Aankoopbegeleiding A2 gevraagd

Advies, tips en vragen over de aanschaf van een A2.
bjmeengs
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 aug 2018, 11:28 1 x

Succes vandaag en geniet bij Jan. We horen het wel of hij het definitief geworden is. Dat zou weer een colourstorm rijder erbij zijn. Mooiiii.
Je hebt vast al gekeken waarom ze die colourstorm nog gemaakt hebben hebben toendetijd.
HansJan
Moderator

24 aug 2018, 11:29 2 x

Frisgenoeg schreef:
24 aug 2018, 10:05
- dacht bouwjaar 2004, maar dat is meer omdat je dan de meest up to date auto zou hebben, gezien de updates. Is er een beste bouwjaar mbt A2's? (zoals met wijn ;)
De laatste is in 10/2005 geproduceerd, uiteraard worden elk modeljaar wijzigingen doorgevoerd. Zo is er vanaf MY2004 (aug 2003) de ribbelgrille. De een vindt hem fantastisch, de ander heeft liever een 'gladde'. De gladde wordt in glans en mat (alleen op colour.storm) geleverd. Vanaf 2001 de nieuwe (maar ook gehate) softlack, die is gevoelig voor huidzuren en levert versleten knoppen op. Maar als je alles op een rij wilt, verdiep je dan ook even in de informatie op www.audia2museum.de.
Frisgenoeg schreef:
- 1.4 benzine
Over de 1.4 AUA/BBY en 1.6 FSI is al ontzettend veel geschreven. Beiden met hun eigen kenmerken. Met de 1.4 kom je prima mee in het verkeer, de 1.6 maakt de A2 tot een 'GTI'.
Frisgenoeg schreef:
- aantal km weet ik niet wat 'goed' is. Natuurlijk denk je al snel aan zo min mogelijk, maar dat is ook best weer vreemd voor een auto van ~15 jaar oud, dus uitgaande van 10 - 15k per jaar kom ik op 150 - 225k
Prima uitgangspunt, we weten hier inmiddels dat weinig per definitie niet beter is (tenzij je hem in het museum zet). De onze kocht ik met 40k, was van binnen en buiten als nieuw, maar de motor verbruikt veel olie. Oorzaak? Veel koude ritten. Met goed onderhoud kunnen de blokken veel kilometers draaien.
Frisgenoeg schreef:
- mits goed onderhouden, dus met een duidelijke geschiedenis
Dat geldt voor elke auto, tenzij je niet bang bent om de handen uit de mouwen te steken.
Frisgenoeg schreef:
- wel de iets luxere uitvoeringen
Wat is voor jou belangrijk? De gemiddelde A2 heeft airco, elektrische ramen vóór, radio CD-speler, in hoogte verstelbare stoelen, dubbele bodem. Dan volgen de leuke opties (die achteraf ook aan te brengen zijn): mistlampen, verwarmde spiegels, cruise control, knipperlicht comfortmodule (3 x knipperen bij 1 x tikken), armsteun (alleen after-market van Sydmeko of Kamei), carkit, dubbele claxon, LED verlichting interieur/exterieur, A3 raamschakelaars, FIS (boordcomputer) of ColourFIS (zie ook recent topic nav meeting), automatisch dimmende spiegel, sportstoelen en ga zo maar door ... Eenmaal begonnen wordt de wensenlijst steeds langer :tongueclose
Frisgenoeg schreef:
- panorama schuifdak is niet noodzakelijk.
Prachtige optie, maar boven de 80km/h wordt het lawaaiig (toch wil ik hem ook!). Gevoelig voor goed onderhoud. Reparatie kan duur uitvallen. Maar er is hier expertise aanwezig.
Frisgenoeg schreef:
- geef niet zoveel om speciale velgen oid.
Schoenen maken de man, mooie (nette) velgen de A2. De Style 16 inch is een perfecte velg en een band met iets hogere wang maakt het nog steeds comfortabel.
Frisgenoeg schreef:
- kleur maakt ook niet zoveel uit. Ben denk ik wel meer voor de 'saaiere' kleuren
Voor de A2 zijn veel mooie kleuren beschikbaar zonder dat ze opvallend zijn. Zoek eens afbeeldingen met Google.
Frisgenoeg schreef:
Wat betreft import: mij is altijd gezegd dat je geen importauto moet kopen. Hoe is jullie ervaring?
Daar hoef je echt niet bang voor te zijn. Zoals @eekhoorntje reeds aangeeft is het aanbod in Dld veel groter én zijn de auto's over het algemeen genomen beter onderhouden. Eenmaal naar NL gehaald en door RDW gekeurd is het achterhalen van de logische kilometerstand minder eenvoudig. Er gaan horrorverhalen over teruggeschroefde diesels (en die zijn er echt), maar een goede import kan je zo bij Jan uit de showroom halen.
Frisgenoeg schreef:
Ff de aankooptips van het forum uit mijn hoofd leren en dan ga ik eens lekker wat auto's uitproberen.
Genoeg zo? :D

