Reinigen inlaat en EGR [Opgelost: reset motor mgmt en inleren EGR]
- Pimoso
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Het inleren van de gasklep vandaag tweemaal geprobeerd volgens beschrijving echter geen resultaat. Zal toch aan de Vagcom moeten donderdag. Misschien is er wel iets stuk gegaan toevallig. Er is totaal geen reactie op gaspedaal. Ik kan er wel mee rijden, maar zachtjes want constant 1200 toeren. Hij kan op eigen kracht naar garage in ieder geval.
- DED@2
- Audi A2 clublid
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Dit klonkt mij in de oren als een electronisch probleem. Als het goed is heb je met name mechanische handelingen uitgevoerd ( schoonmaak actie). Voor de zekerheid vraag ik het maar, heb je stekkers ook weer terug geplaatst? Kon je überhaupt de gasklep benaderen? Waar heb je de procedure mee uitgevoerd als dit niet vagcom/ vcds was?
Grtz
Grtz
- Pimoso
ja alle stekkers terug, alleen mechanische handelingen uitgevoerd. ik probeerde de methode zoals omschreven waarbij je eerst de accu er af haalt, dan weer terug, op contact, dan na 5 minuten starten en laten lopen. Echter lampjes blijven branden. start verder wel goed. Misschien heb ik de stappenmotor gemold met remmenreiniger?
- rolf
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Dat kan heel goed, als je tijdens het inspuiten met remmenreiniger de gasklep as die naar de stappen motor gaat naar beneden gehouden hebt.Pimoso schreef: ↑01 jan 2019, 21:09ja alle stekkers terug, alleen mechanische handelingen uitgevoerd. ik probeerde de methode zoals omschreven waarbij je eerst de accu er af haalt, dan weer terug, op contact, dan na 5 minuten starten en laten lopen. Echter lampjes blijven branden. start verder wel goed. Misschien heb ik de stappenmotor gemold met remmenreiniger?
Dan kan er remmen reiniger via het asje naar binnen gelopen zijn.
Stekker eraf en erop helpt niet?
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Is dat kunststof kapje er niet af te krijgen zodat je het inwendige schoon/droog kunt blazen?

Afbeelding heb ik geleend van deze advertentie:
https://www.bm-parts.nl/onderdeel/17952 ... wicyI6IiJ9

Afbeelding heb ik geleend van deze advertentie:
https://www.bm-parts.nl/onderdeel/17952 ... wicyI6IiJ9
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
Het kapje kan eraf, maar ik heb ervaring met nu 19 jaren oude die afbrak.... dus moest lijmen.
Volgende keer laat ik het lekker zitten en nu gelijmd.
Als je deze losgemaakt reinigde gewoon kapje met motortje omhoog houden en als je met perslucht
gaat reinigen, even rekening houden dat je het vuil/remmen reiniger ook omhoog kun blazen.
Zelf heb ik een beetje dik vet opgedaan voor drooghouden op die doorgang.
Door de motor warmte zal dit smelten en gaf eerste Km vreemde rokende wolken, dus die tip,
liever niet herhalen!
Volgende keer laat ik het lekker zitten en nu gelijmd.
Als je deze losgemaakt reinigde gewoon kapje met motortje omhoog houden en als je met perslucht
gaat reinigen, even rekening houden dat je het vuil/remmen reiniger ook omhoog kun blazen.
Zelf heb ik een beetje dik vet opgedaan voor drooghouden op die doorgang.
Door de motor warmte zal dit smelten en gaf eerste Km vreemde rokende wolken, dus die tip,
liever niet herhalen!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- Pimoso
Okee de auto loopt weer perfect, er bleek inderdaad een reset noodzakelijk in het motormanagement en tevens is de gasklep en egr klep ingeleerd. Hij rijdt weer helemaal super en lijkt nu zelfs wat stiller te lopen. Geen waarschuwingslampjes meer op het dashboard! Dus gelukkig heb ik het mechanische gedeelte goed gedaan, het was puur computerwerk.
- DED@2
- Audi A2 clublid
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Top! Mooi dat het is opgelost en dat je even terugkoppelt. Gasklep leert zich normaal gesproken zelf in na x keer starten, dacht ik. Een reset is natuurlijk altijd beter èn sneller. EGR moet wel altijd. Veel plezier en je bent weer een heel stuk wijzer.