Vandaag reden we weer naar Harlingen en terug.
Terug hoorde ik af en toe een erg hoge pieptoon.
Het is een zeer hoge frequentie.
Ik had hem soms al eerder gehoord, maar nu was het duidelijker.
Vooral als ik gas los liet, en me stuur iets draaide stopte het.
Met normaal rijgedrag hoor ik het niet.
Maar met 100 op de snelweg met radio aan hoorde ik het ook niet op de heen reis.
Het lijkt wel het meeste voor te komen met 80km / uur.
Het is iets wat ik nog nooit bij geen enkele ander auto heb gehoord. Geen snaar....maar wat?
Nu ga ik dinsdag weer naar de garage, (met een lijstje van gebreken) maar graag zou ik willen weten wat het zou kunnen zijn.
Anders is het zo vaag van "ja af en toe een hoog pieptoontje...."
Zou mooi zijn als ik kon zeggen het is dat of waarschijnlijk dat. Het is namelijk geen Audi garage.
Heeft iemand een idee?
Ik hoor het graag.
JeroenT
zeer hoge pieptoon rond de 80km
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
Remmen die blijven plakken en niet goed vrijkomen?
Of speling op een lager want na sturen.... en om nu permanente slalom te adviseren lijkt me ook niet de bedoeling.
Als je eens hard remde en kijkt of het dan weg is, ik rem ook vaak erg zacht en vooral uitrijden en de oude blokken zijn dan verglaast en hard geworden en bij mijn is een piepshow rem normaal.
Dat is in mijn geval dan even met staalborstel de blokken bewerken en opgelost.
Je weet niet wie de vorige was en bij zacht remmen of blijven plakken blokken krijg je wel vaker piepshow helaas.
Of maak een geluidsopname met telefoon, maar wel met iemand naast je want telefoon bedienen in auto is soms erg duur, van boete tot berger bellen en andere uitzoeken!
Of speling op een lager want na sturen.... en om nu permanente slalom te adviseren lijkt me ook niet de bedoeling.
Als je eens hard remde en kijkt of het dan weg is, ik rem ook vaak erg zacht en vooral uitrijden en de oude blokken zijn dan verglaast en hard geworden en bij mijn is een piepshow rem normaal.
Dat is in mijn geval dan even met staalborstel de blokken bewerken en opgelost.
Je weet niet wie de vorige was en bij zacht remmen of blijven plakken blokken krijg je wel vaker piepshow helaas.
Of maak een geluidsopname met telefoon, maar wel met iemand naast je want telefoon bedienen in auto is soms erg duur, van boete tot berger bellen en andere uitzoeken!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- JeroenT
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ja het blijft vaag.
Ik heb bij me PT cruiser gehad dat een rem niet goed los kwam en bijna in brand vloog. Maar daar hoorde je niks van.
Je rook het des te meer ;-)
Dit piept pas na een tijd wanneer de auto warm is.
Vandaag nog even naar Bergen aan Zee gereden lekker 80 waar dat kon, en dit keer hoorde ik niks.
Het lijkt wel alsof het alleen te horen is wanneer de auto warm is geworden bij langere ritten.
Ik ken het dat remmen na een tijdje niet rijden anders remmen de eerste keer. Maar dit lijkt me haast niet de remmen te zijn.
Deze heeft maar 88.000 op de teller na 16 jaar. Ik zal dinsdag de garage vragen of ze naar de remmen hebben gekeken voordat ik hem kocht.
Blijft vreemd ook omdat een beetje slalommen het gepiep doet stoppen.
Of het trouwens op te nemen met mobiel betwijfel ik. Het is echt een super hoge toon. Zou me niks verbazen als mijn mobiel die frequentie niet kan waarnemen.
Ik schat dat het 14.000 a 15.000 Hz is. Maar we gaan het proberen.
Dankje!
Ik heb bij me PT cruiser gehad dat een rem niet goed los kwam en bijna in brand vloog. Maar daar hoorde je niks van.
Je rook het des te meer ;-)
Dit piept pas na een tijd wanneer de auto warm is.
Vandaag nog even naar Bergen aan Zee gereden lekker 80 waar dat kon, en dit keer hoorde ik niks.
Het lijkt wel alsof het alleen te horen is wanneer de auto warm is geworden bij langere ritten.
Ik ken het dat remmen na een tijdje niet rijden anders remmen de eerste keer. Maar dit lijkt me haast niet de remmen te zijn.
Deze heeft maar 88.000 op de teller na 16 jaar. Ik zal dinsdag de garage vragen of ze naar de remmen hebben gekeken voordat ik hem kocht.
Blijft vreemd ook omdat een beetje slalommen het gepiep doet stoppen.
Of het trouwens op te nemen met mobiel betwijfel ik. Het is echt een super hoge toon. Zou me niks verbazen als mijn mobiel die frequentie niet kan waarnemen.
Ik schat dat het 14.000 a 15.000 Hz is. Maar we gaan het proberen.
Dankje!
- rolf
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
14 tot 15000Hz ?
Betwijfel of je dat kan waarnemen in een rijdende auto.
Menselijk gehoor komt max aan de 20kHz, en omdat te horen moet het of heeeeel stil zijn of een hele hoge amplitude hebben (volume zeg maar) omdat boven het omgevingsgeluid te kunnen waarnemen.
Installeer eens een app met een frequentie analyzer op je telefoon, kan je het proberen te meten in welk frequentie gebied het zit.
Als het boven de 3000Hz uit komt zou het mij verbazen.....
Menselijk gehoor komt max aan de 20kHz, en omdat te horen moet het of heeeeel stil zijn of een hele hoge amplitude hebben (volume zeg maar) omdat boven het omgevingsgeluid te kunnen waarnemen.
Installeer eens een app met een frequentie analyzer op je telefoon, kan je het proberen te meten in welk frequentie gebied het zit.
- JeroenT
Ja je hebt best kans dat ik het te hoog inschat. Het is in ieder geval zo hoog dat het bijna niet opvalt.rolf schreef: ↑28 okt 2018, 20:3114 tot 15000Hz ?
En het is ook erg zacht van volume. Nouja sinds de paar weken dat ik de A2 rij, is het wel toegenomen dat gepiep. (net als het geratel van de kleppen.)
In eerste instantie dacht ik zelfs dat ik me vergiste, maar mijn vriendin kan het gelukkig ook horen.
En het verdwijnt steeds, en komt weer terug.
Zelf heb ik deze zomer voor iets anders getest met mp3s en wavs met frequenties van 20 tot 20.000 Hz, en kan ik al niet meer boven de 15.000 Hz iets horen.
Op zich logisch gezien mijn leeftijd van 55.
- JeroenT
Volgens de garage was het het stuurhuis. euh oke. Zou geen kwaad kunnen werd er gezegd.
Stuurbekrachtingspomp kan ik me wel voorstellen dat geluid ken ik, maar het stuurhuis zelf..vreemd....oke ik zal het wel merken.
Ik wacht het af. Als het dan maar niet net buiten de garantie valt.
grt Jeroen
Stuurbekrachtingspomp kan ik me wel voorstellen dat geluid ken ik, maar het stuurhuis zelf..vreemd....oke ik zal het wel merken.
Ik wacht het af. Als het dan maar niet net buiten de garantie valt.
grt Jeroen