AMT Info over olie ,Techniek en toekomst van motorolie
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Dankzij medewerking van AMT de redactie mag onderstaande link plaatsen op onze Audi A2 forum.
Er zijn natuurlijk meerdere onderwerpen te lezen ,deze is zeer belangrijk lijkt mij voor vele autobezitters die het niet wisten waarom de juiste olie en soort belangrijk is voor de motor .
https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud ... d-10159815
Namens de redactie , Marijke Pomstra
AMT Vakmedianet veel lees plezier
Er zijn natuurlijk meerdere onderwerpen te lezen ,deze is zeer belangrijk lijkt mij voor vele autobezitters die het niet wisten waarom de juiste olie en soort belangrijk is voor de motor .
https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud ... d-10159815
Namens de redactie , Marijke Pomstra
AMT Vakmedianet veel lees plezier
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
523.200.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.180.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.180.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
523.200.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.180.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.180.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- eekhoorntje
- Berichten: 3344
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Belgie
- Motortype: A2 met motorombouw
Bedankt voor dit ; Wij van WC eend verhaal......
Ja, 2 merken die hier nauwelijks verkrijgbaar zijn, de eerste best leuk maar......
Bij een matig filter merk zal een olie eerder vervuilen en vol rondpompen dan een iets beter merk filter wat zijn werk beter doet, een filter moet olie vrij van grote delen houden die slijtage veroorzaken en dat miste ik in beide verhalen....
Verder ontbreekt ook nog het Action verhaal!
Ja, mijn favoriete winkel verkoopt 5W30 die ruim aan de eisen van Audi voor de A2 voldoet als je het erin pleurde..... maar..... hoe komt het er volgende jaar uit, benaderde deze olie dan nog de specificaties omdat ik een sterk vermoeden heb dat deze merkloze dump handel eigenlijk zeer goed gereinigde kringloop olie is en daar nieuwe dopes bij voor de waarden te halen.
Maar hoe is na meerdere keren filteren en reinigen deze merkloze wat smering en vooral droogloop betreft, ik zie niet de rapporten van Eurol of Kroon Oil op hun website hebben helaas....
Wel ben ik het volledig eens met het Bio Diesel verhaal, daar is elk jaar verversen en geen Long Life 2 of meerdere jaren erin laten noodzaak, maar wie tankt dit behalve mijn bootje....
Pure Biodiesel kun je voordelig bij een voor mijn bekend adresje in Den Helder halen maar verder tank ik voor benzine de E10 of Bleu One van Makro...
Maar zolang er nog mensen zijn die online voordelige olie filters kopen zonder de filter waarde te controleren of de specificaties daarvan , dus een goedkoop grof filter wat lang mee kan en je vuil en slijtage blijft rondgaan.... jammer dat het maar een half verhaal was, het had dus nog langer moeten zijn!
Ja, 2 merken die hier nauwelijks verkrijgbaar zijn, de eerste best leuk maar......
Bij een matig filter merk zal een olie eerder vervuilen en vol rondpompen dan een iets beter merk filter wat zijn werk beter doet, een filter moet olie vrij van grote delen houden die slijtage veroorzaken en dat miste ik in beide verhalen....
Verder ontbreekt ook nog het Action verhaal!
Ja, mijn favoriete winkel verkoopt 5W30 die ruim aan de eisen van Audi voor de A2 voldoet als je het erin pleurde..... maar..... hoe komt het er volgende jaar uit, benaderde deze olie dan nog de specificaties omdat ik een sterk vermoeden heb dat deze merkloze dump handel eigenlijk zeer goed gereinigde kringloop olie is en daar nieuwe dopes bij voor de waarden te halen.
Maar hoe is na meerdere keren filteren en reinigen deze merkloze wat smering en vooral droogloop betreft, ik zie niet de rapporten van Eurol of Kroon Oil op hun website hebben helaas....
Wel ben ik het volledig eens met het Bio Diesel verhaal, daar is elk jaar verversen en geen Long Life 2 of meerdere jaren erin laten noodzaak, maar wie tankt dit behalve mijn bootje....
