Rijdend heeft de A2 nergens last van. Ooit wel een keer uitgevallen en dan een accu lampje laten zien maar dat was ten tijde van te weinig benzine aanvoer.
Nu even niet met de auto te hebben gereden ( 3 dagen) startte hij direct en ik reed weg en deed mijn lichten aan. Toen ik bij het eerste stoplicht kwam begon stationair het motorlampje te knipperen ( met injectorcleaner en RON 98 in de tank) en ik las hem uit: P0300 ( meerdere cilinders misfires), P0301,302 enz. Misfires op cilinder 1,3,4. Ik heb afgelopen week tot net nog met het idee rond gelopen dat het de injectors wel eens konden zijn maar nu 50 km verder met injectorcleaner in een sterke dosering geen effect bemerkt.
Lampje dus gereset en doorgereden, tijdens het rijden nergens meer last van gehad. Op bestemming aangekomen zette ik de lampen af en ik bemerkte dat hij stationair beter begon te draaien. Ik zette de lampen weer aan en hij viel zowaar bijna uit omdat hij in toeren dipte maar zich gelukkig nog herstelde..
Nu denk ik dus dat de stationaire accuspanning te laag is en dat de dynamo genoeg energie levert bij net wat meer toeren dan stationair om dat te ondervangen. Na weer terug te zijn gereden had de auto namelijk bijna nergens last meer van behalve dat hij nog een beetje met de toeren reageerde als ik de lamp aan of uit deed.
Vraag, Wat zijn acceptabele voltages van de accu als ik hem ga meten? In welke stand moet de multimeter dan zodat ik hem niet gelijk doorbrand? Welke accu moet ik hebben ( merk type) cq waar hebben jullie de beste ervaring mee?
Dit alles omdat ik er achter kwam dat de originele!! accu van 16 jaar oud nog in de het achteronder ligt

Ben benieuwd of dit wel eens de symptomen kan verklaren. Het is vooral raar dat in een keer 2 of 3 cilinder tegelijkertijd deze klachten geven en er niet 1 cilinder moeilijk doet ( wat op injector zou wijzen) er zitten namelijk goed werkende bobines op en nieuwe goede bougies.
Uw gedachten heren ( en dames)?