lampje storing remsysteem + ABS + ESP

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
trebbor77
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 mar 2019, 07:41 1 x

Goedemorgen mensen, dank voor jullie reacties en meedenken. Zover ik het nu begrijp is het dus de G200 sensor die deze storing veroorzaakt. Duur om via de dealer aan te schaffen, via Ebay gebruikt te vinden voor ongeveer € 50-80 en nieuw voor rond de € 150. De Ebay prijzen vallen me gelukkig mee! Zouden jullie nieuw of gebruikt aanschaffen? Tussen de gebruikte staan trouwens ook exemplaren die refurbished zijn. Repareren zou ook moeten kunnen maar heb daar zelf gewoon niet de handigheid voor.

Is het verder nog zinvol om de auto uit te laten lezen met een VAGCOM uitleesapparaat? Weet niet of die andere dingen kan meten dan het uitleesapparaat van Kwikfit?! Zo ja, is er iemand in het midden van het land in het bezit van zo'n apparaat die mijn auto uit wil lezen? Wil voorkomen dat ik een nieuwe sensor koop terwijl het achteraf wat anders blijkt te zijn. Gaat dan even puur om de lampjes die branden en de storing. De koelvloeistof en het mogelijke lekken lijkt me hier los van te staan en zal ik ook nog even moeten laten nakijken.

Kan ik met de auto ondertussen door blijven rijden of is dat gewoon niet verstandig? Snap dat mijn ABS niet werkt maar kan ik schade vergroten of veroorzaken door door te blijven rijden?
edje13
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 mar 2019, 08:35 0 x

Zijn je remblokken niet gewoon op/versleten?? En wel links voor(bestuurderszijde). Of de bekabeling hiervan?
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

24 mar 2019, 08:37 0 x

Als ABS niet werkt, kan vervuilde ring zijn waardoor hij geen pulsen kreeg of vervuilde sensor.

Ik zou die eerst even controleren en indien nodig even op poetsen.
Zo werkt de gaskookplaat thuis nu ook beter, ja, zelfde tandjes en dan brand die vreemd...

En de slangen/ lekkage, na rijden hoorde de slangen op druk te zijn maar wat doen ze half uur later?
Als ze snel slap worden lekt er iets, goed kijken, eventueel met klein spiegeltje onderkant en met goede zaklamp en na een flinke rit zou er ergens een slang moeten gaan zweten.

Het rubber van de slangen is tenslotte ook tussen de 16 en 19 jaren oud voor een AUA.
Succes met het zoeken.

En naast het remblok met draadje, naast versleten kan het ook nog gebroken draad zijn....
Die blokken zijn niet zo duur, en ik had dus draadbreuk, en gelijk maar nieuwe gedaan... solderen en weer waterdicht maken had ik geen zin in.

En de G200, ik rij nu al weer 3 jaren met een Furbie, niets mis mee.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
trebbor77
Audi A2 clublid

24 mar 2019, 08:42 0 x

@e@edje13 uhm remblokken? Hoe dat zo?
edje13
Audi A2 clublid

24 mar 2019, 08:52 0 x

trebbor77 schreef:
24 mar 2019, 08:42
@e@edje13 uhm remblokken? Hoe dat zo?
Op deze remblokken zit een slijtage-sensor.
edje13
Audi A2 clublid

24 mar 2019, 08:58 1 x

Bij mij kreeg ik ook zo’n melding, en na de blokken wissel was het weer weg. Alleen kreeg ik niet veel later weer deze melding. Wat bleek...... connector van deze sensor had ik niet goed aangedrukt( in het donker nl blokken wissel gedaan).
jaapje
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

24 mar 2019, 09:04 1 x

Op de remblokken links voor zit een draadje wat kontakt gaat maken als de blokjes te ver versleten zijn. Dan krijg je ook het rode rem symbool lampje brandend. (Om maar even antwoord voor edje te geven. )Dat is in dit geval niet erg aannemelijk omdat dan je EPC lampje niet aangaat.
Ja Trebbor je hebt eigenlijk zoals jezelf al zegt 2 problemen.
Het laatste probleem ( G 200 sensor) lijkt mij goed op te lossen door Morris in wijk bij Duurstede ,
Als je wil weten of je ABS het nog doet moet je gewoon op een verlaten zandweggetje een noodstop maken, voel je het rempedaal trillen en staan er geen massieve sporen in het zand dan werkt ie nog. Is er 1 wiel wat wel blokkeerde dan heb je gelijk een verdachte ABS sensor of stekker bij de sensor.
Het andere probleem wordt nu ook wel serieus nu je zo vaak moet bijvullen. Je zei: lekkage sporen rechts, maar wat is rechts? Voor mij is dat de distributie riem kant, in dat geval zou de waterpomp kunnen lekken.
Even laten kijken door een garage die bekend is met VAG auto’s denk ik.
trebbor77
Audi A2 clublid

25 mar 2019, 06:58 1 x

ik ben al in gesprek me Morris (MT Automotive) en ga binnenkort langs om de G200 sensor te laten vervangen voor een refurbished exemplaar. Deze kost met inruil van de oude € 85,-. Hopelijk is de lampjes en piepdisco dan weer over. Daarna maar even laten kijken naar de eventuele lekkage van de koelvloeistof.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

25 mar 2019, 07:41 0 x

jaapje schreef:
24 mar 2019, 09:04
Als je wil weten of je ABS het nog doet moet je gewoon op een verlaten zandweggetje een noodstop maken, voel je het rempedaal trillen en staan er geen massieve sporen in het zand dan werkt ie nog. Is er 1 wiel wat wel blokkeerde dan heb je gelijk een verdachte ABS sensor of stekker bij de sensor.
Bij een storing aan een van de componenten/verbindingen van het ABS
(hoe kortstondig ook), wordt het ABS/ESP volledig uitgeschakeld.

De auto reageert dan als een auto zonder ABS tijdens het remmen. Je kunt er dus normaal mee rijden/remmen, maar in het grensgebied (hard remmen en/of remmen op een gladde ondergrond) zullen de wielen blokkeren wanneer de grip onvoldoende wordt.

Dit volledig uitschakelen van het ABS wordt gedaan omdat een gedeeltelijk werkend ABS met een storing een onvoorspelbaar weggedrag op zou kunnen leveren.
Testen van de componenten/verbindingen kan alleen door uitlezen in combinatie met visuele controle.
trebbor77
Audi A2 clublid

25 mar 2019, 10:48 1 x

Bedankt, goed om te weten dat ik er in ieder geval mee kan rijden zonder verdere schade te veroorzaken. Hopelijk deze week is het weer opgelost! En met rijden zal ik er rekening mee houden.
Plaats reactie