Pure Biodiesel kun je voordelig bij een voor mijn bekend adresje in Den Helder halen maar verder tank ik voor benzine de E10 of Bleu One van Makro...
Maar zolang er nog mensen zijn die online voordelige olie filters kopen zonder de filter waarde te controleren of de specificaties daarvan , dus een goedkoop grof filter wat lang mee kan en je vuil en slijtage blijft rondgaan.... jammer dat het maar een half verhaal was, het had dus nog langer moeten zijn!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6369
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
En zo heeft Castrol de FST samenstelling voor de High Performance olie (oa 10W60) nu ook doorgevoerd op alle andere viscositeiten. De ontwikkelingen gaan hard, maar het zal nooit volledig aantoonbaar zijn wat het effect is op langere termijn. Zie de ellende met de olie slurpende TFSI motoren. Staat geheel los van de olie, volledig te wijten aan de compromissen die zijn gemaakt in de materiaalkeuze / samenstelling om de wrijving tot het minimum te reduceren teneinde de alsmaar hogere emissie eisen te behalen.
Toch blijf ik Castrol Edge gebruiken, omdat het goed is. Om in de logica van @eekhoorntje te blijven: je wisselt een goed biertje toch ook niet in voor een goedkope variant (uit blik)?
Tijd geleden las ik een verhaal over een Mercedes eigenaar die nog nooit de olie had ververst terwijl het blok al meer dan 300.000km had gelopen. Geen storing gehad. Een oud-collega bleek zijn leaseauto na 4 jaar en 180.000km nog nooit (!) naar de garage voor een beurt te hebben gebracht. Los van het feit dat er bij de leasema een lampje (...) had moeten gaan branden terwijl mijn collega stelselmatig de serviceindicator negeerde, bleek de motor na inspectie in prima conditie. Mijn collega had geen enkele affectie met auto's en had kennelijk een bijpassende auto uitgekozen. Hij vulde enkel olie bij, want om dat lampje kon hij echt niet heen. Tijdens de lunch komt dat verhaal nog wel eens over tafel.
Een oude test uitgevoerd op de HAN leerde dat een goed oliefilter niet duur hoeft te zijn. Tegenwoordig koop je een filter van Bosch of MANN al voor €6,50. No brainer.
Toch blijf ik Castrol Edge gebruiken, omdat het goed is. Om in de logica van @eekhoorntje te blijven: je wisselt een goed biertje toch ook niet in voor een goedkope variant (uit blik)?
Tijd geleden las ik een verhaal over een Mercedes eigenaar die nog nooit de olie had ververst terwijl het blok al meer dan 300.000km had gelopen. Geen storing gehad. Een oud-collega bleek zijn leaseauto na 4 jaar en 180.000km nog nooit (!) naar de garage voor een beurt te hebben gebracht. Los van het feit dat er bij de leasema een lampje (...) had moeten gaan branden terwijl mijn collega stelselmatig de serviceindicator negeerde, bleek de motor na inspectie in prima conditie. Mijn collega had geen enkele affectie met auto's en had kennelijk een bijpassende auto uitgekozen. Hij vulde enkel olie bij, want om dat lampje kon hij echt niet heen. Tijdens de lunch komt dat verhaal nog wel eens over tafel.

Een oude test uitgevoerd op de HAN leerde dat een goed oliefilter niet duur hoeft te zijn. Tegenwoordig koop je een filter van Bosch of MANN al voor €6,50. No brainer.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- eekhoorntje
- Berichten: 3344
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Belgie
- Motortype: A2 met motorombouw
Gereserveerd; Blikje bier (1liter) Uit Rusland voor Hans Jan.
Wel heb ik mijn twijfels over een Bólk Filter van Miss Auto...voor maar €2,70, made in Tunis....
De Castrol , ik heb een 20 liter vaatje uit Luxemburg gehaald, goedkoper dan welke Online leverancier dan ook.... maar geen 5W30 maar 5W40 dus zowel warm als koud iets langer rustig warm draaien, want zowel warm als koude motor is deze te dik dus minder bijvullen!
