Is er een alternatief voor de EWQ/EEA versnellingsbak? Zo ja welke types?
- eekhoorntje
- Berichten: 3344
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Belgie
- Motortype: A2 met motorombouw
6,7% hogere versnelling?
Mijn op de Salon in Brussel afgeleverde had 155/65/15 banden en na montage 185/65/15 is het wiel 6,7% groter geworden.
Wel moet ik waarschuwen; De Vredestein Snowtract uit 2002 was erg breed loopvlak en brede rechte schouders onder de banden en die liepen voor aan, achter ging prima...
Daarom monteerde ik de Nexen 4 seizoenen met ronde schouders, daar was de strook die de straat raakte ondanks zelfde maat toch 16 mm smaller... en die ronde schouders op de banden zoals de meeste hebben zorgde voor aanloopvrij sturen!
Wel heb ik de originele 6 spaaks met ET35 vervangen door Audi A3 Telefoons met ET 37.
Of de A2 telefoon velgen die soms ET 35 hebben ook passen weet ik niet zeker, achter geen probleem maar vooral voor....
Dit is goedkoopste manier om te proberen, ik heb nog oude 185/65/15 liggen die wel passen maar daar zit maar 2.4 mm op.... nieuwe zijn dikker!
Omdat de auto na aankoop met de originele vrijwel gladde 155/65/15 met 100 Km op teller maar 92 op navigatie melde... en na nieuwe monteren is 100 Km op teller 101 Km op navigatie...
Naast de banden maten is ook nieuwe of versleten een groot verschil.
Van 1.6 oude naar 7 mm nieuwe en dan nog de bandenmaat aanpassen!
Het gaat prima, maar bij inhalen op 80 km wel terug naar 4!
Het belangrijkste nadeel is dat geen enkele sneeuwketting meer past!
Mijn op de Salon in Brussel afgeleverde had 155/65/15 banden en na montage 185/65/15 is het wiel 6,7% groter geworden.
Wel moet ik waarschuwen; De Vredestein Snowtract uit 2002 was erg breed loopvlak en brede rechte schouders onder de banden en die liepen voor aan, achter ging prima...
Daarom monteerde ik de Nexen 4 seizoenen met ronde schouders, daar was de strook die de straat raakte ondanks zelfde maat toch 16 mm smaller... en die ronde schouders op de banden zoals de meeste hebben zorgde voor aanloopvrij sturen!
Wel heb ik de originele 6 spaaks met ET35 vervangen door Audi A3 Telefoons met ET 37.
Of de A2 telefoon velgen die soms ET 35 hebben ook passen weet ik niet zeker, achter geen probleem maar vooral voor....
Dit is goedkoopste manier om te proberen, ik heb nog oude 185/65/15 liggen die wel passen maar daar zit maar 2.4 mm op.... nieuwe zijn dikker!
Omdat de auto na aankoop met de originele vrijwel gladde 155/65/15 met 100 Km op teller maar 92 op navigatie melde... en na nieuwe monteren is 100 Km op teller 101 Km op navigatie...
Naast de banden maten is ook nieuwe of versleten een groot verschil.
Van 1.6 oude naar 7 mm nieuwe en dan nog de bandenmaat aanpassen!
Het gaat prima, maar bij inhalen op 80 km wel terug naar 4!
Het belangrijkste nadeel is dat geen enkele sneeuwketting meer past!
- Bijlagen
-
- IMG_20180710_133858.jpg (1.2 MiB) 3569 keer bekeken
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- FrankDercks
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 25 jul 2017, 21:56
- Locatie: Westervoort
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ik weet niet of mijn verhaal van vandaag in dit topic thuis hoort, maar bij deze dan (toch).
