Nieuwe radio - versterker - speakers - sub?

Audio - Video - Navigatie
karolography
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

05 sep 2018, 15:41 0 x

Hallo! Voor mijn nieuwe beestje ben ik mij (al een tijdje) aan het oriënteren voor een radio en betere speakers dan de standaard dingen. In eerste instantie wilde ik per sé een 2-din radio met CarPlay, maar inmiddels haak ik een beetje af vanwege de flinke operatie die hiervoor nodig is.

Ik overweeg nu een standaard Audi A2 radio (die series waarbij de cd-wisselaar aangesloten kan worden, zodat ik mijn iPhone via een kabel of BT kan aansluiten) of een 1-din radio van een ander merk (Pioneer waarschijnlijk).

Echter, ik lees verschillende verhalen over de aansluitingen op de standaard Audi Concert radio's. Ik heb alles losgehaald om eens te kijken wat de huidige situatie is. Ik heb er niet heel veel verstand van, maar dit is wat ik ervan kan maken:

- er zit (zat inmiddels) een radio in;
- onder de bijrijdersstoel zit een versterker (520w);
- er zijn voor 4 speakers (2 linkerdeur, 2 rechterdeur);
- achterin zitten geen speakers (hoef ik ook niet);
- de sub is voor de verkoop weggehaald, de kabels zijn er nog wel en
- er was in het verleden een cd-wisselaar achter in de bak aanwezig.

Nu mijn vragen: kan ik hier een Audi radio op aansluiten zonder alles weg te hoeven doen of te hoeven vervangen? Zijn dit standaard speakers die in de Audi A2 zitten of zijn het wellicht al betere? Is die versterker nog wat, of zou ik die moeten vervangen of helemaal weg doen? Ik wil wel een sub achterin overigens.

Enkele foto's om de huidige situatie duidelijker te maken voeg ik toe. :D
Bijlagen
IMG_6655.JPG
IMG_6655.JPG (1.57 MiB) 4919 keer bekeken
IMG_6654.JPG
IMG_6654.JPG (4.09 MiB) 4919 keer bekeken
IMG_6652.JPG
IMG_6652.JPG (1.89 MiB) 4919 keer bekeken
IMG_6648.JPG
IMG_6648.JPG (1.97 MiB) 4919 keer bekeken
IMG_6646.JPG
IMG_6646.JPG (1.99 MiB) 4919 keer bekeken
:heart: Audi A2 1.4 benzine 2003 75pk colour.storm imolagelb
:heart: BMW i4 eDrive40 2023 340pk M-Sport Sunset Orange
:heart: Mercedes-Benz EQS 2025 AMG Vintage Blue (besteld)
wil
Motortype: Weet ik niet

05 sep 2018, 17:26 0 x

Ff een vraag tussendoor. Waar is de voeding van de versterker op aangesloten.
Ik wil ook een versterker gaan plaatsen of onder de bijreidersstoel of achterin dicht bij de accu.
Ik heb een audi concert 2 en heb daar een dension bt op aangesloten. Muziek streamen, tel opladen en handfree bellen.
Rein
Audi A2 clublid
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

05 sep 2018, 18:29 0 x

Je zou eventueel contact kunnen zoeken met Duncan @DED@2 die weet het een en ander van audio in de wagen ;)
DED@2
Audi A2 clublid
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

06 sep 2018, 00:24 3 x

Beste Karol,

Velen zijn je voor gegaan. Ik ben van mening dat alles mogelijk is. Zowel origineel als after market. Gezien jouw huidige situatie zal je de originele connectors moeten hebben om de originele radio te kunnen monteren. Daarnaast moet de 2e generatie radio’s, dus de concert en chorus II, aan canbus gehangen worden. Dit doe je ok de achterzijde van de tellerbak. Dat is namelijk jouw CAN gateway.

Ik heb diverse carkits en BT adapters ingebouwd waarvan de meesten zouden zeggen dat het niet kan of teveel werk is. Het kan veel werk zijn, maar daar is hobby en liefhebberij dan ook voor. Streamen, carkitfunctie, versterkers, luidsprekers, subwoofers, alles kan en wat mij betreft origineel en aftermarket door elkaar heen.

Ik heb nu een bose set samengesteld bose sub van A3 8V, versterker van A4 of A8 en luidsprekers van de A6 C5. Als je deze bij elkaar combineert met een originele radio klonkt het minstens zo goed als of zelfs beter dan de originele A2 set, voor een fractie van de huidige prijzen.
Denk aan 200€ voor materiaal.

