Foutcode P0191 + afslaan.

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
jaapje
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

12 jun 2018, 09:43 0 x

Hoi JJR,
Ik snap we dat jij nu fluitend achter het stuur zit maar je laat ons achter met allemaal vragen😆
Ik heb het hele verhaal nog een keer terug gelezen vanaf het begin maar er zijn eigenlijk geen redenen om aan de werking van de lagedruk sensor te twijfelen. Hij gaf in het vcds systeem min 3,5 bar aan en dat is voldoende.
Dus
Vraag 1: waarom verdacht je de lagedruksensor van slechte werking?
Of was het Audi manier, alles stuk voor stuk vervangen?
Vraag 2 Waar zit dat ding? In het onderdelen overzicht kom ik er niet achter
Vraag 3 Wat is de functie van blokje nr 17? Het lijkt een dingetje om op een
Electrische manier iets met de brandstof druk te doen.
image.png
image.png (189.43 KiB) 4500 keer bekeken
toch wel leuk dat je het gevonden hebt!
JJR
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

12 jun 2018, 10:07 0 x

Hi Jaapje,

Ik denk ook niet dat het aan het lage brandstofdruk regelaar ding lag maar de oude had een membraan wat kapot was, ik had het onderdeel al een half jaar liggen om te vervangen dus waarom niet en er zat een wat rotzooi in de leidingen rondom. Het is het onderdeel wat tussen nr 8 en nr 31 op de tekening staat btw. partnr: 037133035C

Eerst liep de auto direct na het starten op een te laag toerental en de brandstofdruk kwam toen niet boven de 6 bar uit ( hoort stationair richting de 60 te gaan) tenzij ik een dot gas gaf.

Sinds ik de bougies, de lage brandstofdruk regelaar en de mistlampen geinstalleerd heb en daarbij 2 massakabels los gelaten had en een volledige kerstboom aan waarschuwingen heb gehad, is het probleem opgelost. (denk dus dat het aan de mistlamp installatie lag :tongueclose :joy: )

Als ik hem nu start maakt hij geen bijgeluiden, blijft het toerental even een paar seconden rond de 1050/1100 toeren hangen, zie je dat de brandstofdruk keurig naar de 60 bar klimt en zakt hij daarna af naar 740 toeren per minuut stationair.

Probleem opgelost dus!

Nr 17 is een afsluitventiel. Waarvoor? Geen idee....
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

12 jun 2018, 10:29 0 x

In de eerste post lees ik:
Nu is het zo dat de motor nu ook uitvalt na initieel wel te starten en dat ook het motorlampje hierbij ging branden. Ik heb de auto 2 keer uitgelezen en hierbij kwam (ook na de eerste keer de foutcode gewist te hebben) P0191 naar boven als zijnde het probleem.Dit is een foutieve waarde van de brandstofdruksensor in het common rail systeem
Gaat het nu om een brandstofdrukregelaar of een brandstofdruksensor?
Of zijn beide functies in hetzelfde onderdeel gecombineerd?
jaapje
Audi A2 clublid

12 jun 2018, 11:44 0 x

P0191 is foutieve waarde in het COMMONRAIL systeem en dan veroorzaakt door iets in het lagedruk systeem?
Ik krijg het nog niet helemaal logisch bij elkaar gedacht.....
JJR

12 jun 2018, 12:26 1 x

dit laatste onderdeel is een regelaar tussen lage druk opvoerpomp in de tank en de hoge druk brandstofpomp op de nokkenas. De Po191 slaat op de hoge brandstofdruk sensor in de brandstof rail tussen cilinder 1 en 2. Deze zit dus NA de hoge druk brandstofpomp.

Ik heb alles behalve de leidingen, de brandstofrail zelf, de injectors en nr 17 op het bovenstaande plaatje vervangen. Dus beide brandstofdruk pompen, de hoge druk sensor, de lage druk regelaar en de filter.