Dit advies werkt tot nu toe goed maar wel op eigen risico...
Maar Hans Jan heeft gelijk, een merk filter voor maar €6,- , dan moet je geen dubieuze Bólk kopen....
Wel heb ik mijn twijfels over een Bólk Filter van Miss Auto...voor maar €2,70, made in Tunis....
De Castrol , ik heb een 20 liter vaatje uit Luxemburg gehaald, goedkoper dan welke Online leverancier dan ook.... maar geen 5W30 maar 5W40 dus zowel warm als koud iets langer rustig warm draaien, want zowel warm als koude motor is deze te dik dus minder bijvullen!
Dit advies werkt tot nu toe goed maar wel op eigen risico...
Maar Hans Jan heeft gelijk, een merk filter voor maar €6,- , dan moet je geen dubieuze Bólk kopen....
- Bijlagen
-
- biertje.jpg (806.43 KiB) 4068 keer bekeken
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- eekhoorntje
- Berichten: 3344
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Belgie
- Motortype: A2 met motorombouw
Beste Rolf,
Mijn kleinkinderen vragen zich af.... betaalde je elke maand Accu huur of een groot bedrag in 1x.
De Toyota en Honda Hybride zijn meestal na 8 jaren op en dan mag je €4000,- betalen.
Voor die omgerekend €500,- per jaar kan ik in een BBYtje ook benzine voor kopen en zo 5.000 Km gratis rijden zonder te laden...
Ik zal de LPG3 berekening maar overslaan want die moet volgende maand nog ingebouwd worden....
Daar kun je voor die €500,- per jaar Accu afschrijving zelfs 10.000 km gratis voor rijden!
Verder ontdekte ik dat de GEMEENtelijke laadpaal maar liefst 32 cent Kwh koste.
Thuis de panelen op dak niet meegerekend maar 20 cent en bij een grootverbruiker als fabrieken of TU Delft is de inkoop maar 7,8 cent Kwh op dit moment... dus hoeveel betaal jij voor je stroom en Accu huur?
Na mijn mislukte maar wel RDW gekeurde DHZ project weet ik dat met een 30 tot 50 Km kleine accu deze zeer betaalbaar is maar je komt nergens... en na 2 jaren er nog maar tussen 22 en 40 km over is.....
Met meer Accu 's , gratis geleend bij Heftruck firma kwam ik wel verder maar.... daar heb ik extra accu nodig om de accu te vervoeren en ik houd dan erg weinig laadvermogen over...met 2 personen was ik al overbeladen dus snel terug gebracht.
Dus mijn vragen;
1 Huur accu of koop en wat is dan de levensduur en garantie hierop?
2 Stroomprijs waar je dagelijks kunt laden?
Ja, voor meer Km uit een lading verlies je laadvermogen en wegens hogere gewicht zal hij dan meer stroom verbruiken... daarom blijft mijn waardeloze en extra lichte ooit 1.2 Tdi nu voor boodschappen in de buurt.. en verder kom ik er niet mee!
Mijn kleinkinderen vragen zich af.... betaalde je elke maand Accu huur of een groot bedrag in 1x.
De Toyota en Honda Hybride zijn meestal na 8 jaren op en dan mag je €4000,- betalen.
Voor die omgerekend €500,- per jaar kan ik in een BBYtje ook benzine voor kopen en zo 5.000 Km gratis rijden zonder te laden...
Ik zal de LPG3 berekening maar overslaan want die moet volgende maand nog ingebouwd worden....
Daar kun je voor die €500,- per jaar Accu afschrijving zelfs 10.000 km gratis voor rijden!
Verder ontdekte ik dat de GEMEENtelijke laadpaal maar liefst 32 cent Kwh koste.
Thuis de panelen op dak niet meegerekend maar 20 cent en bij een grootverbruiker als fabrieken of TU Delft is de inkoop maar 7,8 cent Kwh op dit moment... dus hoeveel betaal jij voor je stroom en Accu huur?
