lampen voeden ?
En deze bij defecte lamp signaal geeft er een lamp defect is?
Kan iemand of meerdere bezitters dit na meten dus op de schakelaar de "dimlicht " ader pin 7 het verbruik met ampère meter
Als dit veel minder amperage is dan van 1 H7 of 2 H7 lampen samen (of led H7 ) betekend dit een aanstuur draad blijkt te zijn ...wat wel gebruikelijk is ..om de schakelaar te ontlasten van hogere belasting. Maar een goed aanstuur relais kan ook wat amperage trekken overigens voor goede kontakt in relais te verkrijgen...
Kan het zijn de vorige eigenaren van deze wagens met problemen met verlichting schakelaars dus een aanstuur ader afgetapt heeft op de schakelaar , die blijkbaar dus een aanstuur ader kan zijn die naar die controle unit of naar een gewoon relais die vervolgens de H7 lampen voeden ?
En deze bij defecte lamp signaal geeft er een lamp defect is?
Kan iemand of meerdere bezitters dit na meten dus op de schakelaar de "dimlicht " ader pin 7 het verbruik met ampère meter
Als dit veel minder amperage is dan van 1 H7 of 2 H7 lampen samen (of led H7 ) betekend dit een aanstuur draad blijkt te zijn ...wat wel gebruikelijk is ..om de schakelaar te ontlasten van hogere belasting. Maar een goed aanstuur relais kan ook wat amperage trekken overigens voor goede kontakt in relais te verkrijgen...
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
522.300.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Peter ,Peter_Maathuis schreef: ↑09 jul 2018, 19:25Ik vind het (kennelijk vaak voorkomende verschijnsel van een ingebrande lichtschakelaar) toch heel vreemd. Om te voorkomen dat de schakelaar een grote stroom moet verwerken (10 Ampère voor twee koplampen) en inbrandt door de vonken die daarbij horen, zat er vroeger een relais tussen de lichtschakelaar en de koplampen. De grote stroom loopt alleen door het relais en de lichtschakelaar schakelt alleen de (kleine) stroom om het relais te bekrachtigen.
Hebben wij in de A2 geen koplamp-relais? Heeft de elektronica om een defecte koplamp te signaleren die functie overgenomen? In de schema's in mijn "werkplaatshandboek" (Audi A2 Reparaturanleitung Band 1257 van Bucheli Verlag) zie ik geen koplamprelais...
dat is Regelapparaat lichtcontrole ik op het web van sommige onderdelenbedrijven nr 393 zie staan . ..
Onderdeelnummer: 4B0919471A
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
522.300.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2709
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
En die unit heb je waarschijnlijk alleen als je A2 de fabriek verliet met FIS... Of kun je die achteraf plaatsen, in de plaats van relais 370?