De lage druk brandstof regelaar die ik als laatste heb vervangen regelt ( als het goed is) de werking van de brandstofpomp in de tank achterin. Deze geeft standaard 4 bar druk maar bij starten verhoogd hij deze druk naar 6 bar om gasbelvorming in de brandstof rail te voorkomen ( bij bijvoorbeeld een warme motor). De motor maakt vervolgens even meer toeren om de brandstofpomp op de nokkenas de druk in het hoge druk systeem te verhogen naar 60 bar stationair tot 110 bar bij volle last. de P0191 foutcode geeft alleen aan dat hij onregelmatige drukwaardes meet in de hoge druk leiding na de nokkenas pomp. :)

hopelijk heb ik het zo wat verduidelijkt.
JJR

12 jun 2018, 12:28 0 x

jaapje schreef:
12 jun 2018, 11:44
P0191 is foutieve waarde in het COMMONRAIL systeem en dan veroorzaakt door iets in het lagedruk systeem?
Ik krijg het nog niet helemaal logisch bij elkaar gedacht.....
het probleem van de P0191 was al opgelost namelijk het niet willen herstarten en het uitvallen bij terugval naar stationair toerental. Echter na het oplossen van dit probleem bleef ik het probleem houden dat de brandstofdruk na het herstarten niet automatisch omhoog klom naar de benodigde 60 bar maar rond de 3.5-6 bar bleef hangen en dat hij het herstarten dus een dot gas nodig was ( op de meeting een aantal keer duidelijk te horen :tongueclose :joy: ) om de motor daarna soepel te laten draaien. Deed ik dit niet dan zakte de toeren van de motor na het herstarten, schokte hij en viel hij weer uit.
jaapje
Audi A2 clublid

12 jun 2018, 15:02 0 x

Ok
Ik zal het nog even laten bezinken, maar sinds je laatste aktie van de vervanging van de lage druk regelaar is alles probleem loos en de auto rijdt ook zuiniger toch?
Dat je er nu Ron 95 ingooit vindt ik niet zo’ n goeie keuze ik zou toch gaan voor iets klopvaster spul met injector reiniger ,zoals wat je er toen bij luukske ingegooid hebt.
JJR

27 mar 2019, 13:41 2 x

Ik heb goed nieuws ontvangen! 2 weken geleden de FSI bij Luukske achter gelaten. De problemen waren niet 100% weg en het werd eigenlijk alleen maar erger.

Het verlossende telefoontje was aldaar: de brandstofrails zelf lekte waarschijnlijk en de injectoren zijn voor de zekerheid ook vervangen en alles is goed nagekeken. Nu dus letterlijk het GEHELE brandstofsysteem vervangen is gedurende de afgelopen 2 jaar doet hij het super volgens Lukas. Hij heeft er nog meerdere dagen mee gereden en hij rijdt als een speer zonder uitvallen en haperen. Ik ga hem donderdag ophalen en dan krijgt hij (de A2 heren...) zijn wel verdiende poetsbeurt en zijn zomerbanden terug! :D
JJR

27 mar 2019, 13:45 2 x

resume:

lekkende brandstofrails -> kon stationair de brandstof druk niet op peil krijgen/houden -> hoger lekkage/verbruik & slecht lopen bij veel gas geven & uitvallen stationair.

(onnodig) vervangen:

opvoerpomp
hoge brandstofdrukpomp nokkenas
brandstofdrukregelaar
brandstofdruksensor
brandstofdrukregelklep in brandstofrail
brandstoffilter

oplossing:
nieuwe injectoren ( oude 200.000km oud)
+ andere luchtinlaatkleppen/brandstofrailcombinatie
jaapje
Audi A2 clublid

27 mar 2019, 15:24 1 x

Ik ga niet zeggen : prijs de dag niet voor het avond is 😀
Ik ga je nu al prijzen voor je doorzettingsvermogen!
Straks hebben we weer een lachende FSI rijder!
Plaats reactie