Hoe lamp te vervangen bij nieuwe mistlampen?

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
trebbor77
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

16 apr 2019, 07:18 0 x

Goedemorgen mensen,

Na mijn koplampen recentelijk vervangen te hebben, heb ik nu ook nieuwe mistlampen gekocht. De led lampen van de oude moeten overgezet worden in de nieuwe. Inmiddels heb ik de oude mistlampen losgemaakt en heb ik ook de de led lampen er uit gekregen door het kapje op de achterkant vd mistlampen open te maken.

Heb nu even wat moeite met het verwijderen van het kapje van de nieuwe mistlampen. Zie foto's : De 1e foto lijkt de "op slot" stand als ik dat vergelijk met de oude lampen, bij de oude kon ik hem in de "open" stand (foto 2) zetten en daarna het kapje verder draaien waarna hij los kwam. Bij de nieuwe lampen kan ik hem wel in de "open" stand zetten maar het vervolgens verder draaien lukt niet.

Moet ik nog iets doen met de "stelschroef" van foto 3? Bij de oude lampen was het niet nodig deze verder aan te draaien of los te draaien maar mogelijk dat met het verder aandraaien of juist losdraaien hiervan het wel lukt het kapje los te krijgen? :confounded:
Bijlagen
opslot.jpg
opslot.jpg (113.67 KiB) 3457 keer bekeken
open.jpg
open.jpg (114.91 KiB) 3457 keer bekeken
stelschroef.jpg
stelschroef.jpg (112.35 KiB) 3457 keer bekeken
DED@2
Audi A2 clublid
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

16 apr 2019, 08:31 1 x

Robbert, je moet ff wat verder door draaien. Dat nokje verdwijnt dan in de zwarte kap en hij komt er af. Monteren is vice versa. Let op er zit een verschil in dikte van de nokjes, hij past er dus maar op een manier op!
Good luck 👍
chipsoer
Audi A2 clublid

17 apr 2019, 12:46 0 x

trebbor77 schreef:
16 apr 2019, 07:18
Goedemorgen mensen,

Na mijn koplampen recentelijk vervangen te hebben, heb ik nu ook nieuwe mistlampen gekocht. De led lampen van de oude moeten overgezet worden in de nieuwe. Inmiddels heb ik de oude mistlampen losgemaakt en heb ik ook de de led lampen er uit gekregen door het kapje op de achterkant vd mistlampen open te maken.

Heb nu even wat moeite met het verwijderen van het kapje van de nieuwe mistlampen. Zie foto's : De 1e foto lijkt de "op slot" stand als ik dat vergelijk met de oude lampen, bij de oude kon ik hem in de "open" stand (foto 2) zetten en daarna het kapje verder draaien waarna hij los kwam. Bij de nieuwe lampen kan ik hem wel in de "open" stand zetten maar het vervolgens verder draaien lukt niet.

Moet ik nog iets doen met de "stelschroef" van foto 3? Bij de oude lampen was het niet nodig deze verder aan te draaien of los te draaien maar mogelijk dat met het verder aandraaien of juist losdraaien hiervan het wel lukt het kapje los te krijgen? :confounded:
Stel ze maar direkt goed af, sinds 2 jaar dienen de mistlampen bij APK ook afgesteld te staan.
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

17 apr 2019, 13:51 0 x

Afstellen?
Als ik ze recht omhoog zet Mis ik de Mist en zie niets meer!

Recht naar voren teveel strooi licht en lastiger...

Volgens mijn iets schuin naar beneden of weet iemand het lichtbeeld, ik vond online niets over deze....
En hoe selecteer je de verschillen?
1 Hans Jan als LED dagrijlampen?
2 Ik als Mistlampen.
3 Mijn zoon als Verstraler die vrachtwagens met groot licht kan laten dimmen!

Dus wie van de 3 zit er nu in frontje en dat mag de APK keurmeester of Steekproef RDW medewerker uitzoeken?
Er word nergens aangegeven in de auto welke van de 3 groepen deze lampen nu zijn en de Nr 3 heeft geen enkele eis!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

17 apr 2019, 16:43 2 x

@chipsoer heeft het bij het rechte eind. Als er mistlampen én een schakelaar voor de mistlampen aanwezig zijn dan moeten deze ingeschakeld kunnen worden en het juiste lichtbeeld geven. Er zijn forumleden die mistlampen voor de sier hebben gemonteerd en nog geen APK afkeur hebben gehad.

Indien de mistlampen als DRL zijn geschakeld dan moeten deze bij inschakelen dimlicht gedimd (in mijn geval) of uitgeschakeld worden. Het laatste kan via de DRL functie van de lichtschakelaar.

Voor de locatie van DRL zijn maatvoeringen van toepassing, dit zijn de regels:
  • Minimaal moet dagrijverlichting 25cm boven het wegdek gemonteerd zijn en maximaal 150cm.
  • De dagrijverlichting mag niet meer dan 40cm vanaf de zijkant van de auto worden geplaatst.
  • De afstand tussen beide verlichtingunits/strips moet minimaal 60cm bedragen
Houd me ten goede of dat voor de mistlampen klopt, maar mijn DRL is na 5 jaar nog geen één keer afgekeurd geweest. En die is langs verschillende APK stations en dito keurmeesters gegaan. :thumbmin:

Edit: noemde Johan maar moest chipsoer zijn.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Peter_Maathuis
Moderator

18 apr 2019, 13:01 1 x

Mijn DRLs hebben bij één APK (van 'n stuk of 5 keuringen) tot commentaar geleid: de keurmeester sprak over afstelling mistlampen (lichtbeeld: horizontaal rechte streep van boven en iets naar beneden gericht) die niet correct was.

Ik heb toen gesteld dat het geen mistlampen zijn maar DRLs en gedemonstreerd dat ze aangaan bij contact aanzetten en uitgaan bij het inschakelen van de verlichting.

Overigens heb ik een lichtschakelaar met "mistlampen voor"-stand - daar had de keurmeester over kunnen vallen, want ik kan de DRLs dus handmatig inschakelen wanneer het stadslicht aan is...
trebbor77
Audi A2 clublid

21 apr 2019, 13:15 1 x

Gelukt :) Kwestie van inderdaad even doordraaien met de juiste Popeye kracht zonder bang te wezen iets kapot te maken...
Bijlagen
IMG_20190421_123411.jpg
IMG_20190421_123411.jpg (169.15 KiB) 3232 keer bekeken
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

21 apr 2019, 13:48 0 x

Ziet er weer fris uit, goed gedaan! :cool:

En weer een ervaring rijker ;)
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Plaats reactie