Audi A2 1.2 td 3l start niet.

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
ronald36

17 mar 2015, 19:52 0 x

Hallo ik heb nu 2 jaar een Audi a2 3l in mijn bezit..
na de standaard onkosten en de enige Audi kwaaltjes.
nu weer een volgend probleem :/
als ik mijn auto wil starten doet hij het niet. ene keer hoor ik pomp wel soms ook niet.
ik moet dan mijn auto eerst in de N zetten en dan heen en weer duwen. het lijkt erop dat hij in een versnelling blijft staan.
nadat hij na paar keer heen en weer duwen volledig in de vrij staat. dan start hij zonder enige moeite.
tijdens het rijden nergens last van. schakelt mooi door bij 2000/2500 toeren.
nu is mijn vraag heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn en aan wat voor kosten ik nu moet denken?

alvast bedankt,

groetjes Ronald.
Audi_gekkie

17 mar 2015, 20:38 0 x

Hallo Ronald,
Leuk om zo met de deur in huis te vallen, maar misschien is het leuk (eigenlijk gebruikelijk)
dat je je voorsteld?
http://www.audi-a2.nl/categories/even-voorstellen

Eerst maar eens uit laten lezen, dan komt er vast wat naar boven.
Bimotacorse

17 mar 2015, 21:05 0 x

http://www.3-liter.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=3912

Lupo 3L forum gaat zeker antwoord geven op al je vragen
Mvg johan
luukske
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

17 mar 2015, 21:31 0 x

Als de pomp niet gaat draaien als de deur opengaat zal er niet genoeg druk zijn.
foppe

17 mar 2015, 21:54 0 x

Ronald,

Als de pomp niet gaat draaien, als de deur opengaat, is je deurschakelaar stuk.

Koppelingscilinder zit ik al gauw aan te denken, maar het kan ook iets anders zijn.
ik adviseer om:
- hem inderdaad uit te (laten) lezen
- de versnellingsbak olie te laten controleren

Hoe lang zit de koppeling eronder? Het zou me niets verbazen als de geleidebus ook niet meer goed is. dit komt vaak voor bij een 3L.

zomaar mijn eerste gedachten...
op http://www.3lvrienden.nl zie je een sectie met garages, waar je voordelig je auto kunt repareren.
Johan 3L

18 mar 2015, 21:20 0 x

Ter controle of je deurschakelaar ook echt stuk is:
Brandt je binnenlicht als je de deur opent? Nee, staat de plafondschekelaar uit? Nee? Dan is je deurschakelaar wellicht stuk. (Microswitch in het deurslot.

Als je het contact aanzet, loopt de pomp dan wel? Hoe lang (ongeveer seconden of veel langer?)
Als he pomp is geztopt, doen dan het volgende:
Zet je pook dan eens in tiptronic en schakel eens rustig van (-) naar (+) en luister na hoeveel keer je pomp weer aanslaat (als je pomp niet meer stopt, weet je al dat er iets niet klopt.
Bij de A2 3L mag je 3 a 4 keer schakelen voordat je pomp weer gaat lopen.

Als je in N ook al niet (meer) kan starten, ziijn er vaak al eerder voorbodes geweest dat er iets mis gaat zijn. Bijvoorbeeld starten in P, ging dat nog tot kort wel?
En de achteruit versnelling, werkte die ook nog goed en snel?

Voor de hand liggende problemen kunnen zijn:
Koppeling, geleidebus, koppelingcylinder, maar ook versnellingsbak of gangsteller.
Uiteraard moet je hydrolische olie (groene olie in tankje bij de drukbol = accumulator) moet op peil zijn. Accumulator mag niet meer de fabrieks-afgeleverde bol zijn.
Overige suggesties zijn al gegeven.
ronald36

22 mar 2015, 17:04 0 x

Hallo bedankt voor de reacties.. zal zeker eens even kijken op het 3l forum.
ik heb mijn auto ongeveer 3 maanden geleden opnieuw laten inleren vanwege dezelfde problemen. dus ga ervan uit dat hij dan gecheckt is.
na de tijd geen last meer gehad tot 16 maart dus. toen begon het weer.
als de deuren opengaan brand de verlichting netjes. en alles werkt naar behoren. geen foutmeldingen oid.
alle lampjes die behoren te branden die branden.
alleen de pomp gaat niet aan. om te starten zet ik de auto in de (n) vrij.
dan lijkt het dat hij in een versnelling staat. ik moet de auto dan naar voren en achteren duwen totdat hij vrijschiet en dus echt in de vrij staat.
pas dan kan ik de auto weer starten.
als de auto aanstaat is het geen probleem. hij schakeld soepel en ook achteruit is snel.

sinds 20 maart start de auto weer normaal gewoon uit de P stand.
hoorde van een kennis dat het ook met het weer te maken kan hebben. of dat zo is weet ik niet.
hoop dat het meevalt maar zal em nog es opnieuw laten uitlezen.

iedereen bedankt voor de reacties.

mvg
Ronald
Audi_gekkie

22 mar 2015, 20:51 0 x

Mooi dat je netjes feedback geeft.
Goed nou nog even netjes voorstellen! 8-|
Johan 3L

22 mar 2015, 21:54 0 x

Als je kennis een echte 3L kenner is, zou ik waarde hechten aan zijn opmerking, anders lijkt het me een niet echt voor de hand liggende verklaring. Ik heb die nog niet eerder gehoord (in combinatie met de problemen bij de 3L uitvoering).
Hou ons op de hoogte over het verloop. Want is wel interressant dat je een spontane oplossing hebt, zonder reparaties.
foppe

22 mar 2015, 22:20 0 x

Niet starten in de p stand komt regelmatig voor en ik heb ook nog nooit gehoord dat dat temperatuursafhankelijk is. Het is bijna altijd een probleem met je koppeling of koppelingscilinder.
Plaats reactie