Lekkende FSD's?
Vandaag heeft mn dochter de rubbers van de stabilisator laten vervangen. Van de garage kreeg ze te horen dat de schokdempers lekken. Dat zijn Koni FSD's die er < 80.000 km op hebben zitten. Kan dat überhaupt? Zijn er meer ervaringen mee?
- eekhoorntje
- Berichten: 3344
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Belgie
- Motortype: A2 met motorombouw
Hoeveel jaren?
Een Koni die in 1 jaar 110.000 km reed als mijn dochter heeft gewoon garantie...
Maar ik maak zelf nu maar 10.000 km per jaar en 8 jaren... dan niet meer.
Dus niet alleen KM stand maar ook hoeveel jaren/maanden oud ze zijn!
Een Koni die in 1 jaar 110.000 km reed als mijn dochter heeft gewoon garantie...
Maar ik maak zelf nu maar 10.000 km per jaar en 8 jaren... dan niet meer.
Dus niet alleen KM stand maar ook hoeveel jaren/maanden oud ze zijn!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Ze zitten er 3 jaar onder denk ikeekhoorntje schreef: ↑21 sep 2018, 16:17Hoeveel jaren?
Een Koni die in 1 jaar 110.000 km reed als mijn dochter heeft gewoon garantie...
Maar ik maak zelf nu maar 10.000 km per jaar en 8 jaren... dan niet meer.
Dus niet alleen KM stand maar ook hoeveel jaren/maanden oud ze zijn!
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6369
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Hi Karel, dat is vervelend en zou niet mogen optreden met deze afgelegde kilometers.
Ik zou dit melden bij de verkopende partij. Er zijn eerder lekkende dempers gemeld en ik meen dat Koni deze toen uit coulance had vervangen (oude moesten wel retour). De mijne zijn vóór inmiddels ook onder coulance vervangen nadat bleek dat deze overmatige roestvorming kregen.
Geen beste beurt voor Koni, hoop dat je ook aanspraak kunt maken op coulance!
Ik zou dit melden bij de verkopende partij. Er zijn eerder lekkende dempers gemeld en ik meen dat Koni deze toen uit coulance had vervangen (oude moesten wel retour). De mijne zijn vóór inmiddels ook onder coulance vervangen nadat bleek dat deze overmatige roestvorming kregen.
Geen beste beurt voor Koni, hoop dat je ook aanspraak kunt maken op coulance!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Zelf hebben wij bij circa 225.000 de KONI FSD's eronder in combi -25 mm Mad veren.
Tot heden bij km stand 350.000 geen problemen.
De dempers die eronder zaten waren vanaf fabriek van Audi (Monroe) en die was er 1 van wel lek bij die km stand van 225.000km...
Wel is een jaar geleden of zo de MAD verlagings achter veer onder garantie voorzien van nieuw achter setje veren van MAD ,waarvan 1 ervan gebroken was. Bij die MAD verlagings veren hadden wij levenslange garantie dus dat was mazzel....
Bij degene die de KONI fsd's geleverd heeft gewoon reclameren...
of eens proberen bij KONI nederland die schriftelijk van je klacht probleem ,dat je verwacht van een merk als KONI type FSD's dus geen standaard dempertje zijn toendertijd en minder 80.000 km ermee gereden is je niet verwacht er 1 ervan lek is....
succes met afwikkeling van claim
Tot heden bij km stand 350.000 geen problemen.
De dempers die eronder zaten waren vanaf fabriek van Audi (Monroe) en die was er 1 van wel lek bij die km stand van 225.000km...
Wel is een jaar geleden of zo de MAD verlagings achter veer onder garantie voorzien van nieuw achter setje veren van MAD ,waarvan 1 ervan gebroken was. Bij die MAD verlagings veren hadden wij levenslange garantie dus dat was mazzel....
Bij degene die de KONI fsd's geleverd heeft gewoon reclameren...
of eens proberen bij KONI nederland die schriftelijk van je klacht probleem ,dat je verwacht van een merk als KONI type FSD's dus geen standaard dempertje zijn toendertijd en minder 80.000 km ermee gereden is je niet verwacht er 1 ervan lek is....
succes met afwikkeling van claim
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
523.200.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- DED@2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
- Locatie: Zoetermeer
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Mijn ervaring met koni fsd en koni is dat je bij de fabrikant terug verwezen wordt naar de tussen persoon ( leverende partij). Zij doen geen directe zaken met particulieren, iig niet in mijn geval. Bij mij had de opsluitring van de demper losgelaten waardoor de demper (te) los in het demperhuis kwam te bewegen. Gevolg lekkage en klapperend onderstel.
Na veel vijfen en zessen ( foto’s en filmpjes naar de leverende partij) heeft hij op eigen kosten een nieuwe demper geleverd en zelf gereclameerd bij koni. Super service natuurlijk, maar kun je nagaan wat een Leidenaren het voor een particulier is. Dus gewoon naar de leverende partij gaan en probleem voorleggen. Zoals @eekhoorntje al aangaf gaat het ook met name om de gebruiksduur en niet zozeer om de gereden kms. Met drie betwijfel ik het, maar niet geschoten is altijd mis. Mijn probleem ontstond na half jaar en 20dkm.
Succes
Na veel vijfen en zessen ( foto’s en filmpjes naar de leverende partij) heeft hij op eigen kosten een nieuwe demper geleverd en zelf gereclameerd bij koni. Super service natuurlijk, maar kun je nagaan wat een Leidenaren het voor een particulier is. Dus gewoon naar de leverende partij gaan en probleem voorleggen. Zoals @eekhoorntje al aangaf gaat het ook met name om de gebruiksduur en niet zozeer om de gereden kms. Met drie betwijfel ik het, maar niet geschoten is altijd mis. Mijn probleem ontstond na half jaar en 20dkm.
Succes

