Tips rondom aankoop gevraagd!

Advies, tips en vragen over de aanschaf van een A2.
karolography
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 aug 2018, 23:43 1 x

Peter_Audi_A2 schreef:
27 aug 2018, 23:35
Ik denk wel dat de gele Color Storm uit de startpost ook zou zijn tegengevallen,
als ik de diverse detailfoto's van de schakelaars bekijk.
Het blijven auto's van minimaal 12 jaar oud, en de softlack op de schakelaars is erg kwetsbaar.

De modellen uit de eerste bouwjaren hadden deze softlack nog niet en zien er strakker uit.
Het verschilt heel erg per auto ja. Ook maar net hoe je ermee omgaat.

De auto uit de eerste post hebben we ook bekeken en die vonden we wel netter eruit zien. Vooral als je bedenkt dat die er stoffig bij staat (totaal niet is schoongemaakt), terwijl die bij Jan zwaar opgepoetst is.

Dus we doen nog nader onderzoek naar de auto waarover ik begon, die in Brabant.

We willen weten hoe het komt dat de kilometerstand onlogisch is (zijn we mee bezig), hoeveel het kost het panoramadak te herstellen (ook mee bezig) en wat er verder nog mis mee is (gaan vragen bij de A2 dokter of we die kunnen komen storen voor een kritische blik).
:heart: Audi A2 1.4 benzine 2003 75pk colour.storm imolagelb
:heart: BMW i4 eDrive40 2023 340pk M-Sport Sunset Orange
:heart: Mercedes-Benz EQS 2025 AMG Vintage Blue (besteld)
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

28 aug 2018, 11:02 0 x

Dit is ook de reden voor mijn Trekhaak, kan ik een schade wrak voor weinig opkopen en juist de eerste met zwarte nagel bestendige plastic zonder Soft zooi is dan erg populair.
De stickers die ze soms plakken hebben ook maar beperkte levensduur.

Ook nog enkele andere Audi met dezelfde Airco knoppen geplunderd op diverse sloperijen en dat past ook.

Maar voor de softlak, ik heb er nu 12 met blanke matte lak behandeld dus geen Softie meer maar 2K lak en dat mat valt best mee.
Zowel met als zonder sticker is die relatief goedkope spuitbus en even eruit halen van deze delen voldoende, ook de lichtschakelaars diverse gedaan maar die zijn op Ali Express ook te koop van plastic... en dat kost ook weinig...

De raam knoppen hetzelfde maar dat is te vervangen, net als achteraf ik MIST ze lampen monteren, en de OSS, ik zoek naar alle zwakke punten en dat is hele klus.
Vele doen defecte daken gewoon dicht en lekvrij is voldoende...
Zodra ik alle zwakke punten het opgelost is er nu al een flinke rij wachtende voor je maar dan moet het wel meer dan 40 jaren goed blijven.
Ik heb bij andere gekeken hoe zij het doen en dan vind je ook de oplossingen!

Dus kijk eens waar de schade zit, knopjes is goed te doen, deur panelen zijn soms met juiste lak te spuiten.
Mijn midden console vlak achter pookje is dus ook nu minder Beige en komen zwarte plastic puntjes door maar dat demonteren is meer werk dan ontvetten, opschuren en spuiten...
Een voordelige rommelaar netjes maken is naast leuk speurwerk ook leerzaam en je verdient dan €50,- p/u terug die Jan Eenink als vakman normaal moet declareren!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
jaapje
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

28 aug 2018, 11:24 2 x

Je kan ook bij @JJR gaan kijken, dan hoef je niks meer op te knappen. Het motorlampje is volgende week wel weer uit denk ik.
karolography
Audi A2 clublid

28 aug 2018, 11:28 1 x

jaapje schreef:
28 aug 2018, 11:24
Je kan ook bij @JJR gaan kijken, dan hoef je niks meer op te knappen. Het motorlampje is volgende week wel weer uit denk ik.
We zijn hier in huis eigenlijk een beetje bang geworden voor de 1.6 FSI vanwege alle verhalen (waaronder die van @JJR zelf)... Ook Jan Eenink was er van de week nogal negatief over. Ikzelf vind de 1.6 wel fijner rijden, maar heb liever minder gedoe.