Na diverse "voorbesprekingen" vanochtend mijn A2 1.4 (BBY) naar een transmissie specialist in Arnhem gebracht (direct naast mijn werkadres, makkelijker kan bijna niet). Dit met het verzoek een langere overbrenging van de 5e versnelling te monteren. Daarbij heb ik o.a. aangegeven dat ik op fora had gelezen dat eea gepaard zou kunnen gaan met het niet meer functioneren van de cruise control. Maar dat was niet te verwachten, zei men. Na een paar uur was de auto klaar, incl. vervanging van de versnellingsbak olie. De monteur liet mij foto's zien van de snelheidsmeter bij 100 km/u en de bijbehorende toerentallen. Het scheelde ruim 300 toeren. Op de terugweg naar huis kon ik door de files de 5e versnelling niet gebruiken. Later nog even op de A12 wat snelheid gemaakt. Bij 120 km/u (op de teller) maakt de motor nu (net iets meer dan) 3000 toeren. Scheelt echt in geluid! Helaas moest ik constateren dat de cruise control het nu NIET meer doet. Morgen maar even melden bij de monteur. Voor degenen die geïnteresseerd zijn kan ik het bedrijf in Arnhem noemen, na het zenden van een PB (of mag dat hier ook?). De kosten waren trouwens Euro 280,-
Na diverse "voorbesprekingen" vanochtend mijn A2 1.4 (BBY) naar een transmissie specialist in Arnhem gebracht (direct naast mijn werkadres, makkelijker kan bijna niet). Dit met het verzoek een langere overbrenging van de 5e versnelling te monteren. Daarbij heb ik o.a. aangegeven dat ik op fora had gelezen dat eea gepaard zou kunnen gaan met het niet meer functioneren van de cruise control. Maar dat was niet te verwachten, zei men. Na een paar uur was de auto klaar, incl. vervanging van de versnellingsbak olie. De monteur liet mij foto's zien van de snelheidsmeter bij 100 km/u en de bijbehorende toerentallen. Het scheelde ruim 300 toeren. Op de terugweg naar huis kon ik door de files de 5e versnelling niet gebruiken. Later nog even op de A12 wat snelheid gemaakt. Bij 120 km/u (op de teller) maakt de motor nu (net iets meer dan) 3000 toeren. Scheelt echt in geluid! Helaas moest ik constateren dat de cruise control het nu NIET meer doet. Morgen maar even melden bij de monteur. Voor degenen die geïnteresseerd zijn kan ik het bedrijf in Arnhem noemen, na het zenden van een PB (of mag dat hier ook?). De kosten waren trouwens Euro 280,-
- stefan74
- Berichten: 748
- Lid geworden op: 07 sep 2013, 21:40
- Locatie: Breda
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
eekhoorntje schreef: ↑11 jul 2018, 12:566,7% hogere versnelling?
Mijn op de Salon in Brussel afgeleverde had 155/65/15 banden en na montage 185/65/15 is het wiel 6,7% groter geworden.
Wel moet ik waarschuwen; De Vredestein Snowtract uit 2002 was erg breed loopvlak en brede rechte schouders onder de banden en die liepen voor aan, achter ging prima...
Daarom monteerde ik de Nexen 4 seizoenen met ronde schouders, daar was de strook die de straat raakte ondanks zelfde maat toch 16 mm smaller... en die ronde schouders op de banden zoals de meeste hebben zorgde voor aanloopvrij sturen!
Wel heb ik de originele 6 spaaks met ET35 vervangen door Audi A3 Telefoons met ET 37.
Of de A2 telefoon velgen die soms ET 35 hebben ook passen weet ik niet zeker, achter geen probleem maar vooral voor....
Dit is goedkoopste manier om te proberen, ik heb nog oude 185/65/15 liggen die wel passen maar daar zit maar 2.4 mm op.... nieuwe zijn dikker!
Omdat de auto na aankoop met de originele vrijwel gladde 155/65/15 met 100 Km op teller maar 92 op navigatie melde... en na nieuwe monteren is 100 Km op teller 101 Km op navigatie...
Naast de banden maten is ook nieuwe of versleten een groot verschil.
Van 1.6 oude naar 7 mm nieuwe en dan nog de bandenmaat aanpassen!
Het gaat prima, maar bij inhalen op 80 km wel terug naar 4!
Het belangrijkste nadeel is dat geen enkele sneeuwketting meer past!
offtopic, maar kon het niet laten; de natte droom van dirck/ eekhoorntje:
- eekhoorntje
- Berichten: 3344
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Belgie
- Motortype: A2 met motorombouw
195/65/15? heb ik al ..... dus meer hallo broertje... op deze foto is maat niet zichtbaar dus morgen wraak actie?
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2710
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
De ECU en heeft kennelijk een tabelletje om snelheid en toerental te koppelen. Als het toerental te laag is voor de snelheid (wat zou kunnen gebeuren wanneer je met ingeschakelde cruise control een helling opgaat die te steil is om de snelheid te kunnen vasthouden), zal de ECU de cruise control uitschakelen.FrankDercks schreef: ↑11 feb 2019, 20:14De monteur liet mij foto's zien van de snelheidsmeter bij 100 km/u en de bijbehorende toerentallen. Het scheelde ruim 300 toeren. ...Helaas moest ik constateren dat de cruise control het nu NIET meer doet
Om de cruise control te laten werken zal de software in de ECU moeten worden aangepast.