Na mijn mislukte maar wel RDW gekeurde DHZ project weet ik dat met een 30 tot 50 Km kleine accu deze zeer betaalbaar is maar je komt nergens... en na 2 jaren er nog maar tussen 22 en 40 km over is.....
Met meer Accu 's , gratis geleend bij Heftruck firma kwam ik wel verder maar.... daar heb ik extra accu nodig om de accu te vervoeren en ik houd dan erg weinig laadvermogen over...met 2 personen was ik al overbeladen dus snel terug gebracht.
Dus mijn vragen;
1 Huur accu of koop en wat is dan de levensduur en garantie hierop?
2 Stroomprijs waar je dagelijks kunt laden?
Ja, voor meer Km uit een lading verlies je laadvermogen en wegens hogere gewicht zal hij dan meer stroom verbruiken... daarom blijft mijn waardeloze en extra lichte ooit 1.2 Tdi nu voor boodschappen in de buurt.. en verder kom ik er niet mee!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- rolf
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
- Locatie: Noorwegen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Denk dat je niet de juiste accu's gebruikt.......heftruck accu's zijn meestal tractie accu's, heel erg zwaar en de capaciteit per kilo is belabberd.
Voor een heftruck prima, die heeft dat gewicht juist nodig, in een auto totaal onbruikbaar, maar daar ben je inmiddels ook achter.
Denk dat deze jongen je wel beter op weg kan helpen om een A2 te electrificeren.
https://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/1 ... s-verkopen
De Leaf 2e generatie heeft prima accu's die nauwelijks degraderen, we zitten nu op bijna 70k en hebben nog steeds de volledige capaciteit.
1e generatie degradeerde bij hoge temperaturen en tegelijk laden, de 2e generatie hebben een andere chemische samenstelling die daar wel bestand tegen was.
Tesla heeft ook prima rapport cijfers, tussen de 6 en 9% na 100k km's als ik mij niet vergis.
Maar goed, we wijken af, het ging hier over olie geloof ik.....
Voor een heftruck prima, die heeft dat gewicht juist nodig, in een auto totaal onbruikbaar, maar daar ben je inmiddels ook achter.
Denk dat deze jongen je wel beter op weg kan helpen om een A2 te electrificeren.
https://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/1 ... s-verkopen
De Leaf 2e generatie heeft prima accu's die nauwelijks degraderen, we zitten nu op bijna 70k en hebben nog steeds de volledige capaciteit.
1e generatie degradeerde bij hoge temperaturen en tegelijk laden, de 2e generatie hebben een andere chemische samenstelling die daar wel bestand tegen was.
Tesla heeft ook prima rapport cijfers, tussen de 6 en 9% na 100k km's als ik mij niet vergis.
Maar goed, we wijken af, het ging hier over olie geloof ik.....

- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Denk dit dit vooral met de bouw van de motoren in combinatie met de gebruiksomstandighedenHansJan schreef: ↑24 aug 2018, 22:56Tijd geleden las ik een verhaal over een Mercedes eigenaar die nog nooit de olie had ververst terwijl het blok al meer dan 300.000km had gelopen. Geen storing gehad. Een oud-collega bleek zijn leaseauto na 4 jaar en 180.000km nog nooit (!) naar de garage voor een beurt te hebben gebracht. Los van het feit dat er bij de leasema een lampje (...) had moeten gaan branden terwijl mijn collega stelselmatig de serviceindicator negeerde, bleek de motor na inspectie in prima conditie. Mijn collega had geen enkele affectie met auto's en had kennelijk een bijpassende auto uitgekozen. Hij vulde enkel olie bij, want om dat lampje kon hij echt niet heen. Tijdens de lunch komt dat verhaal nog wel eens over tafel.![]()
te maken heeft. Laag belaste motoren zonder turbo hebben natuurlijk minder te lijden, een bestuurder met een beheerste rechtervoet doet de rest.
Hier nog een artikel uit 1989, waarin een ex-directeur van Castrol zijn verhaal doet: https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... -overbodig