Hoe zijn de ervaringen van anderen met de 1.6 FSI?
:heart: Audi A2 1.4 benzine 2003 75pk colour.storm imolagelb
:heart: BMW i4 eDrive40 2023 340pk M-Sport Sunset Orange
:heart: Mercedes-Benz EQS 2025 AMG Vintage Blue (besteld)
bjmeengs
Audi A2 clublid

28 aug 2018, 11:52 1 x

Ik denk dat elk type A2 zo zijn specifieke dingen heeft.
1.6 wordt veel over gezegd, maar er zijn ook veel gelukkige rijders onder.
Een verkoper die negatief praat klinkt in mijn ogen vreemd, maar misschien bedoel je de specifieke aandachtspunten van een 1.6 die Jan uitgesproken heeft.
Uiteindelijk wil Jan Eenink toch ook zijn A2 1.6 -en willen verkopen, maar raad hem misschien af in een 1 op 1 gesprek.
HansJan
Moderator

28 aug 2018, 11:56 1 x

Bij de 1.6 FSI zijn de injectoren gevoelig(er) voor defecten. Ultrasoon reinigen is mogelijk, maar het resultaat na lange termijn is altijd onzeker. De injector kost plm €140, maar de uit- en inbouw is een tijdrovende klus. En dat drijft de kosten weer aardig op.

Vandaar dat de opmerking werd gemaakt om voor de rode CS S-Line op Marktplaats €2.000 te reserveren voor kosten. Dat lijkt me wat hoog, misschien kan @Spinazie dat nog onderbouwen?

Verder ken ik redelijk wat 1.6 FSI rijders en die zijn weer heel enthousiast. En zo is er altijd wel een risio, nieuwe auto's komen ook niet altijd zonder gebreken ...
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
JJR
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

28 aug 2018, 12:08 1 x

De FSI rijdt geweldig als hij het soepel doet. Ik had ook wel een projectje gekocht toentertijd voor weinig geld dus mag eigenlijk niet klagen.

Ik loop denk ik nu tegen de injectoren aan en ben inderdaad de opties aan het bekijken hoe dat te doen.

Ik geef je zeker geen negatief koop advies voor een FSI. Ze zijn echt lekker rap en kunnen ( als warm) heerlijk cruisen zonder al te veel geluid. Echter moet het onderhoud kloppen en als je hem gaat testen, rijdt de FSI goed warm en zet de auto dan een paar keer uit en aan om te kijken of de brandstof druk bij stationair warm draaien goed is. Als hij bij warm starten stationair slecht loopt kan het je brandstof aanvoer zijn ( hoge druk pomp, lage druk regelaar of opvoerpomp) of de injectoren die vervuild zijn/dienst weigeren.
Spinazie
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

28 aug 2018, 12:50 1 x

HansJan schreef:
28 aug 2018, 11:56
Vandaar dat de opmerking werd gemaakt om voor de rode CS S-Line op Marktplaats €2.000 te reserveren voor kosten. Dat lijkt me wat hoog, misschien kan @Spinazie dat nog onderbouwen?
Injectoren zijn (heb ik begrepen) ergens rond de 250 euro per stuk (en je hebt er 4 nodig), als dat minder is is dat natuurlijk mooi meegenomen. Maar het is wel een tijdrovende klus, en dus is arbeidsloon ook een groot gedeelte van de rekening.

Bij de genoemde CS op marktplaats heeft iemand een A2 met een defect weg gedaan. Dat betekent dat er waarschijnlijk een reparatie aankomt die duurder is dan men de auto waard vond (en dit is notabene een zeer rijk uitgeruste A2). Ga er dus maar vanuit dat het motorlampje op iets kostbaars wijst, en dan zit er waarschijnlijk ook nog wel het een en ander aan te komen (banden, remmen, hoge drukpomp, distributieriem, regulier onderhoud). Dan zit je zo aan de 2000 euro zo niet meer.
jaapje
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

28 aug 2018, 13:39 2 x

@Spinazie heeft het niet helemaal goed met de prijs van de injectors maar onder het sleutelen kan er wel weer wat anders bij komen. In ons geval was dat het deellastkleppenblokje wat in het inlaat kanaal zit.( asje getordeerd en plastic hefboompje afgebroken ) . Dus dat het veel geld ineens kan kosten klopt wel maar dan kan je ook weer heel wat km maken en dat doe je met plezier met een FSI motor!

8F4C1F68-0679-4FF8-AB77-81C5BD08EF7B.jpeg
8F4C1F68-0679-4FF8-AB77-81C5BD08EF7B.jpeg (1.84 MiB) 3898 keer bekeken
HansJan
Moderator

28 aug 2018, 13:48 2 x

jaapje schreef:
28 aug 2018, 13:39
In ons geval was dat het deellastkleppenblokje wat in het inlaat kanaal zit.( asje getordeerd en plastic hefboompje afgebroken ).
Volgens mij was dit bij @RobinRotterdam ook gebeurd en kreeg daar een flinke rekening voor gepresenteerd.

(foto van @jaapje gedraaid ;) )
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Plaats reactie