Koude start spook

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
Lemaire
Berichten: 124
Lid geworden op: 18 okt 2018, 16:48
Locatie: Amstelveen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 apr 2019, 20:07 1 x

Het is me wat, onze A2 lijkt dan nu ook het slachtoffer te zijn geworden van het koude start spook.. alle voor de hand liggende dingen nagekeken. Filter vervangen, nieuwe gloei kaarsen, uitgelezen geen enkele foutmelding, doorgemeten, vacuüm nagekeken, diesel toevoer en alle tips op dit mooie forum en andere gelezen. enz enz enz. Helemaal geen resultaat. Toch maar weer eens laten uitlezen en toen ... zie foto hieronder. Volgende dag weer laten uitgelezen en toen geen enkele fout code. Ik snap er werkelijk helemaal niets meer van...
Bijlagen
DB591B7D-E0D2-4B95-BF65-DCE4ADCFC4B4.png
DB591B7D-E0D2-4B95-BF65-DCE4ADCFC4B4.png (1.73 MiB) 3884 keer bekeken
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3344
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Belgie
Motortype: A2 met motorombouw

27 apr 2019, 21:46 1 x

Welke garage?

Ze meten een 1.4 Vag diesel en niet elke dealer weet onze afwijkende A2 eigenschappen.

Bij koude start probleem, meet eens de spanning accu voor koude start en daarna
nogmaals tijdens de start, hoeveel deze terug viel.

Zowel oude accu of vuile polen, maar ook slechte massa,
als je wilt kan ik morgen middag langs komen, moet nog bij Ikea langs dus Amsterdam licht op de route...
2 weten meer dan 1 en een Pb sturen mag.

Uit de vraag lijkt de warme start foutloos dus alleen koud, eerst gloeien en dan starten...
Gloei bougie is dus nieuwe, en is dat goed gemonteerd en juiste type.

Ik hoor wel of je morgen middag tijd hebt?
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2710
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

28 apr 2019, 10:37 1 x

Ik zou beginnen met de remlichtschakelaar - die staat erom bekend allerlei rare fouten te kunnen veroorzaken.
De foutmeldingen lijken te wijzen op een of meer slechte contacten. Als de CAN-bus niet goed werkt, kan er van alles mis gaan...
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 661
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
Locatie: Sdwest-Frysln
Motortype: (nog) geen Audi A2

28 apr 2019, 11:46 1 x

Beschadiging aan een kabelboompje?
N75 magneet klep kun je zo vervangen. Controleer eerst de vacuümslangetjes rondom N75 en turbo even...
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3344
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Belgie
Motortype: A2 met motorombouw

28 apr 2019, 17:12 1 x

Ik wilde dit juist even na reset even proberen , beide lijken nu goed maar met 10x remmen weet je meer... zelfde voor die bekende klep.

Maar kreeg iets te laat een Pb tje... zal wel goed komen.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Lemaire
Berichten: 124
Lid geworden op: 18 okt 2018, 16:48
Locatie: Amstelveen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

16 mei 2019, 19:10 1 x

Hoera het probleem is gevonden, had de Audi al bijna weg gedaan... maar kon het niet uitstaan. Wat bleek de vacuümpomp defect, diesel direct met een fles aangesloten op de pomp en na even aanhouden starte hij gewoon. Morgen maar even opzoek naar een andere vacuümpomp,.
Gebruikersavatar
Spinazie
Audi A2 clublid
Berichten: 985
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

16 mei 2019, 19:34 0 x

Bedoel je de met vacuumpomp de tandempomp?

Er zit geen pompje in de dieseltank, de tandempomp zuigt de diesel aan. Dus als je de slang loskoppelt is het normaal dat er geen diesel uit de tank wordt aangevoerd.
Gebruikersavatar
Lemaire
Berichten: 124
Lid geworden op: 18 okt 2018, 16:48
Locatie: Amstelveen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

16 mei 2019, 19:39 1 x

De pomp aan de zijkant van het blok, die regelt ook het vacuüm voor de rembekrachtiger.
Gebruikersavatar
rolf
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

17 mei 2019, 11:17 1 x

Zuigt hij waarschijnlijk niet hard genoeg meer om de diesel uit de tank op te voeren.
Dieselfilter gecheckt op water en olie vervuiling?
Gebruikersavatar
Spinazie
Audi A2 clublid
Berichten: 985
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

17 mei 2019, 11:48 1 x

Lemaire schreef:
16 mei 2019, 19:10
Hoera het probleem is gevonden, had de Audi al bijna weg gedaan... maar kon het niet uitstaan. Wat bleek de vacuümpomp defect, diesel direct met een fles aangesloten op de pomp en na even aanhouden starte hij gewoon. Morgen maar even opzoek naar een andere vacuümpomp,.
Precies, dan bedoelen we hetzelfde :) De pomp zuigt de brandstof aan en zorgt daarnaast ook voor een vacuum. Ik weet niet of een gebrekkig vacuum zorgt voor moeilijk starten, maar als de pomp niet voldoende brandstof vanuit de tank kan trekken kan dat eea wel verklaren. Maar de oorzaak kan ook in de leidingen, brandstoffilter, etc liggen zoals genoemd door Rolf.

Een garage kan het vacuum/aanzuigwerking ook meten indien je twijfelt. Een andere optie is een doorzichtige slang in de brandstofaanvoerslang naar de pomp monteren, zo kan je zien of er na een nachtje staan toch niet lucht in je leiding komt.
Plaats reactie