zo....
De kogel is door de kerk:
Ik ben een bezitter van een A2!
Voor wie geintresseerd is:
Ging het makkelijk? antwoord: nee.
Reden: ik ben een enorme twijfelaar.
Zoals in mijn voorstelronde te lezen is heb ik meerdere auto's. De twijfel begon al bij het besluit om een andere auto te kopen. Daarvoor moet er namelijk minimaal één andere verdwijnen. En daar twijfel ik dan over.
Een van de Volvo's 480 gaat de verkoop in. Ik zal hem missen. Doe ik nu al… (iemand interesse in een prachtige Volvo 480 2.0 ?
Maar mijn ritten naar werk (70km heen en 70 terug) werden een probleem zonder goede betrouwbare auto.
Haha! En mijn vrouw heeft nooit de binding met auto’s gekregen. Deze zomer moest mijn VW T4 camper uit Ijsland naar Nederland getransporteerd worden; stond mijn BMW met koppelingsproblemen voor de Gottthardtunnel stil en viel bij een andere de middendemper er bijna spontaan onderuit op de snelweg. Terwijl ik sloten geld stop in onderhoud.
Ik kon de humor er van nog wel inzien en alles met de mantel der liefde voor mezelf recht praten maar dat gevoel voor humor heeft mijn vrouw nu eenmaal niet. Verder ben ik heel tervreden over haar; daarover geen misverstand.
Het is dus een nieuwe: Yaris? Polo? Suzuki? Hyundai …
Ik zou er goed en zuinig mee kunnen rijden. Verder was het vertrouwen in de yongtimer en bijbehorende mensheid onder het niveau gezakt.
Toen kwam de gedachte aan de A2 weer naar boven
Ik volg de A2 al sinds zijn introductie. Het aluminium verhaal en andere aspecten hebben mij altijd al getriggerd. Als ik het er met anderen over had keken ze me een beetje meewarrig aan. "die?".
Ik ben er eerlijk in: ik vond het een erg leuke youngtimer maar was verbaast dat er blijkbaar meerdere zijn die dat vinden. Wat: zelfs een volwassen Forum! Een hele A2 gezelschap!
Ik zit op diverse auto forums en had er geen van A2 verwacht. Wel dus!
Enfin: dan de koop zelf. Ik lees wel eens dat het zoeken op zich al leuk is. Nou: ik wordt er vreselijk onrustig van. Gaat in mijn hoofd zitten. Laat me niet meer los.
Het is een coctail geworden van 1 ratio en 2 gevoel.
Ik wilde op mooie advertenties afgaan. Er stonden een paar hele aantrekkelijke op internet.
Diesel was voor mij de meest logische. 30.000 km / jaar. Dat was weer een twijfel. Maar het is toch een benzine auto geworden. Mijn gevoel voor diesel is niet goed. Ik mag straks de grote steden niet meer in (kom ik vaak) en weet niet wat de politiek verder gaat besluiten. Juist als Diesel de wind tegen heeft zou ik een diesel kopen... Daarbij komt dat de 30.000 niet heel zeker is; zou zo maar minder kunnen zijn door diverse oorzaken.
Oke... maar wat dan wel?
Ik kan wel van alles willen en tot in detail weten wat ik wil, maar dan moet er maar net aanbod zijn.
Ik heb besloten om bij Jan Eenink te gaan kijken. Wat ik over hem lees is het een betrouwbaar adres.
Mijn ervaring met youngtimers is groot en je kunt je helemaal lens rekenen over verbruik etc. maar als je een slecht exemplaar koopt gaan de kosten zitten in reparaties. Financieel hoop ik een technisch goede te hebben gekocht. De KM stand vond ik in ieder geval laag: 122.000. Dat vond ik belangrijker dan zijn leeftijd.
Wel: het is net een snoepwinkel als je daar binnenstapt. Je zit er niet voor een dubbeltje op de eerste rang, maar daar was ik ook niet voor gekomen. (jeetje.. het is wel een eind rijden. Alsof ik op vakantie ging, daaro!)
Jan weet veel van de A2 en is met kwaliteit bezig; Ook een prettige man om een auto bij te kopen.
Wat dat allemaal waard is moet nog blijken, maar ik heb vooralsnog geen reden op te twijfelen.
Wel is het “poetsaspect” aanwezig bij hem, waardoor ze er allemaal uitzien alsof ze nieuw zijn. Ik heb liever dat ze op technisch gebied (uit-) blinken. Hopelijk is dat ook zo.
Andere twijfel: 1.4 of toch de iets zwaardere? In beide heb ik een proefrit gemaakt.
Ik had nog nooit in een A2 gereden. Maar hij rijdt zoals alle berichten hier op het forum aangeven: heerlijk. Geen enkel signaal dat dit een c.a. 17 jaar oud model is. Ik heb zoveel gelezen over de A2 dat ik vanuit alle teksten en testen al op kon maken hoe hij rijdt en het kwam allemaal uit.
De 1.4 voldoet voor mij. Ik wordt niet opgewonden van zijn prestaties, maar daarvoor heb ik nog een 480 staan en voor woon-werk voldoet hij goed. Daarbij komt dat ik de 1.6 die hij had staan om andere redenen nèt iets minder aantrekkelijker vond. Hadden er meer 1.6 gestaan was het mogelijk wel een van hen geworden. Geen strepentrekker, maar laat ik het zo zeggen: ik heb zelden een bon voor te hard rijden, dus…
De kleur: ik heb aluminium grijs. Niet mijn grote voorkeur maar ja, Jan heeft niet alles staan.
Ik vind het een prima kleur; past bij een alu A2. En hoe meer ik er naar kijk hoe prettiger ik hem op het netvlies vind staan.
Ik straal het misschien niet uit, maar ik ben echt blij met de auto. Ik wil niet wachten en wil hem gewoon hebben. Ben de hele dag al rozig alsof mijn favourite voetbalclub kampioen is geworden.
Ik laat er een afneembare trekhaak op zetten en twijfel of ik hem op gas wil zetten. Eerst maar eens rijden met dat ding!
Foto’s plaats ik als ik hem heb; ik moet nog minimal een week wachten door de montage van de trekhaak.
Verder: ik heb jullie nodig, jongens! (en de enkele meisjes). Voor alle problemen die ik ga krijgen.
En al direct: wat ook belangrijk is bij een Youngtimer, is mijn ervaring, is een goede monteur.
Een die de auto onder handen neem ten gaat leren kennen.
Ik wil kwaliteit en het hoeft niet voor beunprijzen. Maar reguliere bedrijven hebben soms de ballen verstand van een oudere auto en ik ga meer af op een monteur/persoon. Heeft iemand een tip voor me? In de buurt van de hoofdstad.
Zonder zo’n figuur ben ik weerloos en gai k het niet redden met de A2.
Nu gaan er een hoop reageren op dit relaas. Schroom niet om kritiek te geven. Kan ik goed tegen. Verder moet ik dit Forum nog leren kennen. Haha… allemaal erg beschaafde mensen denk ik. Zal wennen zijn voor me!