Oliedruk probleem
- Poltergeist
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 19 feb 2018, 17:28
- Locatie: Amsterdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Hallo Allemaal,
Sinds kort gaat mijn oliedruk lampje branden (3x piep en rood) als de motor warm wordt.
Motor loopt gewoon soepel. Geen gekke geluiden. Bij opnieuw starten gaat lampje weer uit.
Ik heb ook mijn auto uitgelezen maar er zijn geen foutcodes.
Ik heb mijn motor geflushed en de olie + filter vervangen. 5W30. Echter nog steeds dezelfde klacht. Zelfs iets erger.
Het enige dat ik nog kan bedenken is om mijn oliedruk sensor te vervangen en connectoren schoon te maken.
Volgens mij zou deze niet stuk zijn omdat deze pas gaat branden bij een warme motor. Vooral als de motor wat toeren maakt.
Het betreft een AUA blok.
Waar zit deze sensor precies en kun je er makkelijk bij?
Alvast bedankt.
Sinds kort gaat mijn oliedruk lampje branden (3x piep en rood) als de motor warm wordt.
Motor loopt gewoon soepel. Geen gekke geluiden. Bij opnieuw starten gaat lampje weer uit.
Ik heb ook mijn auto uitgelezen maar er zijn geen foutcodes.
Ik heb mijn motor geflushed en de olie + filter vervangen. 5W30. Echter nog steeds dezelfde klacht. Zelfs iets erger.
Het enige dat ik nog kan bedenken is om mijn oliedruk sensor te vervangen en connectoren schoon te maken.
Volgens mij zou deze niet stuk zijn omdat deze pas gaat branden bij een warme motor. Vooral als de motor wat toeren maakt.
Het betreft een AUA blok.
Waar zit deze sensor precies en kun je er makkelijk bij?
Alvast bedankt.
- Poltergeist
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 19 feb 2018, 17:28
- Locatie: Amsterdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Net de olie vervangen. Deze olie stond overal aangegeven als de juiste olie.
- chipsoer
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: 15 mei 2009, 19:15
- Locatie: Roermond
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
In de praktijk werkt alles beter dan op papier. Nieuw kan er idd 5w30 in. Ik heb zelf ook een aua blok erin, 273.000km waarvan ik er zelf 165.000 heb gereden. Heb ook 1 keer 5w 30 erin gehad. Het olieverbruik nam enorm toe, zodoende, teruggegaan op wat ze er bij de dealer er destijds in gedaan hadden. Olieverbruik 1: 5000km
- rolf
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
- Locatie: Noorwegen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Of je nu 5W30 gebruikt of 10W40, dat maakt qua oliedruk niet zoveel uit dat daarvan je oliedruk instort.
Als dat warm is dan is de viscositeit nauwelijks heel veel anders, koudstart eigenschappen wel.
Als je oliepomp dat niet meer kan bolwerken is er meer aan de hand.
Lijkt mij verstandig om de oliedruk te meten, weet je waar je aan toe bent, sensor of...........
Als dat warm is dan is de viscositeit nauwelijks heel veel anders, koudstart eigenschappen wel.
Als je oliepomp dat niet meer kan bolwerken is er meer aan de hand.
Lijkt mij verstandig om de oliedruk te meten, weet je waar je aan toe bent, sensor of...........
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3867
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
TS heeft een vraag over een te lage oliedruk, niet over een hoog olieverbruik
Ik zou zelf eerst de oliedruk door een garage laten meten, zodat je zeker bent dat het niet
een oliepomp is die aan het overlijden is.
Wat heeft de auto gelopen en wat weet je van de voorgeschiedenis wat betreft olieverbruik?
Ik zou zelf eerst de oliedruk door een garage laten meten, zodat je zeker bent dat het niet
een oliepomp is die aan het overlijden is.
Wat heeft de auto gelopen en wat weet je van de voorgeschiedenis wat betreft olieverbruik?
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ja op zich zou je nu eerst de oliedruk kunnen laten testen zoals @Rolf zei , het kan het de sensor wezen die kan ook zijn druk onjuist doorgeven door een ophoping opgeloste vuil van het flushen vrijkomt in het filter deze nu vol zit ?
Je zou er een weer een ander kunnen doen kan geen kwaad toch ?
Maar aangezien je geen gekke geluiden van kleppen hoorde zou het de sensor kunnen zijn die daardoor er weinig druk meet .
Of bedrading te checken bij aansluiting ..
Je zou beter ook meteen maar oliedruk laten doormeten of die ok is zoals eerder geopperd is.
Kan ook de zeef naar de oliepomp kunnen checken...deze niet met drap/vuil belemmerd wordt ?
Deze zou je ook meteen kunnen schoonmaken zo ook de carterpan...
succes met probleem,
Je zou er een weer een ander kunnen doen kan geen kwaad toch ?
Maar aangezien je geen gekke geluiden van kleppen hoorde zou het de sensor kunnen zijn die daardoor er weinig druk meet .
Of bedrading te checken bij aansluiting ..
Je zou beter ook meteen maar oliedruk laten doormeten of die ok is zoals eerder geopperd is.
Kan ook de zeef naar de oliepomp kunnen checken...deze niet met drap/vuil belemmerd wordt ?
Deze zou je ook meteen kunnen schoonmaken zo ook de carterpan...
succes met probleem,
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
522.630.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- Spinazie
- Audi A2 clublid
- Berichten: 985
- Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
- Locatie: Nijmegen
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ik zou eerst de oliedruk sensor vervangen, bij de aua kost deze ongeveer 10 euro. Zit aan de voorkant van het blok, en je kunt er makkelijk bij met de motorkap eraf. Klusje van 5 minuten.