Systeem te rijk (16556-P0172)

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1144
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

08 dec 2018, 19:09 0 x

Details A2, 1.4 LPG(4-218), bouwjaar 2000, motor AUA.

Zoals het onderwerp luid krijg ik zo nu en dan deze foutcode. Heb via de site van Gerrit Speek de volgende oorzaken en bijbehorend stappenplan gevonden. Deel dit probleem ook met jullie in de hoop dat er waardevolle tips komen die het probleem mogelijk zouden kunnen verhelpen.

Lamdasensor (G39) vervangen.
Al meerdere malen gas installatie afgesteld.

Mogelijke oorzaken:

-Het systeem is te rijk, dus de cilinder(s) krijgen te weinig lucht, of te veel brandstof
-Brandstofaanvoer onjuist
-Brandstoffilter vervuild
-Brandstofpomp vuil of defect
-Injector(en) vervuild of kapot
-Te weinig lucht
-Luchtlek voor de gasklep
-Onderdruk systeem is lek
-Te veel olie op een in olie gedrenkt luchtfilter
-Oliepeilstok en/of oliedop sluiten niet goed af
-De EGR lekt lucht
-De LMM (G70) is vuil of defect
-Een lek na de LMM
-De sensor voor de barometrisch buitenluchtdruk is defect
-(N112) lekt
-Lambdaregeling defect
-Lambdasensor voor de katalysator (G39) is defect
-Bedrading en/of aansluitingen van/naar (G39) defect
-Uitlaat defect
-Katalysator lekt, defect
-Uitlaat lekt

Mogelijke oplossingen:

Eerst de makkelijke dingen:

-Maak de LMM (G70) schoon (remmenreiniger), ga zorgvuldig om met de sensor; misschien is het zelfs
beter de LMM meteen maar te vervangen dan is die oorzaak tenminste uitgesloten.
-Maak het brandstoffilter schoon; doe niet krenterig: zet er een nieuwe in
-niet direct aanwijsbaar, maar zet er toch maar een nieuw luchtfilter in
-Check de nokkenastiming (tijdje geleden distrubutiewissel gehad?)
-Check de sensor die de luchtdruk van de buitenlucht meet

Te veel brandstof:

-Check alle injectoren
-Check Lambdaregeling
-Check / repareer bedrading en/of aansluitingen van/naar (G39)
-Check (meetwaardeblokken) / vervang lambdasensor voor de katalysator (G39) (reeds vervangen)
-Check op lek na de LMM
-EGR klep zit vast
-Check de uitlaat op lekken
-Check Secondary Lucht Systeem op lekken
-Check de vacuüm leidingen op lekken
-Check de compressie van alle cilinders

Ook heb ik één keer de foutmelding gehand, systeem te arm (arm-grens onderschreden, 17560-P1152) en na wissen niet meer terug gekomen tot nu toe. Oorzaken en bijbehorend stappenplan zijn.

Mogelijke oorzaken:

-LuchtMassaMeter (G70) defect
-Luchtinlaat systeem defect / lekt / valse lucht
-Brandstofinjector(en) defect
-Brandstofpomp defect
-Uitlaat systeem lekt
-Secondary Air Injectie Systeem defect / lekt

Mogelijke oplossingen:

-Check (meetwaardeblokken) / vervang LuchtMassaMeter (G70)
-Check Luchtinlaat systeem op lekken
-Check Brandstofinjector(en)
-Check Uitlaat systeem op lekken
-Check Secondary Air Injectie Systeem

Ondanks dat laatste storing maar één keer is voor gekomen deel ik het toch want misschien linken jullie door de twee foutcodes iets aan elkaar.

Nou zie ik in beide lijsten de LuchtMassaMeter (G70) staan maar volgens de info die ik op het forum heb gevonden heeft mijn A2 deze niet, kunnen jullie dat bevestigen?

In mijn zoektocht naar die G70 sensor kwam ik de Luchtdruksensor (G71) in het inlaatspruitstuk tegen. Nou heeft dit niet direct wat met bovenstaande probleem te maken denk ik maar mijn A2 draait te laag in toeren stationair, krap 800 met climate controle aan en 690 uit en is er ook af en toe een dip in de toeren. Ook loopt de motor ruw. Zou het vervangen van deze sensor mogelijk een oplossing voor dit probleem kunnen zijn. Zie nog even volgende link: [urlhttp://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16490.html][/url] , deze kwam ik tegen bij het googlen naar de G71.

Hoor graag als er meer info nodig is.
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Plaats reactie