- DED@2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
- Locatie: Zoetermeer
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Vandaag heb ik gereden in de A2 van @ArcSissy en hij heeft het nieuwe type (rode) fsd recent gemonteerd. In combinatie met zijn veren en velg/band combo, reed dat serieus goed. Firm maar niet hard!
Ik denk dat de nieuwe fsd idd een verbetering zijn op het eerste type
Levensduur moet zich natuurlijk nog bewijzen, maar
dat moet goed gaan.
Ik denk dat de nieuwe fsd idd een verbetering zijn op het eerste type

Levensduur moet zich natuurlijk nog bewijzen, maar

- eekhoorntje
- Berichten: 3344
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Belgie
- Motortype: A2 met motorombouw
Koni?
Ik vermoed dat elke fabriek wel eens een misser maakte.
Wel kun je na korte periode nog jarenlang klachten verwachten, want naast levensduur kan dit soort dingen ook wel eens paar jaren op voorraad liggen.
Bij de zwaardere voertuigen waren ze eerder terug dus ons lage gewicht is de oorzaak dat ze voor ons iets meer coulance in leeftijd geven.
Ik vermoed dat elke fabriek wel eens een misser maakte.
Wel kun je na korte periode nog jarenlang klachten verwachten, want naast levensduur kan dit soort dingen ook wel eens paar jaren op voorraad liggen.
Bij de zwaardere voertuigen waren ze eerder terug dus ons lage gewicht is de oorzaak dat ze voor ons iets meer coulance in leeftijd geven.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- koop9
- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
- Locatie: Zandvoort
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Het probleem van de lekkende FSD demper bij Karel was een los gedraaide grote moer die de zuigerstang opsluit in het schokbrekerhuis, nog niet eerder meegemaakt dat deze los liep.
Deze op de brug even `heel lomp` met een grote waterpomptang vast gezet.
De juiste sleutel hiervoor heeft alleen koni en dan moet de demper er af en de veer er af om er goed bij te komen. Dus het moest even anders.
Tevens rammelde de demper hierdoor, na vast draaien van de moer is ook dit verdwenen.
De gelekte olie was gelukkig niet heel veel, het deel dat nat was zat nog boven de veerschotel rond de moer en was nog niet naar beneden gelekt, ik gok maximaal een vingerhoedje aan olie er uit maar dat geeft al een grote vlek.
De werking zal er niet door beïnvloed worden.
Er word nu met de auto gereden en binnenkort gaan we even checken of de lekkage weg blijft en de moer nog vast zit.
Deze op de brug even `heel lomp` met een grote waterpomptang vast gezet.
De juiste sleutel hiervoor heeft alleen koni en dan moet de demper er af en de veer er af om er goed bij te komen. Dus het moest even anders.
Tevens rammelde de demper hierdoor, na vast draaien van de moer is ook dit verdwenen.
De gelekte olie was gelukkig niet heel veel, het deel dat nat was zat nog boven de veerschotel rond de moer en was nog niet naar beneden gelekt, ik gok maximaal een vingerhoedje aan olie er uit maar dat geeft al een grote vlek.
De werking zal er niet door beïnvloed worden.
Er word nu met de auto gereden en binnenkort gaan we even checken of de lekkage weg blijft en de moer nog vast zit.