Reinigen inlaat en EGR [Opgelost: reset motor mgmt en inleren EGR]
- Pimoso
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Hoi, vandaag het gehele inlaattraject losgehaald aangezien het motorstoringlampje al een tijdje brandt en ik verstopping vermoed aan het einde van het EGR buisje. Het gaat om een AUA motor. zoiezo viel me op dat er flink wat drab van de carterontluchting zat. Maar goed. Het alternatief een open carterontluchting vind ik ook niet echt fris. De doorgang van de EGR in het aluminium koelblok zat inderdaad bijna dicht. Deze heb ik weer goed gereinigd. De gasklep was te smerig voor woorden. Het inlaatspruitstuk zelf is ook flink vervuild. Als ik dit zo zie denk ik er toch sterk over de EGR af te doppen, aangezien deze roetaanslag niet geweldig is voor de levensduur van je motor, aangezien dit ook op je kleppen gaat zitten en lekker in de groeven van de zuigerveren wat weer olieverbruik in de hand werkt. Heeft iemand ervaring met afdoppen zonder dat het motormanagementlampje gaat branden? Wat is de functie van de andere aansluiting op het koelblo, de slang die naar het rechter voorscherm loopt? Groeten!
- DED@2
- Audi A2 clublid
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Mooi dat je het los gehaald hebt. Na reiniging zal je er profijt can hebben. EGR afdoppen bij een benzine motor (Otto) heeft mijn inziens niet heel veel zin. Deze vervuiling komt met name door rijden van korte stukjes, zodanig dat de motor niet op bedrijfstemperatuur komt. Ik zou ook de carterventilatie nalopen op dichtheid en desnoods vervangen.
Je krijgt iig het storingslampje als je de egr afdopt. Dit moet software-matig uitgeschreven worden.
Aanslag op kleppen en inlaatspruitstuk zijn aannames? Ik zou een goede injectorreiniger gebruiken om de boel weer een beetje te kuisen.
Ik heb dit afgelopen jaar ook gedaan en aua loopt als een zonnetje. Ze kunnen hoge Kmstn hebben. Ook met de egr. Dus niet teveel korte stukjes en lekker een keer goed doortrappen. Ik ben zelf een defensieve rijder (diesel) en schakel vrij vroeg op. Veel A2 benzinerijders berijden hun A2 niet juist denk ik. Koppel ligt vrij hoog en gek genoeg lopen de blokjes juist in de hogere toerentallen zuiniger. Dit door het koppel op hogere tpm.
Food for thought! Gewoon goed reinigen en genieten van je A2 op wat hogere tpm. In stadsverkeer heb je eigenlijk niks te zoeken boven de derde versnelling.
.
Hope this helps
Je krijgt iig het storingslampje als je de egr afdopt. Dit moet software-matig uitgeschreven worden.
Aanslag op kleppen en inlaatspruitstuk zijn aannames? Ik zou een goede injectorreiniger gebruiken om de boel weer een beetje te kuisen.
Ik heb dit afgelopen jaar ook gedaan en aua loopt als een zonnetje. Ze kunnen hoge Kmstn hebben. Ook met de egr. Dus niet teveel korte stukjes en lekker een keer goed doortrappen. Ik ben zelf een defensieve rijder (diesel) en schakel vrij vroeg op. Veel A2 benzinerijders berijden hun A2 niet juist denk ik. Koppel ligt vrij hoog en gek genoeg lopen de blokjes juist in de hogere toerentallen zuiniger. Dit door het koppel op hogere tpm.
Food for thought! Gewoon goed reinigen en genieten van je A2 op wat hogere tpm. In stadsverkeer heb je eigenlijk niks te zoeken boven de derde versnelling.