Ik heb het nu 2x ingebouwd en ben overtuigd!

Jouw setup zal prima klinken, maar is ietwat omslachtig (geweest). De luidsprekers zijn prima, alleen in combinatie met een bose versterker niet ideaal. Bose versterker vraagt om bose luidsprekers ivm de lage impedantie van beiden. Bose haalt uit een lagere werkspanning een hoger vermogen.

Dus uiteindelijk komt het neer op wat je graag wilt. Dat bepaalt wat en hoeveel werk je moet uitvoeren om dat te bereiken.

Succes met je keuze, en dat is er zeker! Je kan bij mij de budget bose proberen (is mijn eigen auto). Heb je iig een idee 😉.
karolography
Audi A2 clublid

07 sep 2018, 22:12 0 x

wil schreef:
05 sep 2018, 17:26
Ff een vraag tussendoor. Waar is de voeding van de versterker op aangesloten.
Direct op de accu en ook op de radio, zodat ie aan gaat zodra de radio aan gaat.
karolography
Audi A2 clublid

07 sep 2018, 22:19 0 x

Thanks @DED@2 voor je uitgebreide reactie! Je reactie gaf (geeft) mij ook wel een fijn en vertrouwd gevoel, soms lijkt het hier alsof alleen standaard het goede is. Maar ik wil ook wel wat dingen proberen die anders zijn.

Ik ben nu druk bezig alles verder te onderzoeken. Wat is dit kabeltje, wat is dat kabeltje. Inmiddels al heel veel ontdekt. Zo weet ik al precies welk kleurtje kabel wat doet en waar ze allemaal naartoe lopen.

M’n tweeters zijn stuk, dus als ik wat dingen wil hergebruiken, blijven de speakers voor en de versterker. Vind het ergens wel leuk ook zo’n versterker uit 2002 er nog in te houden. Zeker omdat ie het nog goed doet. ^^

Mocht ik nog concrete dingen willen weten weet ik je te vinden. :cool:
DED@2
Audi A2 clublid

07 sep 2018, 22:40 0 x

Hi,

Hoe weet je dat de tweeters kapot zijn? Als ze daadwerkelijk kapot zijn, kun je je afvragen wat hiervan de oorzaak is. Wanneer dit door een defecte scheidingsfilter is gekomen of door de versterker, is wel interessant om te weten.

Goed dat je lekker op weg bent met uitpluizen👍. En idd, als je wat wilt weten, dan hoor ik het wel. Dan denk ik ff met je mee.
karolography
Audi A2 clublid

07 sep 2018, 22:54 0 x

Ze deden het niet, heb toe de deur uit elkaar gehaald en heb alle kabels en zo nagekeken, alles leek in orde. Toen heb ik nieuwe tweeters gekocht en aangesloten (op de huidige hardware) en die deden het wel. Had ze alleen gekocht om te testen, dus ze zijn inmiddels weer weg.

Niet over nagedacht inderdaad, slim van je. Ik dacht na vijftien jaar is het misschien niet zo gek dat ze kapot zijn, maar dat is wat simpel gedacht. Heb je een idee hoe ik dat zou kunnen achterhalen waarom ze kapot zijn gegaan?
DED@2
Audi A2 clublid

07 sep 2018, 23:06 0 x

Mja, luidsprekers hebben een variabele weerstand —> impedantie. Deze kan je meten door een multimeter op de + en - te houden en de meter inte stellen op 20 OHM stond of zo. Als het goed is meer je omstreeks de 4 OHM. 9/10 keer gaan ze stuk als ze (te) lage frequenties voor de kiezen krijgen. Vandaar de verdenking van het filter. Heb je deze kunnen lokaliseren in de deur, want daar verwacht ik hem? Zo niet dan zou je 2paar kabels van de a-stijl naar de deur moeten zien gaan. Zie je geen filter, dan is dat waarschijnlijk de reden dat ze kapot zijn gegaan.
karolography
Audi A2 clublid

07 sep 2018, 23:13 0 x

Aha! Zo’n meter kopen kan dus, met de juiste test, meer zekerheid geven? Dan is dat het overwegen waard! Misschien zijn er ook dingen niet goed ingesteld op de versterker waardoor ze kapot zijn gegaan. Of kan dat niet? Volgens mij kan ik daar ook frequenties instellen namelijk.

Ja, ik denk dat ik die dingetjes heb gezien. De audiokabels gingen kleine kastjes in (zowel de gewone speaker als de tweeter) en van daaruit naar de tweeter (en speaker). Of is dat niet het filter wat jij bedoelt?
Plaats reactie