Afgebroken krikpunt

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Poltergeist
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

28 okt 2018, 15:44 1 x

Hallo Allemaal,

Zojuist was ik bezig met mijn geliefde a2.
Toen ik deze aan het opkrikken was hoorde ik een hoop lawaai en zakte mijn auto weer naar beneden en was mijn side skirt kapot.
Bij nadere inspectie zag ik dat de kriksteun is afgebroken. :cry

Is dit nog te maken? Zo ja, Is er iemand omgeving Amsterdam die dit voor mij kan lassen.

Alvast bedankt voor het meedenken.
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

28 okt 2018, 15:55 0 x

Steun pijpje of alleen plastic?

Als je hem er half in duwde kan het pijpje buigen en niet meer passen.
Je moet het er altijd tot einde induwen of schaar krik van andere zoeken en die onder ronde krik plek op bodem zetten, helaas is mijn pot krik te hoog.

Op de sloop kun je het plastic vinden en met foto is beter te zien of er Aluminium gelast kan worden en waar afgebroken.

Normaal lassen lukt niet, Aluminium is alleen met speciale las methode te doen en vele schade bedrijven zullen een las opdracht daarom weigeren en doorsturen.
Dit punt laten zitten en schaar krik op sloop halen is dan het voordeligste.

Zelf kan ik wel Aluminium lassen maar de werkplaats is te klein voor A2 binnen te rijden tot nu toe.
Graag eerst een foto van de schade, en vooral hoe het pijpje nu is.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Poltergeist

28 okt 2018, 16:12 1 x

Ik had mijn sleepoog tot het einde in het gat van de kriksteun geduwd. Daarna met een hydraulische krik de boel opgekrikt.
uiteraard zo dicht mogelijk bij de auto. (bijna vergelijkbaar met de plaats van originele krik.) Ik denk dat het met de originele krik ook was gebeurd.

Als ik in het gat kijk zie ik dat het pijpje schuin naar boven wijst. Het sleepoog is daarom ook door het plastic heen gescheurd.
Ik zie en voel een barst lopen in een verstevigings rib van de kriksteun.
Verder kan ik het niet goed zien zonder de sideskirt te verwijderen.
Ik zal straks proberen een duidelijke foto te posten.
Zo lang maar ff voorzichtig opkrikken via de draagarm.
Ik ben er in ieder geval goed ziek van.
eekhoorntje

28 okt 2018, 16:34 0 x

Als het gescheurd is op plaatwerk word het eerst buigen en dan lassen.
In Delft heb ik elektrode liggen en in Hoorn zou ik kunnen lassen.

Wel zo ik geen draagarm maar ronde vlak in bodem plakken mits je er onder kunt met krik.
Als plastic stuk alle delen eraf halen en soms is dat plastic ook weer te lassen als je alle brok stukken hebt, heb plastic las ervaring ook.

Even getest op mijn auto, en de pot krik met oog staat naast de auto!
En de originele krik onder dus minder hefboom en vermoedelijk daarom los gescheurd want je gebruikte hem op een manier waar dit punt niet voor gemaakt is.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Veertienmeizeventien
Audi A2 clublid

28 okt 2018, 17:03 0 x

euh... als niet (auto-) techneut: zit hier een leermomentje bij?

Ik bedoel: als ik de krik plaats om wiet te vervangen, moet ik dan blijkbaar ergens op letten?
betutteling is zinloos; passie is Goud
eekhoorntje

28 okt 2018, 17:10 0 x

Audi maakte 2 krik punten;

De eerste voor de kofferbak krik die goed ingestoken toch onder de auto komt door het model.

En als tweede een cirkel bij elk wiel waar een garage krik of hefbrug onder mag.

Maar als je via een sleepoog en pot krik deze optilde in het ook ontstaat er een hefboom werking op dat pijpje wat daar gelast is!
Dat pijpje is voor Audi krik en niet voor verlengpijp die niet onder maar naast onze auto komt.

Zelfs bij volledig ingestoken waar ik enige twijfel over heb of is deze er weer iets uitgeschoven door het werk?
Dat zullen we niet weten zonder sporen kijken maar misbruik van de krikpijp is voor eigen risico helaas.
Het daar dunne plaat en pijpje op gelast en daar een sleepoog als stang in doen krijg je dit soort risico's.

Ik verwacht een foto en zowel pijpje kan hopelijk terug gebogen en vast gelast worden met speciale elektrode voor Aluminium en dan plastic lassen tot weer een geheel.

Alleen als de bodem geknikt is en de kooi beschadigd wat niet is uitgesloten zou deze totaal loss of erg duur kunnen worden maar ik hoop alleen maar op los gekomen pijpje.
Spinazie
Audi A2 clublid

28 okt 2018, 17:31 0 x

Veertienmeizeventien schreef:
28 okt 2018, 17:03
euh... als niet (auto-) techneut: zit hier een leermomentje bij?

Ik bedoel: als ik de krik plaats om wiet te vervangen, moet ik dan blijkbaar ergens op letten?
Bij de krikpunten in de dorpel (die je gebruikt met de krik in de achterbak) moet je zorgen dat het "buisje" van de krik volledig naar binnen gaat.

@Poltergeist Vervelend! Is het mogelijk om een foto te plaatsen? Zelfs al kun je het krikpunt niet meer gebruiken, dan is het geen ramp. Er zitten nog meer punten waar je de auto mee op kunt krikken, hier heb je alleen een "normale" standaard krik voor nodig.
Poltergeist

28 okt 2018, 22:13 0 x

Bij deze een paar foto's.
Bijlagen
20181028_163419.jpg
20181028_163419.jpg (2.72 MiB) 4068 keer bekeken
20181028_163357.jpg
20181028_163357.jpg (2.52 MiB) 4068 keer bekeken
20181028_163338.jpg
20181028_163338.jpg (2.91 MiB) 4068 keer bekeken
20181028_163245.jpg
20181028_163245.jpg (2.89 MiB) 4068 keer bekeken
Poltergeist

28 okt 2018, 22:18 0 x

Voor de duidelijkheid het busje staat naar boven gebogen.
eekhoorntje

28 okt 2018, 23:10 0 x

Ik vermoede......

Plastic is te herstellen maar op sloop andere zoeken mag ook.

De metalen bus is blijkbaar op enkele laspunten los gekomen en moet weer vast gezet worden.
Ik zal kijken waar de speciale aluminium elektroden zijn gebleven en vermoedelijk kom ik 10 November weer in Delft slapen dus duurt wel even maar dan is overal waar apparaat is lassen mogelijk.

Gelukkig niet afgebroken en in gat foto maken zal wel niet meer lukken.
Niet het sleepoog dat ruwer is dan een krik pen is de oorzaak maar de hefboom want als je nu op
2 plaatsen dit neerzet, voor de krik en achter sleepoog + potkrik zie je dat onze krik zo gemaakt is dat pootje niet naast maar onder de auto komt dus geen hefboom op dit pijpje kan veroorzaken!

Maar of dit overbelasting door misbruik of slecht gelast is weten we pas na demonteren plastic kap en als je alle brokken netjes bewaarde is herstel later ook mogelijk, het kan in tegenstelling tot alle andere niet roesten.
Plaats reactie