PS: de A2 bij Mutsers staat er inderdaad prachtig bij. Prijs en kilometerstand zijn ook goed! Hij mist alleen de voor de CS typerende blauwe bekleding (was ook een optie!) en een originele Concert 2 radio. Zoals aangegeven is de laatste in 10-2005 van de band gerold. Deze heeft bouwjaar 04-2006 en heeft vermoedelijk lang bij de Duitse dealer (het is een import) gestaan en pas in 2006 verkocht.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Frisgenoeg
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 aug 2018, 13:49 1 x

Wow, dank je wel HansJan.
Stomme vraag misschien, maar je komt uit Arnhem.
Als ik straks een leuk exemplaar heb gevonden, zou je dan misschien mee willen?
Uiteraard hoeft dat niet voor niets...
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

24 aug 2018, 14:11 1 x

Gezien het aanbod verwacht ik dat Jaap bij Peter Maathuis maar liefst €2950,- gaat betalen voor Tandriem met waterpomp en de rest krijgt hij gratis....
Kun je weer 120.000 km of 8 jaren mee vooruit zonder kosten.
Deze nette en redelijk complete en als ik verder zoek zit je al snel richting €4000,- of meer.
Blijft er voldoende voor een Color Fis over die Hans Jan nog niet heeft en zo.

Ik heb hier diverse duurdere in slechtere staat langs zien komen dus lijkt me goede koop.
Morgen slotje erop of ga je je verder voorstellen en zo?
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Peter_Maathuis
Moderator

24 aug 2018, 14:55 3 x

De vraagprijs voor forummers is € 2.650 - ik hoef er niet van te leven en ik heb plezier aan het in goede staat houden van deze bijzondere autootjes :cool:
Frisgenoeg

24 aug 2018, 18:42 1 x

Net een testrit gemaakt met de A2 met 165k op de teller.

Ten eerste: je hebt totaal niet het idee met een auto van 15 jaar te rijden. En qua ontwerp ben ik eigenlijk nog meer overtuigd.

Auto reed wel goed. Geen gekke geluiden. Zowel in hoge als in lage toeren. Alleen bij rijden zonder handen aan het stuur een lichte afwijking naar links. Heel licht. Remproef was goed. Droge motor, schone olie. Koppelingsproef doorstaan. Dakraam gleed op zich goed open, halverwege beetje schokkerig (of is dit normaal?). Alle electronica deed het. Bekleding zag er nog goed uit. Wel aan de buitenkant gebruikerssporen.

Hadden hem een maand in bezit, maar was te klein waarvoor ze hem gekocht hadden. Onderhoudsboekjes waren aanwezig. Onderhoudsgat tussen 80k en 150k.

Wel van overtuigd dat het een A2 wordt. We kijken nog even verder.
bjmeengs
Audi A2 clublid

24 aug 2018, 19:24 1 x

eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

24 aug 2018, 19:44 0 x

Als iemand deze koopt, vorige eigenaar 12 jaren gereden... en dat spatbord rand links achter, ik heb nog schadevrije liggen en een forum lid mag deze gratis halen.
Wel is de foto in volle zon genomen en vermoedelijk bij normaal weer echt rood.... dat is een bekende fout die vele maken.....
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Frisgenoeg

26 aug 2018, 19:26 1 x

Mijn eerste A2 is een feit. Het is de kristalblauwe van @Peter_Maathuis geworden. Was een leuke ontmoeting. Een oude auto blijft altijd een risico, maar je kunt risico's wel klein houden door een auto te kopen van een purist, met kennis van zaken en liefde voor het type auto. Dat was ook te merken tijdens de testrit.

Een blije en kersverse A2 bezitter hier
Laatst gewijzigd door Frisgenoeg op 26 aug 2018, 19:46, 2 keer totaal gewijzigd.
bjmeengs
Audi A2 clublid

26 aug 2018, 19:33 2 x

Gefeliciteerd . Mooi dat het gelukt is. Veel mooie A2 km gewenst.
Plaats reactie