Op de rand van waanzin

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

25 okt 2018, 22:59 0 x

De AUA, BBY en de laatste BBZ rijden alle 3 met stekkertje los.

Bevalt prima en ik had op alle 3 vaak storingen en het kan even duren als de klep bleef hangen, maar die gaat ging meestal na enige tijd wel dicht.

Scheelde mijn veel zoekwerk en zal elke volgende op zelfde manier uitschakelen.
EGR is leuk voor Milieu maar zonder presteren ze alle 3 beter volgens mijn gevoel.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
jaapje
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

25 okt 2018, 23:06 0 x

Een soort laatste kans morgen?
Peter_Maathuis
Moderator
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

26 okt 2018, 11:55 1 x

Als je EGR niet goed functioneert, kun je hem afkoppelen / "weg"-programmeren. Ik heb dat laatste laten doen.

De keurmeester ziet dat bij de APK omdat de EOBD dan meldt dat "readiness" niet is voltooid, maar dat is bij auto's van vóór 2006 geen probleem. Die worden niet met EOBD getest maar met uitlaatgasmeting. En als die goed is (zonder EGR krijg je meer en mogelijk teveel NOx), heb je geen afkeuring.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 okt 2018, 12:33 0 x

Peter_Maathuis schreef:
26 okt 2018, 11:55
Als je EGR niet goed functioneert, kun je hem afkoppelen / "weg"-programmeren. Ik heb dat laatste laten doen.

De keurmeester ziet dat bij de APK omdat de EOBD dan meldt dat "readiness" niet is voltooid, maar dat is bij auto's van vóór 2006 geen probleem. Die worden niet met EOBD getest maar met uitlaatgasmeting. En als die goed is (zonder EGR krijg je meer en mogelijk teveel NOx), heb je geen afkeuring.
Je praat hier over een diesel? Ik meende dat het EGR-vervuilingsprobleem vooral bij diesels speelde.
De benzine A2'tjes zouden er veel minder last van hebben.

TS heeft een benzine A2 (weliswaar met een vrij hoge kilometerstand).
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid

26 okt 2018, 14:14 1 x

Het valt niet mee zo dit allemaal te lezen...

vele Km ters zegt helemaal niks over de slechte of goede conditie van de motor mits deze goed onderhouden is.

Het lijkt mij het beste bij te houden wat er allemaal gedaan is en gecheckt en het liefst door 1 monteur met hulp collegae zo men weet wat gedaan is. En het liefst bekend is met VAG motoren of heel veel ervaring...

Nooit een onderdeel vervangen door gebruikt of waarvan die niet zeker van is deze 100 % werkt ,dit weer andere problemen gaat veroorzaken zeg maar. Ook montagefout kan zomaar weer iets anders genereren.

Maar dit is allemaal gissen zo op afstand ik nu probeer te vertellen ...

Je gasklep zou zomaar printje elektronica de stappenmotor aanstuurt zomaar haperen dus niet vloeiend terugkomt of open gaat en je hebt al een emissie probleem .... (toch niet helemaal natgespoten met reinigers aan de kant asje van de zwarte afdekplaat zit of ondergedompeld je het printje door reinigers inwendig gaat oxideren ? als je spuit spuit dan met zwarte kap en asje verticaal omhoog door inlaat kanaal..

Voor mij gevoel zit er een ergens een klein lek die bij rijdende wagen (trillingen bij belasting wel aanwezig is ) de connector van een sensor heel kort onderbreekt of een verkeerde of haperende bedrading (geoxideerd) er verkeerde waarden doorgegeven van de sensoren b.v. koelwater deze onjuist doorgeven aan de aan de ecu. Die op zijn beurt gaat corrigeren indien mogelijk is zelfs noodloop geeft.

Ook de lambda sensoren zelfs de stekker of bedrading geoxideerd ) kunnen hiervan oorzaak zijn er een onjuiste uitlaatgas verbranding gemeten wordt (de 2e sensor op de 2e kat ) bij bepaalde uitlaatgas temperatuur hierdoor dus ecu de motor zo arm gaat regelen bijvoorbeeld of zelfs een injector afknijpt.. Een haperende injector kan ook het probleem veroorzaken.

Maar verder wens ik je sterkte je wagen weer zonder verdere storingen met plezier kunt rond karren...geef het niet op je al veel geïnvesteerd hebt zou zo zonde zijn en zuur je na verkoop een ander na rde oorzaak gevonden te hebben ziet voorbij rijden..
Laatst gewijzigd door AudiFanSedert1971 op 26 okt 2018, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :blush: 522.300.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
eekhoorntje

26 okt 2018, 14:20 0 x

Als een monteur alleen maar een stekker monteerde door in te steken en deze niet met beetje blanke tectyl waterdicht maakte kan het verhaal hierboven een zoekplaatje opleveren.

Dan werkt het nu goed maar hoelang, Lambda of EGR, beide kunnen hierdoor problemen geven en ik heb na loshalen van de EGR stekkers deze wel even waterdicht gemaakt ter voorkomen van vreemde storingen en later uitgezet, dit kan zowel bij onze Benzine maar ook bij Diesels.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
JohanS
Motortype: Weet ik niet

26 okt 2018, 21:11 0 x

All, vandaag de a2 opgehaald en nu geen storing meer. Mijn 2 weken oude egr bleek met 1 oude pakking gemonteerd. De ander was weg. De nieuwe pakkingen, geleverd bij egr zijn dus nooit geplaatst geweest. Lekker snel egr wisselen...grrr.

Morgen terug naar de eerste garage voor een vriendelijk babbeltje.

Als slotrede. Dank ieder voor zijn input en hulp. Helaas is de haat liefde verhouding compleet uit balans gaat de auto waar we financieel helemaal op leeggelopen zijn nu de verkoop in. Het gevoel is gewoon weg.

Via hier zet ik hem alvast te koop met een eerlijk verhaal en ander ga ik hem inruilen. Zie auto's te koop aangeboden.

Gr. Johan
eekhoorntje

26 okt 2018, 21:28 1 x

Jammer, met niet een matige garage en eerder hier melden en duidelijk en/of beter adres vragen want naast de A2 Docter is er meestal op Zaterdag in Haarlem..... en er zijn nog meer goede die geen pakkingen vergeten of dingen half vast zetten niet doen.

Je loopt het risico dat koper een perfecte heeft voor lage prijs.
JohanS
Motortype: Weet ik niet

26 okt 2018, 21:51 0 x

Eens eekhoorntje. Gedane zaken nemen geen keer en is het een gevoels ding geworden.
rolf

27 okt 2018, 12:38 0 x

Jammer, nu er wel pakkingen zijn gemonteerd zou je probleem zo maar opgelost kunnen zijn.
Ga er eerst eens een week mee rijden, als je dan geen storingen meer krijgt is je probleem opgelost.
Je kunt niet de auto de schuld geven van geknoei van anderen, vergeet je pakkingen dan is het gevolg storingen.
Kan je als volgende auto een Toyota Auris Hybride aanbevelen, kun je de komende jaren probleemloos mee rondrijden.
Koop je weer een auto van 14-16 jaar oud dan verblijf je weer in garages met allerhande probleempjes.....
Zijn er nog maar even rustig afstand van nemen ipv je emotie de beslissingen laten nemen.

(Vergis je niet, ik heb onderhand ook een duur verleden met mijn A2, dus ik weet hoe je je voelt....)
Gesloten