Comfortmodule aan het begeven? [Opgelost: module vervangen]
- eekhoorntje
- Berichten: 3344
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Belgie
- Motortype: A2 met motorombouw
Ik weet van revisie bedrijf waar ze vele kregen die of net een nieuwe accu hadden of nog de oude.....
Die reviseren defecte dynamo's en dat is al snel weekje wachten tenzij een ruil op voorraad en €200,-
En ik heb liever goede Bosch, Varta of gelijkwaardige van 74 Ah dan een matige van 80 Ah en deze is redelijk te tillen en betaalbaar... maar je mag er ook een 80 Ah in hangen... zelf heb ik die er ook in!
Wel zal meestal een goede 80 Ah langer mee gaan dan 74 Ah want bij 50% heb je dan 40 om 36 Ah voor reserve... dus vaak een paar jaren langer plezier mits je nog 14 jaren in deze wilt door blijven rijden...
De diesel is altijd 80 Ah en benzine hoeft dat niet.
Wel hebben ze gelijk, even doormeten in Nijmegen lijkt me wel slim om het probleem op te lossen....
Mijn advies is meer ter voorkoming van vele storingen die de meeste kregen bij een rotte en lege accu!
Ik had ooit vele storingen tegelijk en weet niet meer hoeveel en wat er tussen zat, maar komt helaas vaker voor.....
Die reviseren defecte dynamo's en dat is al snel weekje wachten tenzij een ruil op voorraad en €200,-
En ik heb liever goede Bosch, Varta of gelijkwaardige van 74 Ah dan een matige van 80 Ah en deze is redelijk te tillen en betaalbaar... maar je mag er ook een 80 Ah in hangen... zelf heb ik die er ook in!
Wel zal meestal een goede 80 Ah langer mee gaan dan 74 Ah want bij 50% heb je dan 40 om 36 Ah voor reserve... dus vaak een paar jaren langer plezier mits je nog 14 jaren in deze wilt door blijven rijden...
De diesel is altijd 80 Ah en benzine hoeft dat niet.
Wel hebben ze gelijk, even doormeten in Nijmegen lijkt me wel slim om het probleem op te lossen....
Mijn advies is meer ter voorkoming van vele storingen die de meeste kregen bij een rotte en lege accu!
Ik had ooit vele storingen tegelijk en weet niet meer hoeveel en wat er tussen zat, maar komt helaas vaker voor.....
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- Bart-S
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 12 okt 2018, 12:17
- Locatie: Oss
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Heb @Spinazie een pb gestuurd om een keer de comfortmodule uit te lezen. Nijmegen is maar een klein stukje voor mij.
Een nieuwe accu gaat het iig zeker worden ff kijken waar ik hem koop. Zoveel sites Haha maar word zoiezo een varta. Wat is het verschil tussen deze 2?
https://accutotaalcenter.nl/accu/varta- ... namic-e38/
https://accutotaalcenter.nl/accu/varta- ... namic-f17/
Ene is 74ah en de andere 80 maar tussen silver en blue?
Een nieuwe accu gaat het iig zeker worden ff kijken waar ik hem koop. Zoveel sites Haha maar word zoiezo een varta. Wat is het verschil tussen deze 2?
https://accutotaalcenter.nl/accu/varta- ... namic-e38/
https://accutotaalcenter.nl/accu/varta- ... namic-f17/
Ene is 74ah en de andere 80 maar tussen silver en blue?
-
- Berichten: 342
- Lid geworden op: 22 feb 2015, 11:18
- Locatie: Sliedrecht
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
Dat een dynamo zn stroom niet kwijt kan is natuurlijk onzin. Een slechte gesulfsteerde accu krijgt een hogere weerstand. Het zwavelzuur dat voor de ionengeleiding zorgt zit immers op de platen in het loodsulfaat en ligt op de bodem in het , bijna, water, dat in zon geval in de accu zit. En water is een relatief slechte geleider. Dus weinig geleiding van ionen en elektronen en dus hoge weerstand. De dynamo zal dan de spanning omhoog brengen en dan nog geen stroom door die accu zien lopen en dan denken dat de accu vol zit . Inderdaad heeft de accu dan een veel lagere capaciteit. De dynamo heeft weinig te doen want in tegenstelling tot de situatie bij een lege goede accu waar hij een flinke laadstroom zal genereren wekt hij nu weinig vermogen op en draait hij dus laagbelast. Hij zal dus juist NIET overmatig slijten. Die slijtage beperkt zich grotendeels tot slijtage van de koolborstels die zorgen voor de stroom door de veldwikkelingen die het draaiende magnetische veld verzorgen. Die slijtage is bij een slechte accu juist dus minimaal. Neemt niet weg dat je vaak wonderen ziet gebeuren bij een A2 met een nieuwe accu.eekhoorntje schreef: ↑07 jan 2019, 09:36Die 12,86 volt betekende dat bij dagelijks gebruik je probleemloos nog een paar jaar door kunt....
maar na weekend stilstaan problemen kreeg, als je enkele dagen met zware griep thuis komt moet je of de auto op lader zetten of iemand anders erin laten rijden.
