Comfortmodule aan het begeven? [Opgelost: module vervangen]

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Bart-S
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

05 jan 2019, 08:40 0 x

Nu net even gemeten met een multimeter en de spanning is nu 12,35v zegt hij. Ik ben gister om 16.00 thuisgekomen dus is nu in ruststand toch.
Dit zou dan te laag moeten zijn, de bijrijderskant ging overigens nu wel gewoon open, maar is nu ook niet echt koud.
Zag dat de BMW... accu ook al van week38 2005 is.
Zal maandag is meten als ik een stuk naar mijn werk gereden heb wat hij dan is.
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

05 jan 2019, 11:51 0 x

Beste Bart,

Als je nu 12,35 meet is dat erg laag en kun je vreemde storingen verwachten,
Vaak gaat een A2 dan diverse vreemde storingen geven en vele domme garages
vervangen dan alles na het uitlezen.

Starten gaat nog prima maar omdat tijdens het starten zoveel gebruikt word krijg je vaak na de start storingen die er niet zijn, gewoon foutjes van systeem.
Beter is vandaag flink laden met ladertje, die van de Action voor 1 nacht erop en je hebt weer een korte tijd 12,80 volt of meer....

Een garage kan met duur apparaat de accu testen maar wil dan gelijk een dure verkopen.
Als je straks start met binnenverlichting aan..... worden ze mooi Beige in plaats van Wit, die lampjes en is een nieuwe accu kopen beter, online vaak goedkoper plaatselijk, dus kijk even....
Neem een goed merk, Bosch of Varta zijn iets duurder dan merkloze maar ik weet dat vaak
Made in Italië worden aangeboden met iets kortere levensduur.
Een goedkope is vaak na 5 jaren op, de betere doen soms meer dan 10 jaren zonder problemen.

Of kijk op Marktplaats, soms kun je voordelig vandaag afhalen bij handelaar en gelijk erin doen...
Maar dat hangt van afstand af, ik had er een op 2 km van vorige woonplaats!

Online en alleen bezorgen, dus afhalen kan niet €87,- thuis bezorgde Varta!
https://www.site4cars.nl/artikel/VARTA-E11-1139310

Ophalen Rotterdam na afspraak....
https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto- ... Code=24275
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Bart-S

05 jan 2019, 12:31 1 x

Dank je wel voor je reactie!!! Had ook getest met starten en deur open. De binnenverlichting werd een stuk minder fel.
Acculader heb ik niet maar ga opzoek naar een nieuwe accu en hopelijk zijn de storingen verleden tijd.
Fantastisch zon forum!! Bedankt voor alle tips.
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

06 jan 2019, 17:57 0 x

Als alleen je r.v. deur soms niet open gaat heeft dat niet met je accu maken.
Begin met uitlezen van de comfort module.
Als ook ruitbediening en of spiegel het niet doet denk ik echt dat er een spanning of massa gebrek is in die deur b.v. door kabelbreuk.
Als de deur wel open gaat pak dan eens de rubber doorvoer beet van de bedrading en beweeg deze eens en kijk of het lampje in de ruit schakelaar dat uit en aan gaat. Dan heb je draadbreuk.

Je melde dat de ruiten en de spiegelverwarming het ook niet deden? Wel de spiegel bediening?
Is dit alleen van de zelfde deur of ook van de andere deur?
Bart-S

06 jan 2019, 21:15 0 x

Beste @koop9
Dank je wel voor het meedenken. Zal is proberen met dat deurrubber.
De spiegelbediening doet het wel aan allebei de kanten. De verwarming dan niet aan allebei de kanten net als de ruitbediening van zowel met schakelaar aan bestuurders als aan bijrijders kant.
Bart-S

07 jan 2019, 07:11 1 x

Net ff accu doorgemeten na 22km rijden. Nu was hij bijgeladen tot 12,86v
Dus met de dynamo is goed.
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

07 jan 2019, 09:36 0 x

Die 12,86 volt betekende dat bij dagelijks gebruik je probleemloos nog een paar jaar door kunt....
maar na weekend stilstaan problemen kreeg, als je enkele dagen met zware griep thuis komt moet je of de auto op lader zetten of iemand anders erin laten rijden.

De accu is op en als je zelf ziek werd doet je auto vermoedelijk hetzelfde.
Wel loop je nu risico op defecte dynamo!
De spanningsregelaar laat deze flink laden en de gepensioneerde accu zit snel vol.
Van de 70 Ah is ten hoogste 35 Ah over dus bij hoge toeren als de Dynamo veel ging laden
kan deze de stroom niet kwijt, en word de Dynamo erg heet!

Daarom, zolang je met oude Accu reed, na de start mag maar rest van rit onder 2500 toeren houden (diesels 2200 toeren) omdat je anders risico loopt op factuur voor nieuwe Dynamo die doorgebrand is omdat deze de stroom niet kwijt kon.

Deze waarschuwing is eigenlijk voor alle Forum leden die geen onnodig geld willen uitgeven omdat ze te lang met oudere accu doorreden!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
jaapje
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

07 jan 2019, 10:14 2 x

Ik geef het op...
Bart-S

07 jan 2019, 12:20 1 x

Een 74ah accu gaat dus ook?? Dacht dat er een 80ah in moest.
Spinazie
Audi A2 clublid

07 jan 2019, 14:20 0 x

Ik zou de auto eerst proberen uit te lezen zoals @koop9 al gesuggereerd heeft. Mocht je dat niet kunnen dan ben je ook hier welkom als je het ritje naar Nijmegen wilt maken, stuur dan even een PB.

Alhoewel ik in tegenstelling tot @eekhoorntje niet denk dat het door de accu komt (en ik ook niet verwacht dat je dynamo opeens gaat springen) is het wel de originele van dus 14 jaar oud. Ouderdom zou voor mij wel een argument kunnen zijn om aan vervanging te denken...
Plaats reactie