Je zou eens kunnen informeren bij MT Automotive (Morris in Wijk bij Duurstede) of hij dat in de ECU kan aanpassen.
- eekhoorntje
- Berichten: 3344
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Belgie
- Motortype: A2 met motorombouw
Als de auto in 4e wel C.C. goed werkte en in 5e niet, ik heb nu 6 bak en zelfde probleem, in 4&5 perfect en 6e geeft problemen.... alleen boven de 118 Km kan ik CC in 6e gebruiken!
- Bijlagen
-
- IMG_20181116_150757_749.JPG (217.05 KiB) 3358 keer bekeken
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2710
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Wat is je toerental bij 118 km/u in de 6e? Misschien hanteert de ECU ook een ondergrens voor het toerental...
Misschien is dat minimum toerental ook @FrankDercks' probleem - Frank, probeer de cc eens bij een hogere snelheid!
Overigens moet de ECU snelheidsinformatie krijgen (afkomstig van het instrumentenpaneel); anders werkt ie niet.
Misschien is dat minimum toerental ook @FrankDercks' probleem - Frank, probeer de cc eens bij een hogere snelheid!
Overigens moet de ECU snelheidsinformatie krijgen (afkomstig van het instrumentenpaneel); anders werkt ie niet.
- eekhoorntje
- Berichten: 3344
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Belgie
- Motortype: A2 met motorombouw
Hiervoor moet ik wel passagier hebben, de toerenteller zwabberde soms een beetje.
Lijkt op slippende koppeling maar dat is niet zo.
Ik ga met passagier via OBD II uitleespoort op mobiel dit binnenkort doen.
Maar ik weet dat bij 40 in 3e versnelling ook niet zoveel toeren zijn en deze gewoon bleef werken!
De ECU kan niet de versnelling zien dus blijkbaar meten ze op andere manier de motor belasting.
Zelf rij ik BBY en of het bij AUA hetzelfde is weet ik ook niet.
Ik heb het hier wel over 118 Km /h op navigatie, de teller geeft dan 117 Km wegens mijn iets afwijkende banden, 185/65/15 voor.
Lijkt op slippende koppeling maar dat is niet zo.
Ik ga met passagier via OBD II uitleespoort op mobiel dit binnenkort doen.
Maar ik weet dat bij 40 in 3e versnelling ook niet zoveel toeren zijn en deze gewoon bleef werken!
De ECU kan niet de versnelling zien dus blijkbaar meten ze op andere manier de motor belasting.
Zelf rij ik BBY en of het bij AUA hetzelfde is weet ik ook niet.
Ik heb het hier wel over 118 Km /h op navigatie, de teller geeft dan 117 Km wegens mijn iets afwijkende banden, 185/65/15 voor.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- FrankDercks
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 25 jul 2017, 21:56
- Locatie: Westervoort
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Bedankt Peter voor de tip. Ik zal vanavond even een stukje wat harder dan 118 rijden. Hopelijk zonder bekeuring...
Overigens heb ik Morris al een app'je gestuurd n.a.v. jou opmerking over de ECU.

- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2710
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Op mijn Torque-app zie ik de motorbelasting "load" als percentage (van ca 20% bij stationair draaien tot 100% bij vol gas). Ik heb met caravan op de CC gereden, maar 100% belasting leidt niet tot direct uitschakelen van de CC.
Wellicht heeft de ECU een minimum toerental dat afhankelijk is van de versnelling waarin je rijdt...
De ECU kan de ingeschakelde versnelling eenvoudig bepalen wanneer toerental en snelheid bekend zijn en de snelheid per 1000 tpm van elke versnelling.
De snelheid zal niet precies kloppen met het toerental (want de wielgrootte kan enkele procenten naar boven of beneden afwijken) en dus zal de ECU altijd de meest waarschijnlijke waarde kiezen.
@eekhoorntje, jouw ECU "denkt", als je in de 6e versnelling rijdt, dat het gewoon de 5e is met een wat te grote bandenmaat
Wellicht heeft de ECU een minimum toerental dat afhankelijk is van de versnelling waarin je rijdt...
De ECU kan de ingeschakelde versnelling eenvoudig bepalen wanneer toerental en snelheid bekend zijn en de snelheid per 1000 tpm van elke versnelling.
De snelheid zal niet precies kloppen met het toerental (want de wielgrootte kan enkele procenten naar boven of beneden afwijken) en dus zal de ECU altijd de meest waarschijnlijke waarde kiezen.
@eekhoorntje, jouw ECU "denkt", als je in de 6e versnelling rijdt, dat het gewoon de 5e is met een wat te grote bandenmaat
