bdp vliegwiel
- remco.elzinga
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 19 jun 2017, 20:10
- Locatie: Opsterland
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Hallo.
net 'nieuw' een a2 2002 1.4 bezine in de garage staan.inmiddels 2x een audi 80 gereden b3 en een 80 coupe b4.
Bij het demonteren van de db riem is het onderste tandwiel van de tijd geraakt. ik lees over het dbp op het vliegwiel maar ik kan het inspectiegat niet vinden.
Hoe kan ik het bdp op het vliegwiel inspecteren?
enof is het voldoende om het tandwiel op de markering te zetten?
ik weet niet zeker of de krukas 1 of 2 toeren maakt per tdc. 1 toer lijkt mij het meest logisch.
nokkenas markering is niet verschoven
ik hoop dat jullie kunnen helpen
mvg
remco
net 'nieuw' een a2 2002 1.4 bezine in de garage staan.inmiddels 2x een audi 80 gereden b3 en een 80 coupe b4.
Bij het demonteren van de db riem is het onderste tandwiel van de tijd geraakt. ik lees over het dbp op het vliegwiel maar ik kan het inspectiegat niet vinden.
Hoe kan ik het bdp op het vliegwiel inspecteren?
enof is het voldoende om het tandwiel op de markering te zetten?
ik weet niet zeker of de krukas 1 of 2 toeren maakt per tdc. 1 toer lijkt mij het meest logisch.
nokkenas markering is niet verschoven
ik hoop dat jullie kunnen helpen
mvg
remco
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6369
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Misschien dat @jos_br of @koop9 een tip voor je heeft?
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- rolf
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
- Locatie: Noorwegen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Er zit 1 tand op de krukas tandwiel die een schuin afgeslepen tand heeft die met de markering op het blok overeen moet komen, dat is BDP.
Nokkenassen moet je in BDP zetten met een speciaal nokkenas blokerings tool.
index.php?p=/discussion/3190/1-4-benzin ... et-goed/p6
Nokkenassen moet je in BDP zetten met een speciaal nokkenas blokerings tool.
index.php?p=/discussion/3190/1-4-benzin ... et-goed/p6
- remco.elzinga
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 19 jun 2017, 20:10
- Locatie: Opsterland
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Beste Rolf,
Hartelijk dank voor je antwoord, nu kan ik (vrolijk) en met een gerust hart verder.
Soms denk je te moeilijk, ik was bang dat dit tandwiel misschien 2x moest draaien.
Nogmaals bedankt! ik zet het draadje op beantwoord
edit is het mogelijk op dit forum om een draadje af te sluiten?
Hartelijk dank voor je antwoord, nu kan ik (vrolijk) en met een gerust hart verder.
Soms denk je te moeilijk, ik was bang dat dit tandwiel misschien 2x moest draaien.
Nogmaals bedankt! ik zet het draadje op beantwoord
edit is het mogelijk op dit forum om een draadje af te sluiten?
- rolf
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
- Locatie: Noorwegen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Na montage van je riem en spanners kun je de motor zonder bougies makkelijk een paar keer ronddraaien dmv een dopsleutel op de krukasbout te zetten, als er dan echt wat fout zit voel je dat direct.
Dat moet je toch om de riem zich te laten zetten en de riemspanning indicators te checken of de juiste voorspanning nog aanwezig is.
Krukasbout moet je vernieuwen overigens, is een rekbout.
Afhankelijk van het type bout is het een X aantal Nm + 90 of 180 graden.
Ik demonteer het plastic binnenscherm altijd even, maakt het sleutelen aanzienlijk aangenamer bij dit soort klussen.

De krukasbout op "moment" zetten. Die van mij moest na het op moment zetten nog 180 graden extra.
Heb het gereedschap ondersteund met een as steun zodat ie er niet afschiet.
En je hebt de speciale sleutel nodig om de boel tegen te houden. (zwart met blauw handvat)
Dat moet je toch om de riem zich te laten zetten en de riemspanning indicators te checken of de juiste voorspanning nog aanwezig is.
Krukasbout moet je vernieuwen overigens, is een rekbout.
Afhankelijk van het type bout is het een X aantal Nm + 90 of 180 graden.
Ik demonteer het plastic binnenscherm altijd even, maakt het sleutelen aanzienlijk aangenamer bij dit soort klussen.

De krukasbout op "moment" zetten. Die van mij moest na het op moment zetten nog 180 graden extra.
Heb het gereedschap ondersteund met een as steun zodat ie er niet afschiet.
En je hebt de speciale sleutel nodig om de boel tegen te houden. (zwart met blauw handvat)
- remco.elzinga
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 19 jun 2017, 20:10
- Locatie: Opsterland
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Supper! ik heb alles al los liggen en al nieuwe bouten en een schema met aandraaimomenten gevonden. Gisteravond het tandwiel al even goed gezet en vandaag n vrije sleuteldag 

- remco.elzinga
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 19 jun 2017, 20:10
- Locatie: Opsterland
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Een update. Samen met een duitse sleutelvriend (youtube.com ) de klus geklaard en de motor loopt weer.
zie link voor filmpje. https://youtu.be/9ZDVZKrnTME
ik heb hem ook even bedankt via een reactie op zijn filmpje
nu verder met de rest van de klusjes. Maak ik binnenkort even een draadje over.
zie link voor filmpje. https://youtu.be/9ZDVZKrnTME
ik heb hem ook even bedankt via een reactie op zijn filmpje

nu verder met de rest van de klusjes. Maak ik binnenkort even een draadje over.