De accu is op en als je zelf ziek werd doet je auto vermoedelijk hetzelfde.
Wel loop je nu risico op defecte dynamo!
De spanningsregelaar laat deze flink laden en de gepensioneerde accu zit snel vol.
Van de 70 Ah is ten hoogste 35 Ah over dus bij hoge toeren als de Dynamo veel ging laden
kan deze de stroom niet kwijt, en word de Dynamo erg heet!
Daarom, zolang je met oude Accu reed, na de start mag maar rest van rit onder 2500 toeren houden (diesels 2200 toeren) omdat je anders risico loopt op factuur voor nieuwe Dynamo die doorgebrand is omdat deze de stroom niet kwijt kon.
Deze waarschuwing is eigenlijk voor alle Forum leden die geen onnodig geld willen uitgeven omdat ze te lang met oudere accu doorreden!
- jaapje
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1162
- Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
- Locatie: Zutphen
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Zo is het, en dan hebben we het nog niet eens over de motor op een laag toerental houden . Kompleet onzin want bij een laag toerental zal de dynamo slechter gekoeld worden door zijn eigen koelvin. Dus zwaardere thermische belasting ... is eerder stuk.
- eekhoorntje
- Berichten: 3344
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Belgie
- Motortype: A2 met motorombouw
https://www.varta-automotive.nl/nl-nl/producten
Dit is verhaal over de kleurtjes... met en zonder Start Stop en Zilver is duurder....
En het Dynamo verhaal, een 79 jarige ex eigenaar die al 60 jaren reviseerde heeft het zo vele jaren terug
zo verteld over die kapot gebakken dynamo 's maar als Ron 47 het anders geleerd heeft, dit was voor 1999 toen de A2 nog niet bestond.
Verder prima dat Bart S. voor geen voordelige is genoeg 74 Ah voor benzine gaat maar 80 Ah.
Iets duurder maar bij extreme koude of radio vergeten is dan minder snel een probleem.
Ik had bij het poetsen Radio aan en de oude accu was daarmee leeg gestookt.
Net aan nog starten en vele storingen.... was 3 jaren terug!
De 60 Ah was erg klein en oud ze hadden 80 Ah op voorraad.... en maar gekocht.
Dit is verhaal over de kleurtjes... met en zonder Start Stop en Zilver is duurder....
En het Dynamo verhaal, een 79 jarige ex eigenaar die al 60 jaren reviseerde heeft het zo vele jaren terug
zo verteld over die kapot gebakken dynamo 's maar als Ron 47 het anders geleerd heeft, dit was voor 1999 toen de A2 nog niet bestond.
Verder prima dat Bart S. voor geen voordelige is genoeg 74 Ah voor benzine gaat maar 80 Ah.
Iets duurder maar bij extreme koude of radio vergeten is dan minder snel een probleem.
Ik had bij het poetsen Radio aan en de oude accu was daarmee leeg gestookt.
Net aan nog starten en vele storingen.... was 3 jaren terug!
De 60 Ah was erg klein en oud ze hadden 80 Ah op voorraad.... en maar gekocht.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Waarschijnlijk gaat het dan over een gelijkstroomdynamo met bijbehorende mechanische spanningsregelaar uit het jaar kruik, die wel eens bleef hangen als het boeltje op leeftijd kwam.eekhoorntje schreef: ↑07 jan 2019, 20:10En het Dynamo verhaal, een 79 jarige ex eigenaar die al 60 jaren reviseerde heeft het zo vele jaren terug
zo verteld over die kapot gebakken dynamo 's maar als Ron 47 het anders geleerd heeft, dit was voor 1999 toen de A2 nog niet bestond.
https://www.oldtimerrestauratie.com/ind ... sregelaars
- eekhoorntje
- Berichten: 3344
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Belgie
- Motortype: A2 met motorombouw
Ja, inderdaad, later kwamen ingebouwde kleinere regelaars en diverse DKW en NSU modellen hebben inderdaad gelijkstroom waar je de oude accu.... een nieuwe dynamo kunt kopen bij iets te snel rijden!
Begin oud te worden en naast meer stroom bij lage toeren is de wisselstroom inderdaad een totaal ander verhaal.
Begin oud te worden en naast meer stroom bij lage toeren is de wisselstroom inderdaad een totaal ander verhaal.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- Bart-S
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 12 okt 2018, 12:17
- Locatie: Oss
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
De nieuwe accu net erin gezet, dus ben benieuwd morgenvroeg wat hij doet. Kwam een kabeltje tegen die ik niet kon plaatsen waar die van was. Iemand enig idee??
- Bijlagen
-
- CD76AD7B-66CF-4A77-850D-098E1644AB08.jpeg (1.48 MiB) 4113 keer bekeken
-
- 9D150522-E016-49C0-AA98-CB71BEBFCF9A.jpeg (1.33 MiB) 4113 keer bekeken
-
- 6B284125-23AD-48D9-AF8A-28D48AE07749.jpeg (1.37 MiB) 4113 keer bekeken