Hope this helps

- Pimoso
Ok bedankt! Ik rijd er zelf alleen stukken van rond de 60km per keer mee op de snelweg, dus die vervuiling is dan van de vorige eigenaar. Ik ga eerst maar eens rijden met egr en dan over een jaartje weer loshalen en opnieuw beoordelen. wat ik nog niet helemaal begrijp is de vorm van het inlaatgedeelte boven het blok, er zit een soort blind deel aan, lijkt wel een resonantiekamer. Iemand een idee waarom dit zo is bedacht? En tevens de slang vanuit het koelblokje naar het rechter voorscherm? loopt vanaf de koperen nippel.
- Bijlagen
-
- 20181230_152218.jpg (1.71 MiB) 4254 keer bekeken
- Pimoso
Nou ik heb het waarom van de vorm van het zwarte kunststof deel inlaattraject boven de motor al ontdekt: het is een Helmholtz resonator. Drukgolven die ontstaan na het sluiten van de gasklep kunnen hierin stromen en worden daarna weer teruggekaatst richting inlaatklep. Hiermee wordt een hogere vullingsgraad bereikt. De kamer werkt tevens als geluiddemper.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Gasklep was zo te zien wel aan een schoonmaakbeurt toe ...
Ik zou me over het inlaatspruitstuk/inlaatkleppen geen zorgen maken, die worden
door de vernevelde benzine van de brandstofinjectie wel schoongehouden.
Ik zou me meer zorgen maken over de carterontluchting. Bij veel korte ritten kan deze
dicht gaan zitten en bij vorst kan de boel bevriezen met alle gevolgen van dien.
Voor meer info onderstaande link.
https://www.amt.nl/techniek/artikel/200 ... 1546241715
Ik heb bij mijn A2 uit voorzorg kort na aanschaf de carterontluchting laten schoonmaken,
mede om deze reden.
Bij de BBY motor is de carterontluchting voorzien van een verwarming, maar ik weet niet of
dit ook bij de AUA motor zo is.
Wat @DED@2 zegt, wat meer op toeren rijden is beter voor de motor.
Ik kreeg deze raad ook van mijn garage nadat dit de auto pas in bezit had (was een 1.8 liter motor gewend met veel koppel onderin het toerenbereik).
Wel alleen doen als het blokje is doorgewarmd, maar dat is bij 60 km/enkele rit geen probleem ...

Ik zou me over het inlaatspruitstuk/inlaatkleppen geen zorgen maken, die worden
door de vernevelde benzine van de brandstofinjectie wel schoongehouden.
Ik zou me meer zorgen maken over de carterontluchting. Bij veel korte ritten kan deze
dicht gaan zitten en bij vorst kan de boel bevriezen met alle gevolgen van dien.
Voor meer info onderstaande link.
https://www.amt.nl/techniek/artikel/200 ... 1546241715
Ik heb bij mijn A2 uit voorzorg kort na aanschaf de carterontluchting laten schoonmaken,
mede om deze reden.
Bij de BBY motor is de carterontluchting voorzien van een verwarming, maar ik weet niet of
dit ook bij de AUA motor zo is.
Wat @DED@2 zegt, wat meer op toeren rijden is beter voor de motor.
Ik kreeg deze raad ook van mijn garage nadat dit de auto pas in bezit had (was een 1.8 liter motor gewend met veel koppel onderin het toerenbereik).
Wel alleen doen als het blokje is doorgewarmd, maar dat is bij 60 km/enkele rit geen probleem ...

- DED@2
- Audi A2 clublid
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Hi @Pimoso ,
Die 60km pd zouden idd wel voldoende moeten zijn om op temperatuur te komen.
Ik ben wel nieuwsgierig en misschien wel beetje ongerust om de eerste foto. Wat is die gele drap of kleur die te zien is ?
Olie en vocht zijn vaak oorzaak van gele afzetting in olievuldop en carterventilatie. Mn dat vocht kan bevriezen en voor problemen zorgen in de winter.
Mvg
Die 60km pd zouden idd wel voldoende moeten zijn om op temperatuur te komen.
Ik ben wel nieuwsgierig en misschien wel beetje ongerust om de eerste foto. Wat is die gele drap of kleur die te zien is ?
Olie en vocht zijn vaak oorzaak van gele afzetting in olievuldop en carterventilatie. Mn dat vocht kan bevriezen en voor problemen zorgen in de winter.
Mvg
- Pimoso
Nou ik heb alles goed gereinigd en met nieuwe pakkingen gemonteerd. De motor start en loopt stationair maar er is geen enkele reactie op het gaspedaal. Motor loopt wat belabberd op 1200 toeren. Abs,epc en motorstoring plus nog een lampje brandt. Ik wilde 1 lampje laten verdwijnen en krijg er 4 voor terug....van de regen in de drup ofzo.....nou ja donderdag gaat de garage hem uitlezen....gelukkig nieuwjaar zometeen allemaal!
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Hier geeft @Peter_Maathuis staat een korte omschrijving van het inleren van het gasklephuis:
viewtopic.php?f=14&t=6663
De bijlage zit er jammer genoeg niet (meer) bij ...
viewtopic.php?f=14&t=6663
De bijlage zit er jammer genoeg niet (meer) bij ...

- Peter_Maathuis
- Moderator
De bijlage was waarschijnlijk weggevallen bij de omzetting van het forum in 2017, maar hij is er weer!