Is er een alternatief voor de EWQ/EEA versnellingsbak? Zo ja welke types?

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
jaapje
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

18 feb 2019, 00:12 0 x

Of de cruise controle gaat werken in de 5e versnelling?
Onze oosterburen hebben zich ook met dat probleem bezig gehouden:

https://a2-freun.de/forum/forums/topic/ ... ent-812713
Peter_Maathuis
Moderator
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

18 feb 2019, 11:00 1 x

De oosterburen bevestigen mijn eerder uitgesproken vermoeden, dat de ECU (in elk geval de Magneti Marelli van de BBY-motor) de verhouding tussen het toerental van de motor en de snelheid in de gaten houdt en bij (te grote) afwijkingen de CC uitschakelt.

De snelheidsinformatie (bij de eerste A2's afkomstig van de G22-sensor op de versnellingsbak, later van de ABS-sensoren) wordt gemeten in omwentelingen van de aandrijfas resp. wielen in de vorm van en aantal pulsjes per tijdseenheid. De snelheid in km/u wordt door het instrumentenpaneel berekend aan de hand van een theoretische wielgrootte, want de feitelijke grootte van de wielen (bandenmaat, mate van slijtage) is niet bekend. Daarbij is een afwijking tot 5% acceptabel.
Die berekende snelheid gaat naar de ECU; de werkelijke snelheid wordt bepaald door de feitelijke wielgrootte.

Als je de overbrengingsverhoudingen wijzigt, weet de ECU niet meer in welke versnelling je zit en hij registreert dan versnelling "0". Hoe de ECU dan omgaat met ontsteking en inspuitmoment en -hoeveelheid is onduidelijk. Conclusie: in elk geval bij de BBY-motoren: de 5e niet verlengen als je je CC wilt gebruiken. Wat wel goed gaat, is zo groot mogelijke wielen monteren.
jaapje
Audi A2 clublid

19 feb 2019, 23:36 1 x

Het bovenstaande verhaal lijkt mij een logische verklaring van waarom de
C.C. Niet meer werkt. Het zal dan ook niet helpen als je nu een bandenmaat gaat monteren die een kleinere omtrek heeft omdat het signaal van de ABS sensor gebruikt wordt.
De fout marge waarbij de C.C. Nog werkt is volgens Peter 5% ( volgens sommigen max 7%) maar de lange 5e versnelling is ong 9% groter als ik de toerentallen zo zie.
Dus ik denk dat je er maar aan moet wennen dat de C.C. Zijn eigen plan trekt.
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

20 feb 2019, 12:03 0 x

Voor mijn 6 bak moest de ECU geherprogrammeerd worden met de Skoda Fabia gegevens waar hij onderuit kwam, veel werk en niet even in zetten.

Maar.... deze 6 bak is bijna dubbele gewicht, dus monteren is een ramp omdat het omhoog moet.
Verder is 1&2 vrijwel gelijk, 3,4 en 5 lager dus meer toeren en alleen de 6, is eigenlijk 5½ als ik het zo mag noemen.... de 5=4¾ en de 4 =3½ 3=2½.

De C.C. werkte ook niet altijd.... Als je in 6e aanzet werkte deze niet in alle lagere.
Bij inschakelen in 5e ook alleen op deze.
De knop op pookje moest dus volledig uit en weer aan, dus erg lastig.

Mijn advies, koop nooit een 6 bak en gezien de 20 Kg extra had ik dit toch beter niet kunnen doen.

Voor de hier beschreven verhoogde 5 die eigenlijk een 5¼ of 5½ zal zijn moet je de ECU aanpassen op computer dus veel werk en proberen.
Ik had zelf 7 uren werk en met €50,- per uur ex BTW kun je bij de meeste vakmensen dus €425,- incl. BTW verwachten voor alleen het weer laten werken!

De 15" Telefoon velgen van A3 geven bij 185/65/15 al voldoende minder toeren en die banden zijn goedkoper dan kleinere... dus dubbel voordeel.. een 185/60/15 of 175/65/15band is vrijwel altijd duurder!

De A3 maat 195/65/15 past alleen achter als je geen verlaagde vering hebt... en zou ik niet doen.
Helaas ervaringsdeskundige ben ik hierin... voor is aanloop garantie of bij elke bocht steken en heen en weer gaan... Linksaf kan nog net, rechts af niet!
Twijfelaars veroordeel ik op eerst volgende meeting tot banden lenen en zelf proberen.
De schade aan wielkuipen is voor eigen risico!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Lar
Audi A2 clublid
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

21 feb 2019, 22:49 1 x

vandaag goedkoop setje HANKOOK 185 65 15 gekocht om te testen qua toerental en comfort
jaapje
Audi A2 clublid

21 feb 2019, 23:21 2 x

Verwachte resultaten:
Bij snelheden tot 120 km/uur merkbaar meer comfort door minder aanwezige motor.
Bij snelheden boven de 120 km/h enigszins sponzig gevoel bij het sturen.
Bij snelheden boven de 150 km/h gevaarlijk indirect sturen en onprettig bocht gedrag,
Zeg maar als het niet zo is.
Ik snap wel dat je het wil proberen om de overbreng verhouding te vergroten door meer rubber maar uiteindelijk zal je dan naar 17’ moeten om een veilige auto te houden vanwege de snelle FSI motor.
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

22 feb 2019, 12:49 0 x

Als Lar van 2.1 naar 2.8 Ato gaat, lucht is bij elke Tango gratis... stuurde deze weer scherper dan welke 17"ook, en prima merk,

Wel is de 15" stoeprand vriendelijker omdat bij de 17" regelmatig krassen op de stoep randen kwamen!
Nu afwachten wat LAR voor teller afwijking met navigatie over hield, want zelf ging ik van 92,3 naar 100,1 km per uur bij precies 100 Km op teller!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Lar
Audi A2 clublid
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

22 feb 2019, 16:10 1 x

5 maart gaan de grote bandjes er hopelijk op. Ik heb ze trouwens gekocht van een leuke Haagse uroloog (V) Ik dacht ''verrek ik ken je'' Zij herkende mij in ieder geval niet want zij keek toentertijd natuurlijk alleen maar naar beneden. :D
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

22 feb 2019, 16:28 0 x

eekhoorntje schreef:
22 feb 2019, 12:49
Als Lar van 2.1 naar 2.8 Ato gaat, lucht is bij elke Tango gratis... stuurde deze weer scherper dan welke 17"ook, en prima merk,

Wel is de 15" stoeprand vriendelijker omdat bij de 17" regelmatig krassen op de stoep randen kwamen!
Nu afwachten wat LAR voor teller afwijking met navigatie over hield, want zelf ging ik van 92,3 naar 100,1 km per uur bij precies 100 Km op teller!
Banden ver boven de advieswaarde oppompen levert wellicht een laag verbruik op, maar is naar mijn idee niet bevorderlijk voor de grip bij het nemen van bochten.
De banden/autofabrikant heeft niet voor niets een adviesspanning opgegeven ...
Plaats reactie