Muffe lucht uit ventilatieopeningen: oorzaak?

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

18 feb 2019, 16:40 0 x

Peter_Audi_A2 schreef:
15 feb 2019, 16:50
Beide "slurfjes" staan een klein beetje open, en ik zou me kunnen voorstellen dat via deze "slurfjes" valse lucht via de motorruimte wordt aangezogen.

Komt iemand dit bekend voor, en zijn deze slurfjes nog bij de dealer te krijgen?
Ik heb inmiddels 2 langere ritten achter de rug met de slurfjes dichtgeplakt met ducktape, en het probleem lijkt te zijn opgelost.

Ik dacht ze te laten bestellen bij mijn garage, blijken deze slurfjes niet meer te leverbaar te zijn via de dealer ... :confounded: :confounded:

Afbeelding

Het gaat om het onderdeel met het volgende nummer: 8Z0 815 941C.

Wie weet iemand die deze slurfjes nog kan leveren en/of weet een vervangend onderdeel van een ander VAG-model die ook past?

Edit: ik heb ook een oproep onder onderdelen gezocht geplaatst: viewtopic.php?f=41&t=8367
HansJan
Moderator

18 feb 2019, 19:41 2 x

Het lijkt mij sterk dat dit door de "slurfjes" wordt veroorzaakt. Deze zorgen enkel voor de afvoer van water dat via het rooster in de motorkap naar binnen loopt. Als deze afgeplakt worden kan het water niet meer weg en zal dit bij hevige regenval zijn weg naar het interieur vinden. Je zou ze hooguit kunnen verwijderen en het dan nog eens kunnen proberen.

Schoonmaken kan zeker geen kwaad, desnoods leg je ze in heet water met een zoutoplossing. Dat neutraliseert geuren in rubber. Het is ook niet ondenkbaar dat de muffe geur uit de motorruimte komt. Als je na een rit de kap verwijdert komt daar geen muffe geur vandaan?

Moderator edit: correctie op artikelnummer en link naar foto opgenomen.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

18 feb 2019, 20:06 0 x

Van onder de motorkap bij warme motor komt er geen specifiek muffe lucht, meer een typische motorlucht met het specifieke bijbehorende aroma. Wellicht dat het actieve koolfilter de scherpe kantjes er uit filtert ... ;)

Ik weet dat het afplakken van de afvoerrubbers een noodoplossing is (hoop dat het voorlopig droog blijft ...).
Zonder de rubbers rijden zie ik niet zitten, dan weet ik zeker dat er lucht van de motor binnen zal komen, ook gezien de reaktie van het engelse forum wat ik al eerder heb gepost.

Ik had graag nieuwe gehad, heb zelf het idee dat de oude door de warmte van de motor zijn verhard.
Plaats reactie